2021-02-07, 21:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej djur har inte klassamhällen som alltså hypergami handlar om.
Djur kör dominans, konkurrens och ex vilken hane som är störst eller har snyggast fjäderskrud.
Ochnär honor sköter urvalet, så tenderar snyggast vara urvalet, när hanar konkurrerar så handlar det om våld.

Hypergami är ett mänskligt påfund helt och hållet.

Djur har hierarkier, vilket givetvis är en motsvarighet till människors klassamhällen. Du menar alltså på fullt allvar att det inte förekommer dominans och konkurrens bland människor? Nu är det vilken titeln har hanen och vilket bilmärke kör han?

Våld har alltid varit ett inslag i den sexuella selektionen. Eftersom kvinnor är svagare fysiskt så ägnar de sig åt psykiskt våld. Exempelvis competitor derregation och slut shaming.

Kvinnors urval snyggare? Hoho! Ja, om man frågar Helge Fossmo och Juha Valjakala.
Citera
2021-02-08, 01:49
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nu försöker du med intellektuell oärlighet och rökridåer igen. Samma mekanismer ligger bakom aphonors val av alfahannar, som när kvinnor i sin sexuella selektion väljer statusmän hos människor. Ur en evolutionärbiologisk synvinkel är det samma sak. I det moderna samhället, där vi egentligen inte behöver leva så, så fortsätter kvinnor ändå att göra samma val. Det beror på att det handlar om djupa och basala instinkter, vilket faktiskt framstår som primitivt. Evolutionär biologi är starkare rotat i medvetandet än sociologi och kultur.

Varför tycker du att det är primitivt att en kvinna vill att mannen som hon planerar att skaffa barn med har till exempel en stabil ekonomi, (exempelvis ett jobb)?

Och män tittar väl fortfarande efter blankt friskt hår, ett visst mått mellan höft, midja och byst?

Kvinnor tänder på V-form och män på timglas form.
Citera
2021-02-08, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Varför tycker du att det är primitivt att en kvinna vill att mannen som hon planerar att skaffa barn med har till exempel en stabil ekonomi, (exempelvis ett jobb)?

Och män tittar väl fortfarande efter blankt friskt hår, ett visst mått mellan höft, midja och byst?

Kvinnor tänder på V-form och män på timglas form.
Ja. Börjar du hänfalla åt sanning och vetenskap istället för ideologi?
Citera
2021-02-08, 02:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Ja. Börjar du hänfalla åt sanning och vetenskap istället för ideologi?

Du projicerar rätt friskt va?
Citera
2021-02-08, 02:16
Medlem
Citat:
Kanske, om du kan förklara för mig och andra hur detta var en projektion. Om du lyckas med det så ger jag dig rätt.
Citera
2021-02-08, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men kära hjärtanes. Denna metod används för att se hur tex. studenter upplevelser av sluttentamen, eller hur patienter upplever en viss vårdsituation, hur läkare upplever att ge viss vård osv. Det är en vedertagen vetenskaplig ansats att undersöka ett visst fenomen och individers upplevelse av fenomenet. Kort beskrivet.

det fetade stämmer inte, annat än om de menar att fenomenet ska definers utifrån någons känsla av det.... vilket är en femenistisk / postmodernistisk övning.

Facts dont care about feelings....

Citat:
Jag ska kolla in din länk, men jag vet inte till vilken nytta eller vart du ens vill komma med detta?

den bekräftar ju vad jag och många andra pekat ut, du argumenterar utifrån idiologisk övertygelse (femenistisk / postmodernistisk) inte vetenskaplig eller rationell. det är därför du kör tysta leken , det är ju det minst korkade svaret endå, när idiologisk övertgelse möter verkligheten.
Citera
2021-02-08, 10:35
Avslutad
Citat:
Men kära hjärtanes. Denna metod används för att se hur tex. studenter upplevelser av sluttentamen, eller hur patienter upplever en viss vårdsituation, hur läkare upplever att ge viss vård osv. Det är en vedertagen vetenskaplig ansats att undersöka ett visst fenomen och individers upplevelse av fenomenet. Kort beskrivet.

Jag ska kolla in din länk, men jag vet inte till vilken nytta eller vart du ens vill komma med detta?

Jojamenvisst. Du menar på att jag är fel ute när jag säger att du tillhör sliddjuren.

..kvinna.
Citera
2021-02-08, 11:03
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag förstår att du inte vill förknippas med något av det.
Citera
2021-02-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du är ju väldigt illa påläst. Evolutionär biologi sysslar med följande:

När jag talar om hypergami så talar jag om kvinnlig sexuell selektion ur en evolutionärbiologisk synvinkel. De sociala och kulturella faktorerna kan påverka, men det finns egenskaper som är väldigt uniforma i många samhällen, både stamsamhällen och urbana samhällen. Hypergami (i meningen att välja partner med hög social och ekonomisk status) är en av dessa. Anledningen är enkel och bottnar i Parental Investment och avkommans överlevnad. Djupt liggande instinkter således, som framstår som märkliga i det moderna samhället.

Vart inom evolutionsbiologi finns det påståenden om att kvinnor väljer partner efter vem som har hög social/ekonomisk status? Vart inom evolutionbiologi står det att kvinnor är "kvinnligt hypergama"? Länka gärna källor, för jag finner det inte inom evolutionsbiologin.
Citera
2021-02-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det fetade stämmer inte, annat än om de menar att fenomenet ska definers utifrån någons känsla av det.... vilket är en femenistisk / postmodernistisk övning.

Facts dont care about feelings....

den bekräftar ju vad jag och många andra pekat ut, du argumenterar utifrån idiologisk övertygelse (femenistisk / postmodernistisk) inte vetenskaplig eller rationell. det är därför du kör tysta leken , det är ju det minst korkade svaret endå, när idiologisk övertgelse möter verkligheten.

Jag föreslår att du köper den här boken om du vill ha lite grundläggande information om vetenskapsteori och därtill fenomenologi.

https://www.adlibris.com/se/bok/kvalitativa-metoder-fran-vetenskapsteori-till-praktik-9789144075464#:~:text=Metoderna%20illustreras% 20med%20fallstudier%20utf%C3%B6rda%20i%20olika%20o rganisationer,till%20tre%20vetenskapsteoretiska%20 perspektiv:%20realism,%20fenomenologi%20och%20kons truktivism.

Fenomenologi och feminism har inget med varandra att göra. Jag skriver om päron och du diskuterar bilar. Visst kan man äta ett päron i en bil. Men päron är en frukt och bil ett transportmedel. Därav anser jag att det är irrelevant för min del att läsa din länk, eftersom den handlar om transportmedel och inte om frukt (även om de fick med något litet päron där på ett hörn).

Så. kan vi återgå till saken nu? Har du några studier med fenomenologisk eller fenomenografisk ansats där kvinnorna har blivit intervjuade kring deras definition om statusbegreppet och vilken status deras partner har och om partnerns status är låg, medel eller hög utifrån kvinnornas egna definitioner av begreppet status och utifrån kvinnornas egen status. Ja, du minns mina frågor. Har du länk till sådana studier?
Citera
2021-02-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jojamenvisst. Du menar på att jag är fel ute när jag säger att du tillhör sliddjuren.

..kvinna.

Min könstillhörighet är oviktig i detta anonyma debattforum. Det är allt jag påstår. Jag kanske är kvinna. Jag kanske är man. Spelar det någon roll?

"Kära hjärtanes" är i övrigt ett uråldrigt uttryck. Så du kanske snarare borde börja undra över min ålder? Är jag må hända född på 1800-talet, snarare än 1900-talet?
Citera
2021-02-08, 17:03
Avslutad
Citat:
Min könstillhörighet är oviktig i detta anonyma debattforum. Det är allt jag påstår. Jag kanske är kvinna. Jag kanske är man. Spelar det någon roll?

"Kära hjärtanes" är i övrigt ett uråldrigt uttryck. Så du kanske snarare borde börja undra över min ålder? Är jag må hända född på 1800-talet, snarare än 1900-talet?

Hehe, well put.

..nah, I put you down as a woman in bracket 35-40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in