• 1
  • 2
2006-04-01, 12:39
Medlem
cocaineducks avatar
Varför verkar så många här tro/tycka att klasskampen är gammal skåpmat och ej längre relevant?

Jag skulle väl säga att den aldrig har varit så relevant som nu. Personligen är jag inte speciellt vänster och ingen kommunist eller något annat sådant men jag tycker att den nuvarande rikedomsfördelningen är ett stor skämt som måste förändras, dessutom så sitter vi nu med en styrande klass då de politiker som styr åt oss för länge sedan verkar ha tappat kontakten med folket.

Plutokrati är inte en abstrakt tanke, det är en seriös verklighet i mina ögon och måste stoppas, detta är vad klasskamp är för mig. Ökade rättigheter för arbetare, fackföreningar som seriöst sätter ner en fot och så vidare.

Jag skulle egentligen bara vilja veta vad ni menar med att klasskampen är död och att man måste gå vidare.
Citera
2006-04-01, 12:56
Medlem
Bä$tuzs avatar
Idén om att samhället skulle vara indelat i "klasser" är ju minst sagt verklighetsfrämmande och så har det varit åtminstone så länge jag levt. Håller med om att den praktiska egendomsfördelningen är oerhört orättvis men det beror ju på att staten lagt sig i och omfördelat resurser som det råkat behaga folkmajoriteten. Det du ser som en "härskande" klass är snarare de som är mest förtryckta.
Citera
2006-04-01, 13:11
Medlem
Lesseitss avatar
En stor skillnad är väl att de "lägre klasserna" har det, absolut sätt, mycket bättre ställt i dag än tidigare, även om den relativa skillnaden kanske är något större. Därmed, tycker jag, att det inte är lika intressant att tala om någon klasskamp, då vi idag har lyckats skapa ett samhälle där alla kan få en dräglig tillvaro (förutom de som lyckas hamna utanför det sociala skyddsnätet).

De lägre klasserna har det inte dåligt ställt bara för att vissa har det extremt bra ställt.

EDIT: Tilläggas kan kanske att även jag skulle reagera om fördelningen var allt för skev, men det tycker jag inte den är idag.
Citera
2006-04-01, 17:48
Medlem
Den som säger att klasskampen är död och att det är dags att gå vidare vet inte vad dom pratar dom, och är antagligen motståndare till klasskampen. Klasskampen är högst levande, och relevant, men har ändrat skepnad eftersom samhället har genomgått så stora förändringar. Men trots förändringar går det fortfarande att ganska lätt skilja åt Proletariatet, Borgarna, Utbildade, Överklass och Makteliten.
Idag så finns ingen rättvisa (även om många vill säga att det gör det) även om många täcks in av samhällets skyddsnät så betyder inte det att någon som är intäkt av samhällets Airbag är lyckligare än en luffare för tusen år sen. Trots allt så är många utav oss slavar. Vi jobbar för föda och tak över huvudet utan möjlighet att förändra det (Om du gillar att jobba som industri arbertare ska du väl inte bli tvingad att jobba som nått du inte vill bara för att slippa slava). Så vårt samhälle är föga förändrat från samhällen för tusen år sedan. Vi inbillar oss gärna att det är en stor skillnad men egentligen är det bara en massa bull---- där uppfinningar och vetenskapliga upptäckter förblindar oss när vi egentligen knappast har förändrat samhället till särskilt mycket jämlikare.
Klasskampen handlar om jämlikhet det är dess viktigaste mål, men klasskampen är även beroende av revolution (klasskamp=revolution klassreformering=demonstration) vilket är en bristvara i vårt kära nordliga land.
Anledningen till att jag anser vårt samhälle är så likt samhällen för tusentals år sen? Vi är fortfarande lika nedtryckta och vi har fortfarande lika lite att säga till om (demokratin är en illusion, måste iof säga att sverige har en hyfsat bra demokrati) det är fortfarande en liten makteliten och en tom ännu mindre regering som bestämmer.
Nu undrar jag om du menade klasskampen i världen eller klasskampen i sverige?

Citera
2006-04-01, 20:06
Medlem
om någon av fjällrävenbratsen känner för att omfördela rikedomarna i samhället istället för att lägga pengarna på nya guldfärgade Converse-skor så kan ni få mitt kontonummer via PM.

Problemet idag är väl att det inte är lika lätt för en vänstersinnad att identifiera en samhällsklass. De andliga fäderna till dagens vänster sitter själva och smörjer sitt krås medan de klappar sina små på huvudet "seså bråkstakar, ni ska nog se att när ni blir vuxna blir ni precis som oss".

Allt jag ser är en hyfsat rik medelklass med två bilar vars ungar gör revolution på villarummet. Förs klasskampen idag av arbetare eller av miljonärsvänster med EMO-glasögon?

kan inte någon hjälpa mig med att peka ut vilka som befinner sig inom de olika nutida samhällsklasserna? vilka är arbetare, borgare och adel idag?
Citera
2006-04-01, 22:23
Medlem
Toasts avatar
Har samhället inte varit och är fortfarande en jungel skapad av människor? dold i lögner för att alla ska kunna gå runt och kalla sig civiliserade när det egentligen alltid handlar om att sno åt sig stört bit av kakan.

Jag tycker att det verkar som om solidaritet och medmännsklighet är ett fenomen som endast ses bland de som saknar makt.

Hmm..vart var poängen? ja juste...
klass kampen är bara den naturliga strid som alltid sker mellan arterna, men eftersom det bara fiinns människor i vår "jungel" så har vi delat upp os i något som jag funderat på kan vara ett alternativ till olika djur arter.
Lite som
Lejon Överklass
Gamar övre medelklass
antiloper arbetare

fast människan eftersom människan är samma art egentligen så kan vi skifta makten mellan dessa.

Har det här ens med ämnet att göra...? aja...

jag tror inte att klasskampen någonsin kommer försvinna så länge samhället finns.
Hireakin finns alltid, och då finns alltid klasser. Om hireakin försvinner försvinner väl också samhället, något måste alltid leda om det ska samarbetas. Klasskampen= strid om ledarskap.

Helt iq befriad hypotes?
Citera
2006-04-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bä$tuz
Idén om att samhället skulle vara indelat i "klasser" är ju minst sagt verklighetsfrämmande och så har det varit åtminstone så länge jag levt. Håller med om att den praktiska egendomsfördelningen är oerhört orättvis men det beror ju på att staten lagt sig i och omfördelat resurser som det råkat behaga folkmajoriteten. Det du ser som en "härskande" klass är snarare de som är mest förtryckta.
Hur är samhället indelat då? En ärlig fråga.
Citera
2006-04-01, 22:42
Medlem
worldbeater2002s avatar
Det som skiljer dagens samhälle från förr är ju att det inte riktigt finns ngn ursäkt för att inte ha det jävligt bra, alla som orkar anstränga sig det minsta i skolan kan ju få ett välbetalt jobb. Visst, klasstillhörighet har inte speciellt mkt med pengar att göra, men vafan, tjänar man mkt pengar kan man ändå skita i de fjanterierna. Jag själv tillhör knappast överklassen, men som sagt, I've got fuck you money. Sen kan man kanske diskutera om hur alla ska fås att inse vilka valmöjligheter de har, så att de kan fatta beslut om sin framtid som passar dem.
Citera
2006-04-01, 23:10
Medlem
Toasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldbeater2002
Det som skiljer dagens samhälle från förr är ju att det inte riktigt finns ngn ursäkt för att inte ha det jävligt bra, alla som orkar anstränga sig det minsta i skolan kan ju få ett välbetalt jobb. Visst, klasstillhörighet har inte speciellt mkt med pengar att göra, men vafan, tjänar man mkt pengar kan man ändå skita i de fjanterierna. Jag själv tillhör knappast överklassen, men som sagt, I've got fuck you money. Sen kan man kanske diskutera om hur alla ska fås att inse vilka valmöjligheter de har, så att de kan fatta beslut om sin framtid som passar dem.
Det är ganska många som har hög utbildning men som inte får jobb utom ex mc donalds.
Vi är slav generationen har jag hört en vis man säga.
Citera
2006-04-01, 23:32
Medlem
worldbeater2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toast
Det är ganska många som har hög utbildning men som inte får jobb utom ex mc donalds.
Vi är slav generationen har jag hört en vis man säga.

Men det är ju ett val de har gjort, vad är det för drömsamhälle där man kan utbilda sig till vad fan som helst o sen få jobb ändå?! När det kommer till kritan är det ju så att är man tillräckligt smart och vill jobba inom ett visst yrke så kommer man att göra det till slut.
Citera
2006-04-01, 23:41
Medlem
Toasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldbeater2002
Men det är ju ett val de har gjort, vad är det för drömsamhälle där man kan utbilda sig till vad fan som helst o sen få jobb ändå?! När det kommer till kritan är det ju så att är man tillräckligt smart och vill jobba inom ett visst yrke så kommer man att göra det till slut.
Men jag tänkte på det här med att de äldre occuperar massa arbeten så att ungdomar får svårare att komma in på arbetsmarknaden.
Har varit en del om det i media på sistone, fast det är väl ioförsig en jävligt osäker källa...
Jag undrar bara vad alla dessa kth studenter och dyl ska syssla med, det kan ju inte finnas plats åt alla hur duktiga det än må vara.
Eh skitsamma lyssna inte på mig, jag bara snackar skit...i princip...
Citera
2006-04-02, 01:57
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Allt jag ser är en hyfsat rik medelklass med två bilar vars ungar gör revolution på villarummet. Förs klasskampen idag av arbetare eller av miljonärsvänster med EMO-glasögon?

kan inte någon hjälpa mig med att peka ut vilka som befinner sig inom de olika nutida samhällsklasserna? vilka är arbetare, borgare och adel idag?

Det måste inte vara uttalade klasser per definition för att principerna av en klasskamp fortfarande ska vara aktuella.

Jag tror att klasserna är mer svårdefinierbara idag än förr men de finns fortfarande där, även om de flyter ihop mer än innan och inte har fina namn man kan hänga upp sig på.

Arbetarna har i princip blivigt inkapaciterade av hoten om uppsägning och att företagen flyttar utomlands, jag vet hur det är på scania då jag själv har arbetat där och har en mor som jobbar där.
Fackföreningen är en hålig dörrmatta cheferna snart kommer slänga, med hot om flytt till polen så står dom där, maktlösa.

Så jag tror att klasskampen idag bekämpas mer i sinnet än i praktiken och om det sker i praktiken så sker det i diskussionsform på ett café över en väldigt invecklad kopp kaffe och en kanelbulle som kostade 24:- och mellan två studenter med arv. Eller nått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in