• 1
  • 2
2020-05-19, 11:43
Medlem
angestmannens avatar
Som rubriken lyder, är det olagligt? Det är ju inte så att man kränker någons integriget.
Och i samma fråga, är det olagligt att sätta upp en skylt som säger att det finns kameraövervakning i området fast det inte är det?
Citera
2020-05-19, 11:45
Medlem
akutaccents avatar
Kan knappast vara olagligt. Många hem har väl såna skyltar i avskräckande syfte?
Citera
2020-05-19, 11:45
Medlem
Du får ha fejkkamera och du får sätta upp skyltar.
Citera
2020-05-19, 12:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenexperten
Du får ha fejkkamera och du får sätta upp skyltar.
Vi har ett par sådana skyltar i vårt bostadsområde, utan några kameror. Har funderat på om man får göra så. Har du någon länk till fakta?
Citera
2020-05-19, 13:30
Medlem
XaoqcHs avatar
Det är lagligt att sätta upp låtsaskameror:
"– Definition av en övervakningskamera är att den ska kunna användas för personövervakning. Vilket dessa inte kan. Attrapper omfattas inte av lagstiftningen och är helt lagliga att sätta upp, säger Emil Vik, handläggare på Länsstyrelsen."
Citera
2020-05-19, 13:32
Medlem
KlappMungons avatar
Vilken lag skulle det bryta mot?
Citera
2020-05-19, 14:45
Medlem
GeleZachas avatar
Det får man väl, om jag förstått det rätt finns det fartkameror som är "fejk" av ekonomiska skäl, och i själva verket används till att få bilförare att sakta ner för att de tror att det är riktiga kameror
Citera
2020-05-19, 15:54
Medlem
Intressant fråga. Den lär ju vara effektiv och jag vet inte vilken regel man skulle bryta.
Däremot kan jag se framför mig att man måste förklara det några ggr för polisen om man har grannar som tror att den är i funktion.
Citera
2020-05-19, 17:04
Medlem
sebnies avatar
Korrekt, det är helt lagligt med atrapper.

Det är t.om. lagligt numera att sätta upp riktiga kameror riktade på allmän plats men inte koppla in. Detta då man ändrat lagen så att det är själva upptagningen av bilder som är straffsanktionerad, inte uppsättandet av kameran som det tidigare var.

Tänk dock på att upptagning av bilder går under GDPR - och upptar du bilder från allmän plats anses inte privatundantaget längre gälla.
Det gäller även handhållna kameror.
Citera
2020-05-22, 16:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övervakning och integritet --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-05-25, 13:31
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Det får man väl, om jag förstått det rätt finns det fartkameror som är "fejk" av ekonomiska skäl, och i själva verket används till att få bilförare att sakta ner för att de tror att det är riktiga kameror

Det tror jag absolut inte stämmer, det sker dock ibland att skåp står tomma pga att man lagar/byter ut utrustning eller något liknande. Så visst finns det tomma skåp då och då men inget man sätter upp med uppsåt att lämna tom.
Citera
2020-05-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Det tror jag absolut inte stämmer, det sker dock ibland att skåp står tomma pga att man lagar/byter ut utrustning eller något liknande. Så visst finns det tomma skåp då och då men inget man sätter upp med uppsåt att lämna tom.
Så var det däremot tidigare, då fanns betydligt fler skåp än kameror, de senare flyttades mellan skåpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in