• 1
  • 2
2020-05-15, 11:41
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag äter oftast pasta till alla lagade måltider.

Jag är ganska noga med att äta nyttigt och varierat vad gäller sallad och kött till middagsmåltiden.

Jag varierar med alla sorters grönsaker - grönkål, paprika, tomat, broccoli, vitkål, gurka, morot, blomkål osv.

Samma sak med kött, jag varierar på ett bra sätt med fisk, kyckling, nöt och fläsk.

Mellan måltider äter jag frukt och nötter. Så jag är noga med kosten.

Men när det gäller basföda så har jag tänkt att det bara är kolhydrater typ, och därmed inte har någon betydelse om man varierar ris, potatis och pasta. Utan man kan välja det man tycker är godast, i mitt fall pasta.

Men detta stämmer kanske inte? Hur nyttigt är ris respektive potatis egentligen?

Pasta är ju "tomma" kolhydrater, det har jag förstått. Men jag trodde det var samma sak med ris och potatis, mer eller mindre.

Tack på förhand för synpunkter och fakta!

Tupo!
Citera
2020-05-15, 11:56
Medlem
CommonSenses avatar
Inget av det är onyttigt
Citera
2020-05-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

Jag är ganska noga med att äta nyttigt och varierat vad gäller sallad och kött till middagsmåltiden.

Jag varierar med alla sorters grönsaker - grönkål, paprika, tomat, broccoli, vitkål, gurka, morot, blomkål osv.

Samma sak med kött, jag varierar på ett bra sätt med fisk, kyckling, nöt och fläsk.

Men när det gäller basföda så har jag tänkt att det bara är kolhydrater typ, och därmed inte har någon betydelse om man varierar ris, potatis och pasta. Utan man kan välja det man tycker är godast, i mitt fall pasta.

Men detta stämmer kanske inte? Hur nyttigt är ris respektive potatis egentligen?

Pasta är ju "tomma" kolhydrater, det har jag förstått. Men jag trodde det var samma sak med ris och potatis, mer eller mindre.

Tupo!

Ris inehåller mycket arsenik. Läkemedelsverket rekomenderar inte att man äter ris flera gånger i veckan på grund av detta. Så ur det perspektivet är ju ris inte jätte "nyttigt".
Citera
2020-05-15, 12:03
Bannlyst
Citat:
Hur nyttigt är ris respektive potatis egentligen?

http://matkalkyl.se/se-rislangkornigtkokt.php

http://matkalkyl.se/se-potatiskoktusalt.php

Ris innehåller Jod men potatis innehåller mer vitaminer och lite mer av andra mineraler.
Det är mer kalorier i ris och mer kolhydrater.

Sen har jag hört att ris kan absorbera massa dåliga ämnen.
Vad du anser som nyttigt får du avgöra själv.
Citera
2020-05-15, 12:23
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
http://matkalkyl.se/se-rislangkornigtkokt.php

http://matkalkyl.se/se-potatiskoktusalt.php

Ris innehåller Jod men potatis innehåller mer vitaminer och lite mer av andra mineraler.
Det är mer kalorier i ris och mer kolhydrater.

Sen har jag hört att ris kan absorbera massa dåliga ämnen.
Vad du anser som nyttigt får du avgöra själv.

Vad skulle det va för ämne?
Citera
2020-05-15, 12:24
Medlem
Lagunerss avatar
Ät det som passar din mage bäst, dock skulle jag generellt påstå att ris och potatis är nyttigare än pasta.
Citera
2020-05-15, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Vad skulle det va för ämne?

Arsenik som någon annan nämnde tidigare, vet inte exakt vad mer därför jag inte var så specifik.
Vet att ris suger åt sig mycket, och de är inte rekommenderat att spara kokt ris och att man skall skölja det innan tillagning.
Citera
2020-05-15, 13:11
Medlem
rutenskuts avatar
ta 50/50
https://www.koket.se/persiskt-ris
Citera
2020-05-15, 13:18
Medlem
Jag ville bara slänga in att pasta, ris och potatis alla tre i varierande grad även innehåller vitaminer, mineraler och även lite protein. Det där med "tomma kolhydrater" är i första hand sådan strunt som modedietister som en del kvinnor följer häver ur sig (samma typ som ena säsongen hävdar att alla problem i världen beror på fleromättade fetter, nästa hävdar att det är socker som är ondskans föda, för att den tredje kampanja mot mättade fetter som fienden mot allt liv). En del av de kolhydraterna hos potatis är fibrer (något som är nyttigt).

Däremot vill jag slå ett slag för allt det fantastiska man rent njutningsmässigt kan få ut av att potatis. Det är snarare beroende på bl.a. mängd tillförd fett som avgör hur pass nyttig den är. Man kan koka potatisen och även pressa den. Eller använda den i soppor, grytor o.s.v. Eller köra bakpotatis i ugn. Men ännu godare blir den som potatispuré eller potatismos. Eller som stekt, råstekt, ugnsstekt, som rösti, som plättar o.s.v. Friterade pommes är verkligen inte nyttigt, men det är gott. Själv älskar jag kanske speciellt gratänger. Min poäng är att jag tycker potatis är i sig en roligare matvara än pasta och ris, samt är något jag lättare skulle kunna äta enbart i sig utan något mer avancerat till (lite fett m.m. krävs ju), jämfört med pasta och ris.

Sedan använder jag i och för sig en hel del ris för att det är praktiskt i en del rätter. Det är snarare min sambo som är mer för pasta.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-05-15 kl. 13:22.
Citera
2020-05-15, 13:24
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag ville bara slänga in att pasta, ris och potatis alla tre i varierande grad även innehåller vitaminer, mineraler och även lite protein. Det där med "tomma kolhydrater" är i första hand sådan strunt som modedietister som en del kvinnor följer häver ur sig (samma typ som ena säsongen hävdar att alla problem i världen beror på fleromättade fetter, nästa hävdar att det är socker som är ondskans föda, för att den tredje kampanja mot mättade fetter som fienden mot allt liv). En del av de kolhydraterna hos potatis är fibrer (något som är nyttigt).

Däremot vill jag slå ett slag för allt det fantastiska man rent njutningsmässigt kan få ut av att potatis. Det är snarare beroende på bl.a. mängd tillförd fett som avgör hur pass nyttig den är. Man kan koka potatisen och även pressa den. Eller köra bakpotatis i ugn. Men ännu godare blir den som potatispuré eller potatismos. Eller som stekt, råstekt, ugnsstekt, som rösti, som plättar o.s.v. Friterade pommes är verkligen inte nyttigt, men det är gott. Själv älskar jag kanske speciellt gratänger. Min poäng är att jag tycker potatis är en roligare matvara än pasta och ris.

Sedan använder jag i och för sig en hel del ris för att det är praktiskt i en del rätter. Det är snarare min sambo som är mer för pasta.

Bra tagning! Potatis sticker ut i det avseendet. Har man bara lite tid så kan man ordna riktigt goda grejer. Har du ätit hasselbackspotatis någon gång? Himmelsk gott.

Sedan gillar jag chips, och det är ju potatis. Men det är ju snacks och därmed Off topic.

Potatis is the shit om man har lite tid. Tyvärr är jag inte så förtjust i vanlig kokt potatis så därför blir det pasta allt som oftast, då jag inte har så mycket tid till matlagning. Gratänger är annars en fovorit även för mig!
Citera
2020-05-15, 13:58
Medlem
Drozds avatar
Potatis 8 dagar i veckan! Potatis hör till de få livsmedel du kan överleva på enkom. Innehåller protein, vitamin C, kalcium m.m.
Citera
2020-05-15, 19:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Tupo!

Mår du bra, inte är gravt överviktig och inte är superanal, så kan du köra vidare med ditt leverne. Men det finns ett par grundregler som kan vara värt att ta i beaktande:

- Fullkorn är bättre.
- Proteinrikt är än bättre (typ proteinpasta).
- Vitt ris är en av de sämre kolhydratskällorna, såvida man inte just vill åt billiga kolhydrater.
- Potatis är näringsrikt, billigt och inhemskt producerat. Du gör dig själv, din plånbok och den inhemska produktionen en tjänst.

Men i slutändan är det jobbigt att vara anal och begränsa sitt leverne för mycket, så skifta bara om lite i matschemat så blir det bra. Satsa t.ex. på mer fullkorn och potatis än vitt ris. Men ät gärna vitt ris då man bör, t.ex. till indiskt eller thai. Men välj fullkornsris med din stroganoff eller gör något med potatis istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in