2020-05-14, 16:13
Medlem
Batong8s avatar
Volvos FL/FE modell är egentligen en Fransk Renault lastbil, som Volvo har fått göra lite ändringar på och sedan slängt på Volvo-märket i fronten.

Denna modellen är den sämsta lastbil jag kört. Lågkvalitativt Franskt jävla skit. Hur kan Volvo låta sig förnedras genom att ha denna i sitt sortiment av lastbilsmodeller? Jag förstår att Volvo vill ha en något mindre modell för distributionskörning inne i städer. Men att köra Volvo FL/FE ger ej varken glädje, komfort eller en trevlig körupplevelse. Hela hytten skriker lågkvalitet över varje vrå i den.

Det finns ont om plats att lägga sina saker.

Ingen korthållare i min hytt så jag får lägga alla mina passerkort i kaffe/mugghållaren, som också är placerat på ett sjukt dåligt ställe nere vid höger knä. Där kan man definitivt inte ställa något kaffe om man inte vill ha det på fötterna när man kör.

Ratten är obekväm och tråkig att hålla i och skriker lågkvalitet. Man kan inte tilta ratten tillräckligt mycket så att man får den mot sig som man vill, men även om man skulle kunna det så går det ej att köra så då rattens konstruktion är för långt ner. Så istället ska man behöva sitta som i en buss med ratten platt och rattstången mellan benen, vilket gör det svårt att ta sig ut ur hytten utan att släppa luften ur stolen varje gång. Kan tänka mig att dom som kör sopbil med 300 stopp om dagen med denna modellen har ett jävla helvete med just det.

Backspeglarna är fula och svaga och känns som dom sitter onormalt långt ut. Dom klarar heller inte en liten mindre smäll utan att gå sönder inuti spegelhållaren.

Fjädringen är hård och stötig. Känns som bladfjädring, den tar bannemig upp varenda liten ojämnhet i marken som vibrerar i hela hytten. Ingen trevlig körupplevelse, allt känns hårt och klumpigt.

Hjälpbromsen är den svagaste sådan jag någonsin använt mig av. Dra i spaken till hjälpbromsen och den gör knappt någonting, får ändå bromsa ganska mycket med pedalen än med andra hjälpbromsar.

Stolarna är totalt sämst. Har tvingats köra denna absoluta skitmodellen nu i över ett år eftersom min chef tydligen tyckte att min förra Volvo FM modell var för gammal (2013) och sålde den. Ett år med denna modellen och jag har ännu inte lyckats hitta en bekväm körställning. Det är en kombination med både dom helt värdelösa stolarna och den låga rattpositionen och att man ej kan ställa in ratten på ett sätt man vill ha den som gör att jag ej kunnat hitta en bra körställning.

Det finns så mycket jag hatar med denna modellen att jag överväger att säga upp mig bara för att slippa köra den. Den är så otrevlig och tråkig att arbeta med. Och även om den gör sitt jobb som den ska, så blir man förbannad varje morgon man ska behöva kliva in i den och tvingas köra denna Franska skiten. Jag tittar inte ens tillbaka på den efter jag låser den då jag hatar den så mycket att jag hoppas den brinner upp. Efter jag tvättat den så gråter jag över att det fortfarande är en Volvo FL/FE.

Så jag förstår verkligen inte, hur kan ett prestige märke som Volvo låta sig förnedras med sånt här lågkvalitets skit? Jag tänker mig att om man är en Volvo person och bara vill köra Volvo, så lär man bli anti-Volvo efter att ha tvingats köra Volvo FL/FE. Köper jag en lastbil i framtiden så kommer det definitivt inte bli Volvo iallafall, även om dom gör fina större modeller så sänker dom sitt märke rejält med dom mindre Franska modellerna.

Jämför Volvo FL/FE med Scania P, som Scania utvecklat själva. Sätter man sig i Scania P så känner man att det verkligen är Scania. Man känner kvaliteten överallt. Hytten är trevlig, många fack och platser att lägga sina saker, ratten är jättebra med många knappar och bekväm att hålla i, och man kan ställa in den på ett optimalt vis. Behaglig och mjuk att åka i. Allt är bara överlägset mycket bättre.

Så varför kan inte Volvo utveckla en egen mindre modell så slipper man slänga på Volvo märket på detta Franska härke?

Vad tycker ni andra om Volvo FL/FE?
Senast redigerad av Batong8 2020-05-14 kl. 16:26.
Citera
2020-05-14, 16:50
Medlem
GeckoMorias avatar
Du summerar exakt det jag själv känner över dessa skräpbilar. Billig jävla dynga ärligt talat.
Citera
2020-05-14, 17:10
Medlem
Bluebeast72s avatar
Scania o Man är dom enda märkena värda o kallas lastbil, dessutom snorsköna o köra o jobba med. Volvo har alltid varit skit enligt mig.
Citera
2020-05-14, 17:15
Medlem
Batong8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeckoMoria
Du summerar exakt det jag själv känner över dessa skräpbilar. Billig jävla dynga ärligt talat.

Ja men precis. Jag har aldrig mött någon som säger att dom gillar att köra, eller är nöjda med sin Volvo FL/FE. Absolut alla hatar ju modellen och har mer eller mindre samma invändningar mot den låga kvaliteten.

Skulle någon säga att Volvo FL/FE är deras drömlastbil så hade jag sagt att det är något fel på den personen.

Men däremot har jag mött många som är mycket nöjda med sin Scania P. Där ska Scania känna sig stolta. Volvo bör skämmas för att man har dessa modeller, det måste ju kännas tråkigt att ingen gillar dom.

Grå trist inredning glömde jag lägga till med dåliga saker om Volvo FL/FE. Hytten är grå överallt, knapparna är gråa, ratten är grå, bara olika nyanser av grått. Summerar egentligen hela lastbilen - grå och trist.
Citera
2020-05-14, 22:07
Medlem
Hur är FH modellen jämförelsevis? Bättre?
Citera
2020-05-14, 22:33
Medlem
Batong8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hur är FH modellen jämförelsevis? Bättre?

FH är ju Volvos krona, den största och finaste modellen som Volvo skapat och bygger själva i sin Tuve fabrik i Göteborg. Det går ej att jämföra mot dom mindre Franska jävla skräpmodellerna som är menade till att köra distribution.

Vad Volvo borde göra är att designa och bygga dom mindre modellerna själva, kanske hade det kunnat bli något skapligt av det då som Scania P exempelvis. Men nu väljer man att sätta sitt Volvo-emblem på en Fransk Kalle Anka bil istället som absolut alla avskyr. Suck!
Senast redigerad av Batong8 2020-05-14 kl. 22:36.
Citera
2020-06-05, 07:17
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag håller fullständigt med om att Volvo FL är ett jävla missfoster.
Hade en av mina bilar som är en Volvo FH den är en fullvuxen lastbil med lastväxlare,
på reparation, för ett tag sedan.
Fick låna en Volvo FL med sovhytt och lastväxlar krok.
Den hade till och med drag, så jag kopplade på en 3-axlad jigg för lösflak.
Inga svindlande hastigheter blev det.
Men får man prova en ny lastbil så skall den få bekänna färg.
Kändes som att sitta på marken och köra, och såg inte klokt ut när man fått på ett stort grusflak,
och vagnen efter. Helt oproportionerligt.
Allt var obekvämt tyckte jag, och dessutom helt fel känsla att sitta där nere på "marken"
när man växlar flak.
"sängen" som man på något obekvämt sätt skall klättra "upp" i kändes helt tokigt placerad.
Så en sådan bil blir det aldrig, vet i fan om inte den gamla F88 känns bättre att köra.

Har tidigare fått lånat en Volvo FM, när mina gjort verkstads besök.
Inte ens en sådan med halvhög hytt kändes rätt för den typen av entreprenad körning som vi gör.

För min del är det Volvo FH eller Scania R som gäller. Dessa trivs vi allra bäst med.
Har haft Man och Mercedes tidigare, ja fullvuxna bilar, som vi trivdes bra med.
Vilket av dessa stora märken man väljer är nog en pris fråga när det skall köpas en ny lastbil.
Personligen är jag inte märkes fixerad, utan vill ha en bra känsla när man kör.

Rullkragen
Citera
2020-06-06, 15:08
Avstängd
Ingen mer än jag som har reagerat på de facto att FE är en elektrisk stadshytt som enbart är "lämplig" att gå i innerstadstrafik. I innerstadstrafik går nästan enbart sopbilar och distribution som normalt kliver ur hytten dussintals gånger per arbetspass. Hur fasiken tänkte snillena när de satte parkeringsbromen nere vid golvet?! Att böja ryggen hundra gånger per pass är inte direkt en bra arbetsmiljö. Lika genomtänkt som MAN och DAF fina växelväljare som sitter vid sidan av förarstolen i mittkonsollen.

Rullkragen; känsla får du bara i Scanias hytter, men då får du också hosta upp en slant för det.
Citera
2020-06-15, 11:54
Medlem
Batong8s avatar
Jag blir så in i helvete trött och förbannad. Varför i helvete är rattstången så lågt placerad på denna typ av modell? Man får inte upp ratten helt och det finns ingen möjlighet till att tilta ratten mot dig, därför måste man sträcka sig fram varje gång när man gör mer än 180° rattutslag för att nå ratten, som jag gör väldigt mycket i statstrafik ska sägas.

Jag vill inte sitta framåtlutad i förarsätet när jag kör för att kunna nå hela ratten, men vill kunna ha en lite mer avslappnad körposition. Det är fullkomligt OMÖJLIGT att ha i denna modell.

Ratten och dess möjlighet att justera är under all kritik. Skrota hela jävla bilen, Volvo. Detta är den sämsta skiten ni någonsin haft bland era modeller.
Citera
2020-07-28, 18:39
Medlem
FE finns som ren elbil också, kanske blir den (tyvärr) vanligare då?
Citera
2020-09-17, 06:39
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batong8
Volvos FL/FE modell är egentligen en Fransk Renault lastbil, som Volvo har fått göra lite ändringar på och sedan slängt på Volvo-märket i fronten.

Denna modellen är den sämsta lastbil jag kört. Lågkvalitativt Franskt jävla skit. Hur kan Volvo låta sig förnedras genom att ha denna i sitt sortiment av lastbilsmodeller? Jag förstår att Volvo vill ha en något mindre modell för distributionskörning inne i städer. Men att köra Volvo FL/FE ger ej varken glädje, komfort eller en trevlig körupplevelse. Hela hytten skriker lågkvalitet över varje vrå i den.

Det finns ont om plats att lägga sina saker.

Ingen korthållare i min hytt så jag får lägga alla mina passerkort i kaffe/mugghållaren, som också är placerat på ett sjukt dåligt ställe nere vid höger knä. Där kan man definitivt inte ställa något kaffe om man inte vill ha det på fötterna när man kör.

Ratten är obekväm och tråkig att hålla i och skriker lågkvalitet. Man kan inte tilta ratten tillräckligt mycket så att man får den mot sig som man vill, men även om man skulle kunna det så går det ej att köra så då rattens konstruktion är för långt ner. Så istället ska man behöva sitta som i en buss med ratten platt och rattstången mellan benen, vilket gör det svårt att ta sig ut ur hytten utan att släppa luften ur stolen varje gång. Kan tänka mig att dom som kör sopbil med 300 stopp om dagen med denna modellen har ett jävla helvete med just det.

Backspeglarna är fula och svaga och känns som dom sitter onormalt långt ut. Dom klarar heller inte en liten mindre smäll utan att gå sönder inuti spegelhållaren.

Fjädringen är hård och stötig. Känns som bladfjädring, den tar bannemig upp varenda liten ojämnhet i marken som vibrerar i hela hytten. Ingen trevlig körupplevelse, allt känns hårt och klumpigt.

Hjälpbromsen är den svagaste sådan jag någonsin använt mig av. Dra i spaken till hjälpbromsen och den gör knappt någonting, får ändå bromsa ganska mycket med pedalen än med andra hjälpbromsar.

Stolarna är totalt sämst. Har tvingats köra denna absoluta skitmodellen nu i över ett år eftersom min chef tydligen tyckte att min förra Volvo FM modell var för gammal (2013) och sålde den. Ett år med denna modellen och jag har ännu inte lyckats hitta en bekväm körställning. Det är en kombination med både dom helt värdelösa stolarna och den låga rattpositionen och att man ej kan ställa in ratten på ett sätt man vill ha den som gör att jag ej kunnat hitta en bra körställning.

Det finns så mycket jag hatar med denna modellen att jag överväger att säga upp mig bara för att slippa köra den. Den är så otrevlig och tråkig att arbeta med. Och även om den gör sitt jobb som den ska, så blir man förbannad varje morgon man ska behöva kliva in i den och tvingas köra denna Franska skiten. Jag tittar inte ens tillbaka på den efter jag låser den då jag hatar den så mycket att jag hoppas den brinner upp. Efter jag tvättat den så gråter jag över att det fortfarande är en Volvo FL/FE.

Så jag förstår verkligen inte, hur kan ett prestige märke som Volvo låta sig förnedras med sånt här lågkvalitets skit? Jag tänker mig att om man är en Volvo person och bara vill köra Volvo, så lär man bli anti-Volvo efter att ha tvingats köra Volvo FL/FE. Köper jag en lastbil i framtiden så kommer det definitivt inte bli Volvo iallafall, även om dom gör fina större modeller så sänker dom sitt märke rejält med dom mindre Franska modellerna.

Jämför Volvo FL/FE med Scania P, som Scania utvecklat själva. Sätter man sig i Scania P så känner man att det verkligen är Scania. Man känner kvaliteten överallt. Hytten är trevlig, många fack och platser att lägga sina saker, ratten är jättebra med många knappar och bekväm att hålla i, och man kan ställa in den på ett optimalt vis. Behaglig och mjuk att åka i. Allt är bara överlägset mycket bättre.

Så varför kan inte Volvo utveckla en egen mindre modell så slipper man slänga på Volvo märket på detta Franska härke?

Volvo har varit skit enda sedan 2002 när FH/FM gen 2 kom på marknaden, tycker även att FH gen 3/4 känns som en billig kinabil jämfört med Scania. Volvos modeller som kom fram tills början/mitten av 00-talet var däremot fina bilar som hade större utrymme i hytten och var rikigt bekväma att köra. Tycker även att Volvos FL6 från 90-talet var bättre bilar på alla möjliga sätt än vad dagen FL/FE modeller är.

Kort o gott, så har allt av Volvo varit skit enda sedan 2002. FH gen 2 (2002-06), är den mest obekvama lastbilen som jag nånsin har kört. Dessutom så var nästan samtliga bilar av den modellen lika mkt verkstan som på vägen.
Citera
2020-09-23, 23:03
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batong8

Jag har kört ganska mycket FL i Oslo. Jag tycker den är bra, utifrån att den är lättkörd. Jag menar också att så stor skillnad är det inte mot Scania. Jag föredrar FL mot en andra lite mindre lastbilar som Scania 250, tycker Scanian bullrade mera. Men så är det väl en vanesak.

Bäst lastbil jag kört har varit Volvo:s flaggskepp, lite större dragbil, jag kommer inte ihåg modellbeteckningen. 2017 eller 2018 års modell. Både kvalitetsintryck och allt annat. Eller en ny Man distributionsbil. Jag vet ej vilken som varit bäst. Så klart flera nivåer över Volvo FL.

Jag har kört ca 10-15 olika lastbilar. Bara kört distribution.
Senast redigerad av Hegamon 2020-09-23 kl. 23:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in