• 1
  • 2
2020-05-19, 23:37
Hej!
Köpte en ny iPhone 11 här om dagen på Elgiganten men jag är otroligt fundersam över hur personalen betedde sig.
Jag betalade och gjorde klart för telefonen vid en dator mitt i butiken, fick sedan ett kvitto för att kunna gå och hämta ut telefonen i kassan vid utgången, jag hade även köpt ett skärmskydd som killen som sålde telefonen till mig erbjöd sig att sätta dit och jag tänkte att det blir ju skitbra så slipper jag hålla på.
När jag står vid kassan och väntar på att en person ska hämta telefonen på lagret dyker säljaren upp som ska hjälpa mig med skärmskyddet. Han går i snabb takt och frågar ”har någon hämtat telefonen?” Jag svarar nej, varpå han skyndar in bakom kassan och in mot lagret. Sedan står jag där och väntar en jävla stund innan han kommer tillbaka med min telefon löst i handen men han Bokstavligt talat springer förbi mig med den och säger att jag ska vänta. Han springer mot datorn där jag har betalat för telefonen. Sedan kommer han tillbaka efter att jag väntat en jävla stund igen och jag får telefonen i handen färdig med skärmskydd+kartong med alla tillbehör. Jag fick alltså aldrig se när han öppnade boxen eller något annat av det han gjorde med telefonen och är nu rädd att jag fått en begagnad telefon i nyskick eller vad fan som helst. Om någon här jobbar på elgiganten kanske du kan förstå vad som hände? Jag har ej startat upp telefonen än, kan man på något sätt se om den brukats innan? Jag har försökt syna telefonen men ser inget konstigt på utsidan iaf..
Citera
2020-05-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddluddaren
Hej!
Köpte en ny iPhone 11 här om dagen på Elgiganten men jag är otroligt fundersam över hur personalen betedde sig.
Jag betalade och gjorde klart för telefonen vid en dator mitt i butiken, fick sedan ett kvitto för att kunna gå och hämta ut telefonen i kassan vid utgången, jag hade även köpt ett skärmskydd som killen som sålde telefonen till mig erbjöd sig att sätta dit och jag tänkte att det blir ju skitbra så slipper jag hålla på.
När jag står vid kassan och väntar på att en person ska hämta telefonen på lagret dyker säljaren upp som ska hjälpa mig med skärmskyddet. Han går i snabb takt och frågar ”har någon hämtat telefonen?” Jag svarar nej, varpå han skyndar in bakom kassan och in mot lagret. Sedan står jag där och väntar en jävla stund innan han kommer tillbaka med min telefon löst i handen men han Bokstavligt talat springer förbi mig med den och säger att jag ska vänta. Han springer mot datorn där jag har betalat för telefonen. Sedan kommer han tillbaka efter att jag väntat en jävla stund igen och jag får telefonen i handen färdig med skärmskydd+kartong med alla tillbehör. Jag fick alltså aldrig se när han öppnade boxen eller något annat av det han gjorde med telefonen och är nu rädd att jag fått en begagnad telefon i nyskick eller vad fan som helst. Om någon här jobbar på elgiganten kanske du kan förstå vad som hände? Jag har ej startat upp telefonen än, kan man på något sätt se om den brukats innan? Jag har försökt syna telefonen men ser inget konstigt på utsidan iaf..
Han hade förmodligen sönder din mobil. Och så sprang han och hämtade en ny. Du lär nog inte se skillnaden på mobilerna.
Citera
2020-05-20, 00:07
Medlem
cybergrodans avatar
Förmodligen ja! För ett tag sedan beställde jag en iPhone på Mediamarkt (beställde på hemsidan och skulle hämta i butik). Efter ett tag ringde dom från butiken och sa att dom enbart hade telefonen med skärmskydd på, dvs bruten förpackning men enligt säljaren helt ny. När jag frågade varför fick jag till svar att ''alla'' köpare ändå vill ha skärmskydd så då gör dom i ordning alla telefoner de får in... Naturligtvis köpte jag ingen telefon från Mediamarkt och kommer aldrig mer göra det heller.

Min gissning är att helt seriöst att de köper/får in restaurerade telefoner som dom sedan säljer till fullpris/reapris (den jag skulle köpa var på rea, en gammal modell). Sker det på en butik händer det säkert på flera.
Citera
2020-05-20, 00:33
Medlem
AIKDaniels avatar
Betalade du fullpris? Står det något särskilt på kvittot?
Citera
2020-05-20, 00:46
Medlem
Låter definitivt misstänksamt, tror det fifflas en hel del med sådant här bakom ryggen på intet ont anande kunder. Att erbjuda sig att sätta dit skärmskyddet verkar som en enkel koll om kunden bryr sig tillräckligt och hade accepterat en bruten förpackning. Jag köpte en galaxy s9 på netonnet och bad om en blå, får telefonen som ligger i sin kartong som i sin tur ligger i en larm-box, går till kassan och betalar, larmet tas bort och jag går ut och sätter mig i bilen. Tänkte att jag tar och dubbelkollar allting innan jag åker, och tur det för i lådan låg en svart s9. Eftersom färgen var fel kunde jag gå tillbaka in, visa upp kvittot och få rätt vara. När jag dubbelkollar igen så inser jag att förpackningen på den första telefonen jag fick var bruten och det saknades skyddsfilm etc. Klantigt av dem att lägga fel färg i fel låda, det hade funnits en chans att jag inte tänkt på att förpackningen var bruten om jag fått rätt produkt från början, samt att det hade blivit svårare för mig att påvisa att det inte var jag som tog bort skyddsfilmen själv.

Blir inga mer telefonköp från någon av dessa kedjor för min del, alternativt att jag ställer mig i kassan och kontrollerar skiten nästa gång.
Citera
2020-05-20, 01:06
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Betalade du fullpris? Står det något särskilt på kvittot?
Ja fullt pris, inget på kvittot. Hade ju betalat och gjort klart allt innan detta hände.
Citera
2020-05-20, 01:07
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Förmodligen ja! För ett tag sedan beställde jag en iPhone på Mediamarkt (beställde på hemsidan och skulle hämta i butik). Efter ett tag ringde dom från butiken och sa att dom enbart hade telefonen med skärmskydd på, dvs bruten förpackning men enligt säljaren helt ny. När jag frågade varför fick jag till svar att ''alla'' köpare ändå vill ha skärmskydd så då gör dom i ordning alla telefoner de får in... Naturligtvis köpte jag ingen telefon från Mediamarkt och kommer aldrig mer göra det heller.

Min gissning är att helt seriöst att de köper/får in restaurerade telefoner som dom sedan säljer till fullpris/reapris (den jag skulle köpa var på rea, en gammal modell). Sker det på en butik händer det säkert på flera.

Fyfan om det är så alltså.... kan man på något sätt se om telefonen är ny eller inte?
Citera
2020-05-20, 01:08
Citat:
Ursprungligen postat av mingsting
Låter definitivt misstänksamt, tror det fifflas en hel del med sådant här bakom ryggen på intet ont anande kunder. Att erbjuda sig att sätta dit skärmskyddet verkar som en enkel koll om kunden bryr sig tillräckligt och hade accepterat en bruten förpackning. Jag köpte en galaxy s9 på netonnet och bad om en blå, får telefonen som ligger i sin kartong som i sin tur ligger i en larm-box, går till kassan och betalar, larmet tas bort och jag går ut och sätter mig i bilen. Tänkte att jag tar och dubbelkollar allting innan jag åker, och tur det för i lådan låg en svart s9. Eftersom färgen var fel kunde jag gå tillbaka in, visa upp kvittot och få rätt vara. När jag dubbelkollar igen så inser jag att förpackningen på den första telefonen jag fick var bruten och det saknades skyddsfilm etc. Klantigt av dem att lägga fel färg i fel låda, det hade funnits en chans att jag inte tänkt på att förpackningen var bruten om jag fått rätt produkt från början, samt att det hade blivit svårare för mig att påvisa att det inte var jag som tog bort skyddsfilmen själv.

Blir inga mer telefonköp från någon av dessa kedjor för min del, alternativt att jag ställer mig i kassan och kontrollerar skiten nästa gång.

Ja det är ju förjävligt....
Citera
2020-05-20, 01:10
Har ju betalt extra för deras försäkring också, kanske ska krossa denna telefon fullständigt så att jag får en ny.
Men fortfarande ingen som vet om man på något sätt kan se om telefonen varit i bruk tidigare?
Citera
2020-05-20, 01:12
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddluddaren
Ja fullt pris, inget på kvittot. Hade ju betalat och gjort klart allt innan detta hände.

Kolla så att IMEI numret på kvittot stämmer överens med det IMEI nummer som står på kartongen, om du då betalt för produkten innan så ska det vara samma IMEI på kvittot som kartongen. Om inte så har de bytt ut telefonen.

Annars kika denna sida:
https://osxdaily.com/2018/01/27/dete...shed-replaced/

Citat:
Open the “Settings” app on the iPhone
Go to “General” and then go to “About”
Look for “Model” and then read the model identifier next to that text, it will look something like “MN572LL/A”, the first character will let you know if the device is new, refurbished, replacement, or personalized:
M – Brand new device, meaning the device was purchased new
F – Refurbished device, meaning the device has been through refurbishing process
N – Replacement device, meaning the originally bought device was replaced by this model likely due to a service request
P – Personalized device with engraving, meaning the device was customized with an engraving on purchase
Citera
2020-05-20, 02:07
Medlem
Hej,

Jag har jobbat i Elgiganten i 5 år och kan med all säkerhet säga att du nt behöver oroa dig.

Kan ta mig själv som exempel, vi har som
regel o inte lämna våran ” telefonavdelning ” och hänvisar kunderna till service där man kan hämta ut lurarna, och ibland när det är för mycket folk vid service och väntetiden e lång, när våran avdelning e tom så brukar vi springa dit en snabbis och ge telefonen till kunderna som väntar.

Skärmskydd kan vi även sätta på då vi i telefonavdelningen är utbildade till det
Citera
2020-05-20, 02:59
Medlem
Vad fan tror du/ni händer med föremål som säljs och lämnas tillbaka?
Självklart är det möjligt att ni får en använd produkt, oavsett vart ni handlar ifrån.

Ni tror väl inte att elgiganten (eller tillverkaren) kommer att förstöra produkten om den är helt i nyskick?
Eller sälja till kraftigt reducerat pris (Köp, lämna tillbaka, köp samma produkt igen)?
Endast ett fåtal produkter hamnar i "returnerade varor" facket som sedan säljs vidare till reducerat pris, detta för att de vill ha in folk i butikerna i jakt på klipp.

Men oroa dig/er inte, ni har fortfarande samma garanti och försäkringar som gäller och är det uppenbara fel på produkten ska ni;

1. Klaga! och få en ny.
2. Klaga ännu mera! så att du får den helt nya produkten till ett reducerat pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in