Citat:
Ursprungligen postat av
TupolevTu-144
Jag äter oftast pasta till alla lagade måltider.
Jag är ganska noga med att äta nyttigt och varierat vad gäller sallad och kött till middagsmåltiden.
Jag varierar med alla sorters grönsaker - grönkål, paprika, tomat, broccoli, vitkål, gurka, morot, blomkål osv.
Samma sak med kött, jag varierar på ett bra sätt med fisk, kyckling, nöt och fläsk.
Mellan måltider äter jag frukt och nötter. Så jag är noga med kosten.
Men när det gäller basföda så har jag tänkt att det bara är kolhydrater typ, och därmed inte har någon betydelse om man varierar ris, potatis och pasta. Utan man kan välja det man tycker är godast, i mitt fall pasta.
Men detta stämmer kanske inte? Hur nyttigt är ris respektive potatis egentligen?
Pasta är ju "tomma" kolhydrater, det har jag förstått. Men jag trodde det var samma sak med ris och potatis, mer eller mindre.
Tack på förhand för synpunkter och fakta!
Tupo!
Mår du bra, inte är gravt överviktig och inte är superanal, så kan du köra vidare med ditt leverne. Men det finns ett par grundregler som kan vara värt att ta i beaktande:
- Fullkorn är bättre.
- Proteinrikt är än bättre (typ proteinpasta).
- Vitt ris är en av de sämre kolhydratskällorna, såvida man inte just vill åt billiga kolhydrater.
- Potatis är näringsrikt, billigt och inhemskt producerat. Du gör dig själv, din plånbok och den inhemska produktionen en tjänst.
Men i slutändan är det jobbigt att vara anal och begränsa sitt leverne för mycket, så skifta bara om lite i matschemat så blir det bra. Satsa t.ex. på mer fullkorn och potatis än vitt ris. Men ät gärna vitt ris då man bör, t.ex. till indiskt eller thai. Men välj fullkornsris med din stroganoff eller gör något med potatis istället.