2006-04-01, 15:23
Medlem
milks avatar
Ska laga mat på Måndag, det ska vara en varmrätt, så hoppas på lite hjälp från er sida...Det ska som sagt vara varmrätt och ska som grund innehålla följande:

Fläskfilé, palsternacka, chili och någon form av lök....

Sen ska man väl göra någon foprm av sås och tilltugg som potatis eller dylikt, har ni några tips?
Citera
2006-04-01, 16:24
Medlem
Livingstons avatar
Slå ihop varmrätt och tilltugg så kan du göra en smarrig pytt i panna
Citera
2006-04-01, 17:17
Medlem
Bexs avatar
Kanske följande tips kan vara nåt?

Marinera fläskfilen, använd chilin i marinaden. Helstek den!

Special klyftpotatis i ugn.
Potatis, morötter, palsternacka, charlottenlök.
Skär allt i klyftor och blanda ihop det i en oljad djup ugnsplåt.
Krydda med salt, svartpeppar, lite vitlök, lite lite curry och det viktigaste av allt - strö över väldigt rikligt med grönsaksbuljong. Ta mer än du tror att du ska göra. Ha i några klickar smör.
175 grader i 45 min + 10-15 min på 225 grader. Kolla så att det inte bränns vid. Rör om några gånger under lagningen.

Servera en god rödvinssås till.

Mums!

/Bex
Citera
2006-04-01, 17:20
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bex
Kanske följande tips kan vara nåt?

Marinera fläskfilen, använd chilin i marinaden. Helstek den!

Special klyftpotatis i ugn.
Potatis, morötter, palsternacka, charlottenlök.
Skär allt i klyftor och blanda ihop det i en oljad djup ugnsplåt.
Krydda med salt, svartpeppar, lite vitlök, lite lite curry och det viktigaste av allt - strö över väldigt rikligt med grönsaksbuljong. Ta mer än du tror att du ska göra. Ha i några klickar smör.
175 grader i 45 min + 10-15 min på 225 grader. Kolla så att det inte bränns vid. Rör om några gånger under lagningen.

Servera en god rödvinssås till.

Mums!

/Bex

Lät ju riktigt bra, har du nått tips på en riktigt god marinad? Och potatisen, ska jag bara klyfta den och in i ugn eller vad tycker du? Även där man man väl krydda med vitlök och naturligtvis salt och peppar!
Citera
2006-04-01, 18:02
Medlem
vagators avatar
Gör en rotfruktsgratäng med potatis, jordärtskocka och palsternacka. Skiva alla ingredienser och varva med salt, nymalen svartpeppar och vitlök. Häll på grädde och in i ugnen i 225 grader tills det känns mjukt ( ung. 45 min ). Om du vill kan du toppa med riven ost.
Citera
2006-04-01, 21:52
Medlem
Bexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milk
Lät ju riktigt bra, har du nått tips på en riktigt god marinad? Och potatisen, ska jag bara klyfta den och in i ugn eller vad tycker du? Även där man man väl krydda med vitlök och naturligtvis salt och peppar!

Nja kanske: Rapsolja, honung, lagerblad, lök, vitlök, timjan? Googla för fler alternativ.
Angående potatisen så ska du blanda den med de andra grönsakerna. Läs mitt tips igen så ser du.

Lycka till!
/Bex
Citera
2006-04-02, 08:36
Medlem
milks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bex
Nja kanske: Rapsolja, honung, lagerblad, lök, vitlök, timjan? Googla för fler alternativ.
Angående potatisen så ska du blanda den med de andra grönsakerna. Läs mitt tips igen så ser du.

Lycka till!
/Bex

Sry, läste lite för snabbt, tror nog ditt förslag vinner, men det andra var också riktigt bra, får se om det går att kombinera lite, tack så mycket!
Citera
2006-04-04, 22:26
Medlem
Bexs avatar
Berätta vad det blev och hur det gick! Vi är nyfikna.

/Bex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in