• 1
  • 2
2020-05-14, 13:32
Medlem
Hej alla!
jag köpte nyligen ett uppgraderingspaket kan man säga, moderkort, processor, RAM.

därefter jag kopplade in mina 2 skärmar, allt funkade som det ska. jag gick in i enhetshanteraren -> bildskärm -> uppdatera drivrutin, sedan in på nvidia's hemsida och för säkerhetsskull installera den drivrutinen med.

efter en dag började det dyka upp en meddelande som sade att windows 8.1 inte stödjer min processor (Intel Core i3-9100F), och helt plötsligt slutade den sekundära skärmen att fungera. det står No Signal.

vad är det som har hänt tror ni?
Citera
2020-05-14, 13:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faust1
Hej alla!
jag köpte nyligen ett uppgraderingspaket kan man säga, moderkort, processor, RAM.

därefter jag kopplade in mina 2 skärmar, allt funkade som det ska. jag gick in i enhetshanteraren -> bildskärm -> uppdatera drivrutin, sedan in på nvidia's hemsida och för säkerhetsskull installera den drivrutinen med.

efter en dag började det dyka upp en meddelande som sade att windows 8.1 inte stödjer min processor (Intel Core i3-9100F), och helt plötsligt slutade den sekundära skärmen att fungera. det står No Signal.

Kanske att Windows tror att du använder en gammal licens på en ny dator? Vilket du ju i princip gör. Finns väl ett nummer man kan ringa för att lösa det med Microsoft.
Citera
2020-05-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Kanske att Windows tror att du använder en gammal licens på en ny dator? Vilket du ju i princip gör. Finns väl ett nummer man kan ringa för att lösa det med Microsoft.
tror du att det Kan ha med det att göra? licensen är legitim och jag trodde den var bunden till disken, men är den bunden till moderkortet?
Citera
2020-05-14, 13:41
Medlem
Citat:
Hej alla!

Varför win 8 på en ny dator?
Citera
2020-05-14, 13:41
Medlem
Citat:
tror du att det Kan ha med det att göra? licensen är legitim och jag trodde den var bunden till disken, men är den bunden till moderkortet?

Det är moderkortet som är datorn. Den är bunden till moderkortet ja.
Citera
2020-05-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Varför win 8 på en ny dator?
jag hade ju en gammal dator först. sedan köpte jag nytt moderkort, processor minne och grafikkort. så diskarna, chassit och nätagget är inte nytt. men menar du att jag borde köpt ett nytt OS med?
Citera
2020-05-14, 13:46
Medlem
Citat:
jag hade ju en gammal dator först. sedan köpte jag nytt moderkort, processor minne och grafikkort. så diskarna, chassit och nätagget är inte nytt. men menar du att jag borde köpt ett nytt OS med?

Din licens är kopplad till moderkortet, om din inte har köpt någon svindyr öppen licens som du kan flytta från dator till dator.
Citera
2020-05-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Din licens är kopplad till moderkortet, om din inte har köpt någon svindyr öppen licens som du kan flytta från dator till dator.
ok hur säker är du på att det Inte rör sig om ett hårdvarufel, typ glapp kontakt? man kan kontrollera detta på något sätt?
Citera
2020-05-14, 13:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:
ok hur säker är du på att det Inte rör sig om ett hårdvarufel, typ glapp kontakt? man kan kontrollera detta på något sätt?

Inget är säkert, men ändrar man för mycket i konfigurationen tolkar Windows det som att det är en ny dator. Ring Microsoft och förklara så låser de upp. Funkade iaf med Win 7.
Citera
2020-05-14, 13:57
Citat:

Linus tech tips, gjorde en video om detta, om du byter för mycket komponenter, så kommer ditt windows börja fucka upp för att windows inte känner igen delarna.

Så han fuskar med windows pga av det.

https://www.youtube.com/watch?v=M3bezYerYxQ
Citera
2020-05-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Inget är säkert, men ändrar man för mycket i konfigurationen tolkar Windows det som att det är en ny dator. Ring Microsoft och förklara så låser de upp. Funkade iaf med Win 7.

Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Linus tech tips, gjorde en video om detta, om du byter för mycket komponenter, så kommer ditt windows börja fucka upp för att windows inte känner igen delarna.

Så han fuskar med windows pga av det.

https://www.youtube.com/watch?v=M3bezYerYxQ
han provar ett nytt moderkort för att sedan byta tillbaks till det ursprungliga och microsoft kräver att han aktiverar sin produktnykel igen? hur som helst, jag tror inte att det har att göra med produktnykeln i mitt fall. men om jag testar att installera win10 borde det fungera då?
Citera
2020-05-14, 14:13
Medlem
oldeubois avatar
Intel har inte stöd för 8.1 på en så ny processor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in