2020-05-15, 11:33
Medlem
Nihennas avatar
Även i väldigt små avstånd så skiljer sig kebaben extremt, vi tar t ex Stockholm-Göteborg som ändå bara är 3 timmar bort med tåg.

I Stockholm får man en vit, rätt vattnig, sås eller en röd tomatbaserad.
I Göteborg får man välja mellan mild, mellan, stark eller vitlök, men där grundsåsen är den samma. Den är betydligt tjockare i konsistensen, och har fler kryddor i sig.

Personligen föredrar jag Göteborgs, då jag är uppbuxen här, men när jag är i Stockholm passar jag alltid på att äta på ett ställe jag gillar som heter Kebab House vid T-centralen.

Det är dock inte bara såsen jag vill diskutera. Det finns det trådar om. Jag har märkt av fler skillnaden som är väldigt regionala. Exempelvis har jag i Stockholm fått syrade/inlagda grönsaker vid sidan av kebabtallriken, vilket jag aldrig någonsin har sett hemma i Götet. Här kör vi isbergssallad, tomat, gurka och lök. Ofta inget mer, förutom pommesen/riset då.

Var kommer våra stilar av kebab ifrån? Är det olika invandrare ifrån olika länder i Stockholm/Göteborg, eller beror det på annat att de är så himla olika? Ingen av Stockholms eller Göteborgs kebab är ju ett dugg lik kebaben man får i Tyskland (även om det finns ETT ställe i Göteborg som serverar i samma stil. I Angered, på "döner king").

Jag är inte så mycket ute efter att folk ska bråka om vilken som är bäst, däremot är jag väldigt nyfiken på hur det kommer sig att det finns så stora skillnader, på så små avstånd.
Egentligen kan man åka betydligt kortare än till Stockholm för att vad en kebabtallrik är ska vara annorlunda. Åk till Jönköping, som bara är 1½-2 timmar bort och du har visserligen samma tillbehör som i Göteborg, men där såsen liknar något vid en Rhode island-dressing, både i utseende och smak.
Citera
2020-05-15, 11:46
Medlem
Redivivuss avatar
Skall vara äkta turkar som står för "matlagningen" och på ställen där många turkar äter. Råvarorna skall helst vara svenska.
Citera
2020-05-15, 12:10
Medlem
kalkryggars avatar
Jag förmodar att du talar slaskkebab?

Eller snackar du riktigt (god) kebab?
https://majorna.nu/images/inklistrad%20bild%20500x270.jpg?crc=3783371437
Citera
2020-05-15, 12:21
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag förmodar att du talar slaskkebab?

Eller snackar du riktigt (god) kebab?
https://majorna.nu/images/inklistrad%20bild%20500x270.jpg?crc=3783371437
Yes, döner kebab pratar jag om.

Är den där bilden för övrigt från den där persiska restaurangen som fanns för några år sen på Karl Johans-gatan där Pitchers nu ligger?
Den var riktigt grym.
Citera
2020-05-15, 12:41
Medlem
Brukar föredra ställen som har halal kebab, jag tycker det smakar goare än de flesta andra vanliga kebab haken. Bara för att det är halal behöver det ju egentligen inte vara bättre men det känns lite mer autentiskt och att de lägger lite kärlek på köttet. Längesen jag smakade kebab från stockholm men minns att det kändes skillnad från göteborgskebaben. Om man snackar om falafel dock så märks betydliga regionala skillnader enligt mig.
Citera
2020-05-15, 15:24
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Yes, döner kebab pratar jag om.

Är den där bilden för övrigt från den där persiska restaurangen som fanns för några år sen på Karl Johans-gatan där Pitchers nu ligger?
Den var riktigt grym.

Vet ej, tog bara en bild från internet.

Citat:
Ursprungligen postat av MariaplanGrabb
Brukar föredra ställen som har halal kebab, jag tycker det smakar goare än de flesta andra vanliga kebab haken. Bara för att det är halal behöver det ju egentligen inte vara bättre men det känns lite mer autentiskt och att de lägger lite kärlek på köttet. Längesen jag smakade kebab från stockholm men minns att det kändes skillnad från göteborgskebaben. Om man snackar om falafel dock så märks betydliga regionala skillnader enligt mig.

Du föredrar halal och påstår att anledningen skall ha med kärlek att göra. Så när du ser IS halshugga någon människa så tänker du "ohh... vad mycket kärlek"?

Hur fan kan det vara kärlek att tortera djur helt utan mening? Fundera på det och sök sen den hjälp du behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in