Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-18, 00:38
  #1
Medlem
Vad räknas som första resp andra världen? Finns det en fjärde värld?

Vilka länder tillhör tredje världen?

Varför säger man tredje världen?

Jag tycker det är ett konstigt begrepp. Finns ju bara en värld...
Citera
2020-05-18, 00:43
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Vad räknas som första resp andra världen? Finns det en fjärde värld?

Vilka länder tillhör tredje världen?

Varför säger man tredje världen?

Jag tycker det är ett konstigt begrepp. Finns ju bara en värld...

Tredje världen är ett uttryck som kommer från kalla kriget. Första världen = Nato och dess allierade. Andra världen = Sovjet och dess allierade. Tredje världen = resten.

Sverige är alltså egentligen en del av tredje världen.
Citera
2020-05-18, 00:48
  #3
Medlem
JohnTanners avatar
Som jag har förstått det kommer uttrycket från kalla kriget då väst (första världen) stod mot öst (andra världen). Med tredje världen menade man då olika länder som ej kunde knytas till endera sida, dvs olika afrikanska kolonier, sydamerikanska länder osv. Jag tycker det är ett lite föråldrat begrepp därmed. Mycket vettigare att prata om U- och I-länder. Tror dock det också kommer förlora sin mening inom en snar framtid då vi måste hitta nya sätt att gruppera olika delar av världen, vilket är ganska svårt egentligen.
Citera
2020-05-18, 01:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tredje världen är ett uttryck som kommer från kalla kriget. Första världen = Nato och dess allierade. Andra världen = Sovjet och dess allierade. Tredje världen = resten.

Sverige är alltså egentligen en del av tredje världen.

Finns det några bra källor på att nån verkligen någonsin räknat Sverige som en del av tredje världen? Har slögooglat på Wikipedia, och får intrycket av att engelska Wikipedias karta knappast har täckning på den punkten, vilket det också klagas på en hel del på talk-sidan. Wikipedia på engelska, tyska och franska är alla överens om att termen myntades av nån fransman, Alfred Sauvy, 1952, och han lär knappast ha inkluderat Sverige här:
Nous parlons volontiers des deux mondes en présence, de leur guerre possible, de leur coexistence, etc. oubliant trop souvent qu'il en existe un troisième, le plus important […] C'est l'ensemble de ceux que l'on appelle […] les pays sous-développés […]. Ce Tiers Monde ignoré, exploité, méprisé […] veut, lui aussi, être quelque chose

We are happy to talk about the two worlds in presence, their possible war, their coexistence, etc. too often forgetting that there is a third, the most important […] It is the set of those which we call […] the underdeveloped countries […]. This ignored, exploited, despised Third World […] also wants to be something
(Ok, jag har inte läst hela Sauvys artikel, men det vore jävligt idiosynkratiskt att tala om Sverige och Schweiz som föraktade och exploaterade underutvecklade länder.)

Så om detta verkligen är - som Wikipedia menar - ursprungskällan, så stämmer det förvisso med Nato vs östblocket som värld 1 och 2, men inte att Sverige för det skulle tillhöra 3.
Citera
2020-05-18, 01:17
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Finns det några bra källor på att nån verkligen någonsin räknat Sverige som en del av tredje världen? Har slögooglat på Wikipedia, och får intrycket av att engelska Wikipedias karta knappast har täckning på den punkten, vilket det också klagas på en hel del på talk-sidan. Wikipedia på engelska, tyska och franska är alla överens om att termen myntades av nån fransman, Alfred Sauvy, 1952, och han lär knappast ha inkluderat Sverige här:
Nous parlons volontiers des deux mondes en présence, de leur guerre possible, de leur coexistence, etc. oubliant trop souvent qu'il en existe un troisième, le plus important […] C'est l'ensemble de ceux que l'on appelle […] les pays sous-développés […]. Ce Tiers Monde ignoré, exploité, méprisé […] veut, lui aussi, être quelque chose

We are happy to talk about the two worlds in presence, their possible war, their coexistence, etc. too often forgetting that there is a third, the most important […] It is the set of those which we call […] the underdeveloped countries […]. This ignored, exploited, despised Third World […] also wants to be something
(Ok, jag har inte läst hela Sauvys artikel, men det vore jävligt idiosynkratiskt att tala om Sverige och Schweiz som föraktade och exploaterade underutvecklade länder.)

Så om detta verkligen är - som Wikipedia menar - ursprungskällan, så stämmer det förvisso med Nato vs östblocket som värld 1 och 2, men inte att Sverige för det skulle tillhöra 3.

Den definition jag känner till är att tredje världen är alla länder som inte är allierade med 1 eller 2.
Citera
2020-05-18, 04:10
  #6
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Sverige räknas till Västvärlden.
Citera
2020-05-18, 09:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tredje världen är ett uttryck som kommer från kalla kriget. Första världen = Nato och dess allierade. Andra världen = Sovjet och dess allierade. Tredje världen = resten.

Sverige är alltså egentligen en del av tredje världen.

Första och andra rådde det delade meningar, alltså vilken som var vilken. Dessa uttryck används inte och användes inte då heller. För övrigt så var det inte NATO som avsågs utan kapitalistiska I-länder, och där inräknades sverige.
Citera
2023-07-27, 17:52
  #8
Medlem
Jag har alltid förstått att det var väldigt fattiga, dumma och osäkra länder. men jag vet att det inte är precis så. men jag kommer att säga att jag har en tendens att ogilla folk därifrån
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback