Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-05-20, 23:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
I videon du länkar till används inte vinäger som substitut till rödvin.
Du kanske hade otur när du tittade.

Jag kickar ofta upp en rödvinsdojja med vinäger, men skulle aldrig helt ersätta vinet med vinäger.

Vinäger funkar inte som substitut till vin i en rödvinsås, om du inte känner skillnad så finns det kanske andra trådar som passar dig bättre.

Ha det så bra.

Tråden handlar om vad TS kan använda sin vinäger till. Funkar helt utmärkt att göra goda såser (rödvinsliknande) till exempelvis kötträtter. Fungerar över förväntan.

Ha det!
Citera
2020-05-21, 05:01
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du såg inte allt, uppenbart. Vinäger fungerar utmärkt som substitut för rödvin i sås!
-Knappt någon känner skillnad.

Nu verkar du ha tappat det totalt.

Här är receptet till din tidigare länkade video. Vart ser du rödvinsvinäger i detta recept?
https://foodwishes.blogspot.com/2014/03/pan-sauce-bordelaise-she-sears-strip.html

Chef John skriver även följande:
- Also, if you don’t have, or can’t have red wine, don’t make this sauce

Du länkar alltså ett recept som talar emot din egna tes. Smart värre.
Citera
2020-05-21, 05:09
Medlem
Vinäger funkar absolut inte som substitut för rödvin!

Däremot kan man komplettera en rödvinsås med en skvätt rödvinsvinäger.

Tycker rödvinsvinäger och ungsbakade rödbetor funkar bra ihop. Även lök långbakat. Är Rödvinsvinägern av bättre kvalitet så varför inte skvätt på en god parmesan eller jordgubbar?
Citera
2020-05-21, 05:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nu verkar du ha tappat det totalt.

Här är receptet till din tidigare länkade video. Vart ser du rödvinsvinäger i detta recept?
https://foodwishes.blogspot.com/2014/03/pan-sauce-bordelaise-she-sears-strip.html

Chef John skriver även följande:
- Also, if you don’t have, or can’t have red wine, don’t make this sauce

Du länkar alltså ett recept som talar emot din egna tes. Smart värre.

Kul att du tittade längre än första avsnittet!
Följer du strömmen, så får du en massa bra tips hur du klarar av att göra god sås till biffar etc. med hjälp av vinäger! (Bland mycket annat).

Jag tycker verkligen att du ska testa att göra god sås på rödvinsvinäger, passar bäst till kötträtter.
Kombinera gärna rödvinsvinägern med balsamvinäger, och kanske något som ger sötma i såsen.
Beroende på vad man vill ernå, så plommon, äpple, honung, eller lataste är nog strösocker. Samt billigast. Men såsen ska ha en bra balans syra kontra sötma. Rödvinssmaken emulerar man lyckosamt med hjälp av allt, men framförallt genom rödvinsvinäger och eventuellt balsamvinäger.

Antar att de internationella "matjättarna" med sina pulversåser gör liknande, dvs. emulerar.
Citera
2020-05-21, 05:21
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Kul att du tittade längre än första avsnittet!
Följer du strömmen, så får du en massa bra tips hur du klarar av att göra god sås till biffar etc. med hjälp av vinäger! (Bland mycket annat).

Jag tycker verkligen att du ska testa att göra god sås på rödvinsvinäger, passar bäst till kötträtter.
Kombinera gärna rödvinsvinägern med balsamvinäger, och kanske något som ger sötma i såsen.
Beroende på vad man vill ernå, så plommon, äpple, honung, eller lataste är nog strösocker. Samt billigast. Men såsen ska ha en bra balans syra kontra sötma. Rödvinssmaken emulerar man lyckosamt med hjälp av allt, men framförallt genom rödvinsvinäger och eventuellt balsamvinäger.

Antar att de internationella "matjättarna" med sina pulversåser gör liknande, dvs. emulerar.

Jag har ätit massa goda såser som har vinäger i sig. Det var näppeligen det som var poängen i det här fallet. Diskussionen handlade om att det inte går att ersätta rödvinet med vinäger i en rödvinssås. När du försöker bevisa din tes så länkar du till en video som säger just detta, att det inte går att substituera rödvinet.
Citera
2020-05-21, 05:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har ätit massa goda såser som har vinäger i sig. Det var näppeligen det som var poängen i det här fallet. Diskussionen handlade om att det inte går att ersätta rödvinet med vinäger i en rödvinssås. När du försöker bevisa din tes så länkar du till en video som säger just detta, att det inte går att substituera rödvinet.

Det är inte EN video, vännen. Det är en hel radda.
Tråden handlar för övrigt inte primärt om att äta, handlar om att laga. Och i synnerhet vad TS kan använda sin överblivna flaska med rödvinsvinäger till. Jag är helt på mitt säkra att TS kan göra god rödvinssås på flaskan. Eller i vart fall "rödvinsliknande sås". Som rätt gjort, kan lura experter.
Citera
2020-05-21, 05:31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Det är inte EN video, vännen. Det är en hel radda.
Tråden handlar för övrigt inte primärt om att äta, handlar om att laga. Och i synnerhet vad TS kan använda sin överblivna flaska med rödvinsvinäger till. Jag är helt på mitt säkra att TS kan göra god rödvinssås på flaskan. Eller i vart fall "rödvinsliknande sås". Som rätt gjort, kan lura experter.

Men då så. Länka då ett recept där man gör en rödvinssås utan rödvin med vinäger som substitut.

Hittills har det inte gått så bra. Din första video hävdade ju tvärtom att det inte går att utesluta rödvinet. Ser du inte ens videorna du länkar till? Uppenbarligen kan du inte ha gjort det.
Citera
2020-05-21, 05:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men då så. Länka då ett recept där man gör en rödvinssås utan rödvin med vinäger som substitut.

Hittills har det inte gått så bra. Din första video hävdade ju tvärtom att det inte går att utesluta rödvinet. Ser du inte ens videorna du länkar till? Uppenbarligen kan du inte ha gjort det.

Ta i princip vilket recept du vill, ersätt rödvinet med rödvinsvinäger och balsamvinäger. Uteslut annan ev. syra i såsen. Lätt som plätt. Parera med sötma, och tänk på att volymerna inte är exakt lika. Smaka av hela tiden!

Edit:
Blir detta alldeles för knepigt, kan man göra det lätt för sig och blanda rödvinsvinägern med olivolja och salt, och hälla på salladen. Kanske är lättast för TS. Dvs. dressing. Brukar ha i lite torkad oregano samt basilika i dressingen också, inte så knepigt och mer lättförståeligt?
Senast redigerad av kraftfoder 2020-05-21 kl. 05:48.
Citera
2020-05-21, 05:51
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ta i princip vilket recept du vill, ersätt rödvinet med rödvinsvinäger och balsamvinäger. Uteslut annan ev. syra i såsen. Lätt som plätt. Parera med sötma, och tänk på att volymerna inte är exakt lika. Smaka av hela tiden!

Du kan alltså inte hitta ett enda recept och det du hittar bekräftar tvärtom att det inte går att ersätta rödvinet.

Dina matlagningskunskaper verkar vara lika bristfälliga som din läsförståelse är.

Nu är jag trött på ditt infantila trollande och avslutar här med mitt engagemang i tråden.

Ha det bra och må väl.
Citera
2020-05-21, 11:20
Bannlyst
Citat:

Ok, nu trollar du ändå.
Visa ett enda recept där det går att byta ut rödvin mot vinäger.
Bara ett enda.
Citera
2020-05-21, 11:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
https://www.tasteline.com/ingrediens/rodvinsvinager/
Citera
2020-05-22, 03:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du kan alltså inte hitta ett enda recept och det du hittar bekräftar tvärtom att det inte går att ersätta rödvinet.

Dina matlagningskunskaper verkar vara lika bristfälliga som din läsförståelse är.

Nu är jag trött på ditt infantila trollande och avslutar här med mitt engagemang i tråden.

Ha det bra och må väl.

Tja. Ersätt rödvinet med vinägern och balsamico i följande recept. Fast givetvis inte fyra dl vinäger, snarare en halv-1 dl. Ersätt en del av vinets volym med köttbuljong. Man ska inte reducera såsen som i receptet. Man kan också variera genom att tillsätta en deciliter grädde. Blir en rundare sås.
Kalasgott!
https://www.ica.se/recept/lattlagad-rodvinssas-719766/

Alltid kul att prata med folk som inte tillbringar någon tid bland grytor och kastruller!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in