2020-05-19, 20:42
Medlem
Jonipoons avatar
Tjena,

Har en HP Pavilion-laptop med Windows 10. Idag helt plötsligt går den ej att starta, när jag trycker på power så går fläkten igång en aning, men den bara surrar lågt och får aldrig fart, och skärmen förblir svart.

Jag har försökt stänga av, hålla inne strömknappen för att neutralisera, köra både med och utan strömsladd, osv, men ingenting händer.

Det känns som att den ligger i typ konstant viloläge. Vad ska jag göra?
Citera
2020-05-19, 20:50
Medlem
Har du möjlighet att ta ut hårddisken och testa denna i annan maskin?
Citera
2020-05-19, 20:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Tjena,

Har en HP Pavilion-laptop med Windows 10. Idag helt plötsligt går den ej att starta, när jag trycker på power så går fläkten igång en aning, men den bara surrar lågt och får aldrig fart, och skärmen förblir svart.

Jag har försökt stänga av, hålla inne strömknappen för att neutralisera, köra både med och utan strömsladd, osv, men ingenting händer.

Det känns som att den ligger i typ konstant viloläge. Vad ska jag göra?

Tryck in startknappen länge, så ska datorn starta/starta om.
Datorn kan ha hängt sig, så att man måste koppla ut batteriet, dvs. göra datorn strömlös. Om det är ett batteri som man kan ta av, dvs.

Är det inte ett allvarligt hårdvarufel, så går datorn igång i 9 fall av 10.
Citera
2020-05-19, 20:57
Medlem
Om datorn förblir svart vid start är det ofta problem med något i bios. Om du har något kopplat via USB till datorn. Dra ut dem och starta om med inget kopplat till datorn.

Funkar inte det prova att starta i felsäkert läge och gör en systemåterställning
Citera
2020-05-19, 21:18
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tryck in startknappen länge, så ska datorn starta/starta om.
Datorn kan ha hängt sig, så att man måste koppla ut batteriet, dvs. göra datorn strömlös. Om det är ett batteri som man kan ta av, dvs.

Är det inte ett allvarligt hårdvarufel, så går datorn igång i 9 fall av 10.
Det är inget batteri man kan ta loss från laptopen, utan det sitter inbyggt i datorn.
Jag har testat hålla inne strömknappen i över 1 minut utan resultat.
Citera
2020-05-19, 21:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Det är inget batteri man kan ta loss från laptopen, utan det sitter inbyggt i datorn.
Jag har testat hålla inne strömknappen i över 1 minut utan resultat.

Har du tappat datorn i golvet eller spillt något på den?
Kan vara (oavsett ovan) hårddisken som krånglar. Mekanisk eller SSD?
Testa att koppla bort SSD/HDD och kolla om datorn startar. Bootskärmen borde då komma upp. Gör den inte det, så är reparation det enda alternativet. Har du tillgång till en multimeter, kan du mäta nätaggregatet om det ger ut nominell spänning. HP har haft dåliga nätaggregat under årens lopp..
Citera
2020-05-19, 22:11
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du tappat datorn i golvet eller spillt något på den?
Kan vara (oavsett ovan) hårddisken som krånglar. Mekanisk eller SSD?
Testa att koppla bort SSD/HDD och kolla om datorn startar. Bootskärmen borde då komma upp. Gör den inte det, så är reparation det enda alternativet. Har du tillgång till en multimeter, kan du mäta nätaggregatet om det ger ut nominell spänning. HP har haft dåliga nätaggregat under årens lopp..
Nej, inget tappat eller spillt då den legat helt stilla på ett skrivbord.

Det enda som hänt nyligen var att jag installerade en ny drivrutin för mitt bildskärmskort för att kunna använda Adobe Premiere 2020. Och jag blockerade Windows från att utföra uppdateringar av denna drivrutin. Men det har fungerar bra i flera dagar, så jag förstår inte varför den plötsligt lägger av.
Citera
2020-05-21, 18:46
Bannlyst
Gör CMOS minne strömlöst. HP bruka signalera POST fel via Caps lock lampan, så den blinka om det något är fel vid post. Är det fel på moderkortet är det bara att slänga och köpa nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in