Resultat: Anser du att män som säljer sex till kvinnor är utsatta?
Ja
28,57%
12 röster
Nej
40,48%
17 röster
Ja de flesta som säljer sex är offer för trafficking eller trauma
23,81%
10 röster
Män kan inte utnyttjas sexuellt av kvinnor
7,14%
3 röster
  • 1
  • 2
2020-05-18, 21:54
Medlem
Luggruffs avatar
Beklagar om det blev fel underforum. Kände det passade i historia snarare än aktuella fall (även om tanken poppade upp från hela Paolo-caset).

Finns det fall av kvinnor i Sverige som dömts för köp av sex (enligt gamla sexköpslagen eller brottsbalken som det numera ligger under)? Ser folk påstå att det inte hänt än, och jag har googlat en timme nu utan resultat, men nätet är kanske bara övermättat av alla nyheter om män som dömts?
Senast redigerad av Luggruff 2020-05-18 kl. 22:22.
Citera
2020-05-18, 22:04
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luggruff
Beklagar om det blev fel underforum. Kände det passade i historia snarare än aktuella fall (även om tanken poppade upp från hela Pablo-caset).

Finns det fall av kvinnor i Sverige som dömts för köp av sex (enligt gamla sexköpslagen eller brottsbalken som det numera ligger under)? Ser folk påstå att det inte hänt än, och jag har googlat en timme nu utan resultat, men nätet är kanske bara övermättat av alla nyheter om män som dömts?

Hon mördarkvinnan som hade hjälp av afghanen, blev inte hon dömd för det också? Nyttjande av ung man i beroendeställning samt hjälpte henne att mörda sin pappa! Minns inte vad hon hette bara
Citera
2020-05-18, 22:11
Medlem
19As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Hon mördarkvinnan som hade hjälp av afghanen, blev inte hon dömd för det också? Nyttjande av ung man i beroendeställning samt hjälpte henne att mörda sin pappa! Minns inte vad hon hette bara
Johanna Möller
Citera
2020-05-18, 22:18
Medlem
Luggruffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock

iofs. Det går väl mer som våldtäkt enligt lagen dock? Nu tänker jag mer på rakt av pengatransaktion mot sex utan extra faktorer som beroendeställning eller dylikt. Klassiskt "person dyker upp och köper ett ligg" eller "person köper sexuell tjänst av manlig eskort". Dock inte män som köper av män (vilket är vanligt - fast kanske inte vanligt med domar där heller då säljaren inte är kvinna).
Citera
2020-05-19, 11:12
Medlem
Luggruffs avatar
Kunde inte redigera originalinlägget eller senaste kommentaren? Hmm..

Hur som helst hittade jag denna från 2010:
https://www.dn.se/insidan/sexkopande...rts-i-sverige/

..så, har något nytt hänt de senaste 10 åren? Chansen verkar liten enligt detta som refererar till en artikel i AB (dock från 2011):
https://genusnytt.wordpress.com/2011...tituerade/amp/
Citera
2020-05-20, 08:52
Medlem
Ytterst sällsynt.
https://www.gp.se/nyheter/gp-granska...sex-1.25266949

Såhär står det: Nästan tio procent av männen i Sverige har någon gång köpt sex. Det visar Folkhälsomyndighetens senaste stora nationella befolkningsstudie om sexualitet.

Att kvinnor köper sex är mycket ovanligt, enligt studien. Däremot har nära en av tio män, nära 10 procent, någon gång gett ersättning för sexuella tjänster. Motsvarande siffra för kvinnor är mindre än en procent.
Citera
2020-05-20, 08:56
Medlem
Citat:
Kunde inte redigera originalinlägget eller senaste kommentaren? Hmm..

Hur som helst hittade jag denna från 2010:
https://www.dn.se/insidan/sexkopande...rts-i-sverige/

..så, har något nytt hänt de senaste 10 åren? Chansen verkar liten enligt detta som refererar till en artikel i AB (dock från 2011):
https://genusnytt.wordpress.com/2011...tituerade/amp/
Den andra länken är till en privat blogg, ingen tillförlitlig källa. Jag hittar flera källor på att det som står där inte stämmer och att de allra flesta män (i princip uteslutande alla män som säljer sex) säljer till andra män.
Citera
2020-05-20, 09:25
Medlem
Luggruffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf96
Ytterst sällsynt.
https://www.gp.se/nyheter/gp-granska...sex-1.25266949

Såhär står det: Nästan tio procent av männen i Sverige har någon gång köpt sex. Det visar Folkhälsomyndighetens senaste stora nationella befolkningsstudie om sexualitet.

Att kvinnor köper sex är mycket ovanligt, enligt studien. Däremot har nära en av tio män, nära 10 procent, någon gång gett ersättning för sexuella tjänster. Motsvarande siffra för kvinnor är mindre än en procent.

Så enligt SCB:s befolkningspyramid, om vi kollar på män och kvinnor mellan 20-70 år gamla, blir det ca. 15700 kvinnor om vi räknar så lågt som 0,5% och ca. 326100 män om vi räknar på 10%. Så varje år kan vi räkna med att ca. 15.5K kvinnor köper sex, men säkert även fler för varje år som går då det är nya som blir 20 och fler av den äldre generationen som blir äldre än 70 år.. och friheterna vi tar oss blir större ju längre in i framtiden vi kommer.. och ändå inget fall av arresterade kvinnor.

Även intressant att de faktiskt presenterar att det möjligen ska räknas med fenomenet av kvinnor som går ut på stan för att dricka gratis, bli bjudna på middag, och rent av "gold digging" vilket tar bort extremt mycket av de tio procenten för män jämfört med hur få som då lär bli kvar som köper sex med en direkt pengatransaktion:

"Ersättningen behöver inte vara pengar. Det kan lika gärna handla om att erbjuda någon kläder, presenter, alkohol, droger eller sovplats i utbyte mot sex."
(har en stark känsla av att de garderat sig genom att medvetet utelåta att skriva varken "direkt/indirekt" framför "utbyte mot sex)

Siffran 10% i sig blir därmed något jag kommer ta med en stor nypa salt. Fast då är det oftast med politik och populism, statistik är ett vapen man kan formulera om lite som man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurf96
Den andra länken är till en privat blogg, ingen tillförlitlig källa. Jag hittar flera källor på att det som står där inte stämmer och att de allra flesta män (i princip uteslutande alla män som säljer sex) säljer till andra män.

Fast läser du ser du att det är direkta citat och även länkar till källor som DN och AB (DN-artikeln får du googla namnet på då de bytt länkadressen bara). Därmed länkade jag till bloggen.
Senast redigerad av Luggruff 2020-05-20 kl. 09:29.
Citera
2020-05-20, 22:25
Medlem
Luggruffs avatar
Citat:
Så enligt SCB:s befolkningspyramid, om vi kollar på män och kvinnor mellan 20-70 år gamla, blir det ca. 15700 kvinnor om vi räknar så lågt som 0,5% och ca. 326100 män om vi räknar på 10%. Så varje år kan vi räkna med att ca. 15.5K kvinnor köper sex, men säkert även fler för varje år som går då det är nya som blir 20 och fler av den äldre generationen som blir äldre än 70 år.. och friheterna vi tar oss blir större ju längre in i framtiden vi kommer.. och ändå inget fall av arresterade kvinnor.

Även intressant att de faktiskt presenterar att det möjligen ska räknas med fenomenet av kvinnor som går ut på stan för att dricka gratis, bli bjudna på middag, och rent av "gold digging" vilket tar bort extremt mycket av de tio procenten för män jämfört med hur få som då lär bli kvar som köper sex med en direkt pengatransaktion:

"Ersättningen behöver inte vara pengar. Det kan lika gärna handla om att erbjuda någon kläder, presenter, alkohol, droger eller sovplats i utbyte mot sex."
(har en stark känsla av att de garderat sig genom att medvetet utelåta att skriva varken "direkt/indirekt" framför "utbyte mot sex)

Siffran 10% i sig blir därmed något jag kommer ta med en stor nypa salt. Fast då är det oftast med politik och populism, statistik är ett vapen man kan formulera om lite som man vill.

Fast läser du ser du att det är direkta citat och även länkar till källor som DN och AB (DN-artikeln får du googla namnet på då de bytt länkadressen bara). Därmed länkade jag till bloggen.

Hittade nyss denna, så antagandet om 10% kan vi blåsa ut direkt:
https://uvell.se/2020/05/20/opinion-med-statistik/

Om det nu då är säg 1% av kvinnor, eller ens bara 0.5% som köper sex, blir det än mer förvånande att ingen arresterats för det.
Citera
2020-05-20, 22:57
Medlem
Citat:
Hittade nyss denna, så antagandet om 10% kan vi blåsa ut direkt:
https://uvell.se/2020/05/20/opinion-med-statistik/

Om det nu då är säg 1% av kvinnor, eller ens bara 0.5% som köper sex, blir det än mer förvånande att ingen arresterats för det.
Det där är också en blogg. En persons åsikter är inte fakta. Personen har fört sin egengjorda statistik.

Har du hört talas om källkritik?
Citera
2020-05-20, 22:59
Medlem
Jag kan också starta en blogg och framföra mina egna åsikter som fakta, det betyder inte att det är sant.
Citera
2020-05-20, 23:06
Medlem
Senast idag läste jag på nyheterna att färre än en procent av sexköparna är kvinnor, de säger samma som folkhälsomyndigheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in