Citat:
Ursprungligen postat av
Stonkan
Hittade själv mina stulna saker från ett inbrott och polisen tog med sig allt. Innan jag hittade sakerna fick jag ersättning från försäkringsbolaget.
Nu har polisen hört av sig och vill att jag ska hämta sakerna. Har jag skyldighet att höra av mig till mitt fb eller gör polisen det? Så som jag fattat det äger ju fb sakerna numera.
Vad pratar vi om för värde?
Jag antar att du har fått ersättning minus självrisk och du har då en fordran på självrisken som du skall ha i det här fallet när det gäller egendom som frånhänts dig genom stöld.
När egendomen i det här fallet återfunnits anser jag att du har rätt att få ersättning för självrisken också om försäkringsbolaget vill göra fullt ägandeanspråk på egendomen. Dock inget som har fastslagits i praxis eller är vanligt förekommande.
Du får anses ha en kvarvarande upplysningsplikt till försäkringsbolaget men om du t ex struntar i denna - vilket torde vara riskfritt om värdet är relativt lågt - och att du kan bli skyldig att ersätta försäkringsbolaget för egendomens värde per idag (minus din självrisk) om försäkringsbolaget skulle göra ett ägande- eller fordringsanspråk mot dig.
Har dock en viss betydelse hur försäkringsvillkoren är formulerade men det normala är att det brukar anges att försäkringsbolaget övertar/inträder i äganderätten.