Ja, i majoritet så parbildar det med rikare män.
nej, i de fall relationer tar slut så är det på kvinnans inititiv (ensidigt ca 60%, i samförstånd ca 20% och på mannens intiativ ca 20%)
högre utbildning kvinnan leder inte statistiskt till högre skillmässotal. inte heller påverkar det hypergami.
man kan lyssna på vem man vill, kvinnor parbildar across and up socioekonomisk och män across and down.
Jag talar inte flytande postmodernism, har du något vetenskapligt underlag så läser jag det gärna, postmodernism är inte vetenskap.
som jag sagt, jag talar inte flytande postmodernism. men har du något bevis på att det är så så läser jag det gärna.
Men att kvinnor parbildar across and up och män across and down (socioekonomiskt) är jag med på.
undersöka vadå, varför kvinnor och män beter sig på olika sätt i sin sexuella selection och parbilder enligt fenomenet som kallas hypergami, jo det är ett intressant ämne, du har ju fått många studier (som är såväl citerade som vetenskapligt solida)
ska vi titta på det ur ett upplevelse perspektiv så är ju det rimliga att män ser alla kvinor som horor då de byter fitta mot resurser. och i undantagsfall (igen socioekonomisk emperi) kuk mot resurser.
den postmodernistiska "åsikten" finns ju representerad, precis som din....
Citat:
Och av alla dessa så lämnar 60-80% av kvinnorna äktenskapen med de rikare männen? Kvinnor är alltså oftare missnöjda med relationen, än vad männen är. Helt oavsett att mannen tjänar mer.
nej, i de fall relationer tar slut så är det på kvinnans inititiv (ensidigt ca 60%, i samförstånd ca 20% och på mannens intiativ ca 20%)
Citat:
Jag vet minst 5 kvinnor som blivit lämnade av sina pojkvänner när kvinnorna blev mer framgångsrika än sina pojkvänner. En kvinna blev lämnad precis när hon blev färdig socionom. Hennes två väninnor hade upplevt samma sak (fast de hade andra yrken). Orsak. männen ville vara mer utbildade etc. än sina kvinnor. Dessa män träffade sedan lågstatuskvinnor och gifte sig med dessa. Och de berättade under sin konversation (jag "tjuvlyssnade" under en dag i tonåren på dessa kvinnor) att de kände fler kvinnor som råkat ut för samma sak. Två andra kvinnor jag känner har blivit lämnade av sina pojkvänner. Den ena precis när hon var färdig med sin universitetsutbildning. När hon hade en dipp under utbildningen blomstrade deras förhållande och han fick känna sig "manlig och omhändertagande". Men när hon var färdig och hade lyckats med utbildningen, lämnade han henne och nedvärderade hennes utbildning/hennes slit. Den andra kvinnan var tillsammans med en man som påstod att "ingen man vill vara tillsammans med en kvinna som är bättre än honom", inte på något sätt. kvinnan ska vara ointelligentare, tjäna mindre, vara mindre utbildad etc. Han var elak mot henne under deras förhållande och bröt till slut med henne, eftersom hon tjänade mer än honom osv.
högre utbildning kvinnan leder inte statistiskt till högre skillmässotal. inte heller påverkar det hypergami.
Citat:
SÅ om man ska lyssna på dessa kvinnor, så gör kvinnor bäst i att välja en mer framgångsrik partner än dem själva. SÅ att mannen får känna sig som tuppen i förhållandet och kanske inte lika lätt lämnar relationen.
man kan lyssna på vem man vill, kvinnor parbildar across and up socioekonomisk och män across and down.
Citat:
Jag hänvisade för ett tag sedan också till en studie som visade att när kvinnor börjar tjäna mer än sina män så ökade risken att männen börjar bruka våld mot sina kvinnor. Och igår länkade jag studien som visar att män inte mår väl när deras fruar blir mer framgångsrika.
Jag talar inte flytande postmodernism, har du något vetenskapligt underlag så läser jag det gärna, postmodernism är inte vetenskap.
Citat:
SÅ "kvinnlig hypergami" kanske inte alls handlar om att kvinnor tänder på män med status/rikedom osv. Utan det kanske handlar om att undvika att mannen ska känna sig hotad av kvinnans framgång. En strategi för att ha ett bättre äktenskap med en man som mår bra, helt enkelt. Och inte känner sig hotad av sin hustrus framgångar.
som jag sagt, jag talar inte flytande postmodernism. men har du något bevis på att det är så så läser jag det gärna.
Men att kvinnor parbildar across and up och män across and down (socioekonomiskt) är jag med på.
Citat:
Vem vet? Väl värt att undersöka iaf. Tycker du inte det?
undersöka vadå, varför kvinnor och män beter sig på olika sätt i sin sexuella selection och parbilder enligt fenomenet som kallas hypergami, jo det är ett intressant ämne, du har ju fått många studier (som är såväl citerade som vetenskapligt solida)
ska vi titta på det ur ett upplevelse perspektiv så är ju det rimliga att män ser alla kvinor som horor då de byter fitta mot resurser. och i undantagsfall (igen socioekonomisk emperi) kuk mot resurser.
den postmodernistiska "åsikten" finns ju representerad, precis som din....
Senast redigerad av slö 2021-02-09 kl. 11:06.
Senast redigerad av slö 2021-02-09 kl. 11:06.