Citat:
Ursprungligen postat av
samuel1237
Hej alla skulle behöva lite hjälp då min pappa planerar att sälja en fastighet till mig och jag har några frågor gällande köpet samt hur det går till med att begära lån? Låt oss säga att min farsa vill sälja fastigheten för 2,7 miljoner, hur ska jag göra för att få lån? jag har cirka 800 000 kronor som jag har idag även att min mamma kommer gå med i lånet dvs 2 st personen som ska låna totalt.
Frågorna blir då, hur blir det med lånet? då jag måste starta ett nytt ab och sedan försöka få lån för resterande summa och vad jag har förstått har banken jävligt svårt att ge lån när det är nystartat företag?
låt oss säga att banken inte vill ge mig lån för att öppna ett företag, kan jag begära lån av fastigheten som privatperson och sedan köpa fastigheten och öppna företag? som flytt? eller går det inte att göra?
Annan sak är att min pappa har 3 fastigheter och har de på enskild firma, kan han isf ändra om den fastigheten så att han registrerar den på ett ab företag? och därefter köper jag företaget istället för fastigheten? och ifall det går bad blir konsekvenserna för honom?
Ni får ursäkta mig om frågeställningen är lite rörig men jag är inte kunnig inom fastigheter det är därför jag ställer frågorna här då jag inte vet vart jag ska börja.
Starta aktiebolag (här tar du inget lån, utan använder 50 av dina 800k som aktiekapital), snacka med banken som lånar ut 1,9 mill med två borgensmän, bör inte vara några problem.
Men, snacka med en redovisningskonsult eller liknande för att få hjälp med upplägget. Då kan ni diskutera om det verkligen är bäst att äga kåken i AB, då den inte är paketerad i AB idag.