• 1
  • 2
2020-05-19, 19:39
Medlem
Gubbelisas avatar
Har lagt märke till att det har blivit allt vanligare att även svenskar börjat kalla sina vänner för "bror".. Kan inte minnas att det var så värst vanligt för säg 10-15 år sedan, iaf inte för vanliga svenskar om man nu får uttrycka sig så.. Vad beror detta på? Nån mer som märkt av detta?

Jag ser ofta på facebook inlägg som:

"Tjena bror, vad görs?" "Vad fin du är bror" osv... är det litegrann som "mannen" ? "tjena mannen" ?

Eller är det en slags gemenskap där "bror" helt enkelt betyder att man är med i "gänget" så att säga? Eller ser de varann som bröder?

För mig som är uppväxt i en vit svensk familj i radhus så känns detta lite förvirrande varje gång nån kallar mig "bror"(kan inte säga att det hänt ofta för min del) för jag använder inte ordet ens på mina biologiska bröder, jag uttalar bara deras namn. Enda undantaget är att jag säger mamma till min mor och pappa till min far.
Citera
2020-05-19, 19:49
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Är mest blattar som säger så och jag har alltid uppfattat det som att dom kallar sin egna mor hora.
Kallar man alla brödrar som blattar gör så måste ju deras mor vara en hora eller ett luder som skaffar barn med alla män hon stöter på det är iallafall så jag tolkar det
Citera
2020-05-19, 19:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Ursprungligen kommer det från brödraskapet i Kristus, där man inom församlingen kallar varandra broder och syster. Det är inte så vanligt i Sverige längre. Via församlingen blev det populärt bland mörkhyade i USA i allmänhet, och det fick fäste bland gängen, och fick kultstatus, och sen lyssnar förortsgrabbarna på amerikansk hiphop och snappar upp det. Så nu har vi musse-bruschor som springer runt i orten och kallar varandra för bror, och till sist har det smittat till den sekulariserade svensken.

Språkets kretslopp.
Citera
2020-05-19, 20:03
Medlem
mingtians avatar
Blir aldrig kallad det av mina kompisar, men när jag köpte heggen förut va man alltid en broooooor.

Men som sagt, det är en grej numera som brett ut sig i samhället pga populärkultur antagligen.
Senast redigerad av mingtian 2020-05-19 kl. 20:07.
Citera
2020-05-19, 20:16
Medlem
Apansiktets avatar
Det är ett slang som kommer från utlandet. Då incest är väldigt vanligt i Islam så fick man komma på ett bättre ord för att tydliggöra sin koppling gentemot varandra. Man kom då på ordet "bror", som förvisso redan fanns, men man uppfann det på nytt och det betyder officiellt "min brorsa från en annan morsa, som även är min morsa".
Citera
2020-05-19, 20:23
Medlem
AbsolutGregers avatar
Användes i en del kretsar där jag brukade hänga som var mer åt det kriminella hållet. Förekommer bland svenskar men är hämtat från förortstugget, alltså invandrarlingo. I alla fall som jag uppfattat det.

Men det låg aldrig bekvämt i munnen på mig. Bror hit och bror dit. Var bara löst, inställsamt struntsnack ändå. Enda gången jag sagt bror är på skoj eller när jag verkligen menat det, till vänner som jag faktiskt betraktat som bröder.
Citera
2020-05-19, 20:52
Medlem
PK-befriads avatar
Det är stark whigger-varning på svenskar som använder det uttrycket. Människor som försöker ställa in sig hos blattar och undgå deras vrede genom att tala som dem. Förnedrande.
Citera
2020-05-19, 21:14
Medlem
Började använda det ironiskt för några år sen med väl utvalda vänner men måste säga att det växer på en, oklart om det fortfarande är med ironi i rösten jag säger det!
Citera
2020-05-19, 22:53
Medlem
BigFatCones avatar
Fast om man bara är lite bevandrad i sin moderna historia så vet man att "bror" var något man sa till någon för att visa att man så att säga var jämlika och att man la bort titlarna. "Att bli du och bror". Att kalla någon för bror för att visa att man är mer än vänner är ju urgammalt.

Jag citerar Barden själv:

Citat:
from this day to the end of time, without our being remembered: we few, we happy few, we band of brothers—for whoever sheds his blood with me today shall be my brother.
Citera
2020-05-19, 23:33
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
"Bror" i den kontexten är apspråk.
Jag har själv inte hört svenskar uttala det där, men jag kan endast beklaga deras veka, mycket veka adaptiva språkförmåga.
En del kallar dessa för "Trash", jag tror det är en rimlig etikett i en allmänt rådande anglofil språkförbistring.

Jag känner ett innerligt äckel för ett sådant språkbruk, och hade inte tvekat en sekund med att utdela en eller två välmenade örfilar i kollektivtrafiken om ett sådant oljud mitt öra ärrade.
Citera
2020-05-20, 00:00
Medlem
Yllevantars avatar
Nu bor jag nästan så långt norr man kan komma i Sverige, här är det inte mycket "bror" som sägs, men jag ser det på nätet en hel del. Tycker det låter löjligt, säger inte ens bror åt min faktiska broder.

Man kan säga vän istället.
Citera
2020-05-20, 12:42
Medlem
För att citera SAOB:

”utgår från bruket af ordet bro(de)r ss. tilltalsord, (i sht efter ”bortläggande af titlarna”) användt mellan relativt jämnåriga manliga personer (förr äfv. af kvinnlig person till manlig), äfvensom af äldre manlig person till yngre, som i sin tur kallar den äldre ’farbror’ l. dyl.”

och:

” Ss. tilltalsord i talspr. har bro(de)r numera oftast en ngt högtidlig l. skämtsamt ålderdomlig prägel o. har i fortlöpande satssammanhang i regel fått vika för pron. ’du’. I öfverskrifter i bref o. d. är ordet däremot fortfarande fullt kurant, t. ex. Bäste Bro(de)r (ofta förkortadt till B. B.), äfv. enbart Broder”

Antingen dagens användning av bror som tilltal är blattespråk eller, liksom ni plockats upp av ungdomar för att ge ett förfinat intryck, så har bruket gamla anor i svenskan.

https://www.saob.se/artikel/?seek=bror&pz=1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in