2007-12-18, 23:30
Medlem
MoonieZs avatar
Har precis idag börjat läsa Makten, Männen, Mörkläggningen och kommer så småningom kommentera den här i tråden, eftersom så många andra verkar ha läst, läser eller ska läsa den.
Måste vara trevligt för bokförlaget så här i juletid med allt "nytt" intresse för boken...

En sak jag noterat direkt efter första påsyn och lite bläddrande är dock att boken gör anspråk på att avslöja "sanningen" men gör det svårt för läsaren att få snabb överblick över personer, dokument och böcker som nämns, citeras och/eller refereras i texten. Det saknas källförteckning, noter och personregister bland annat som åtminstone jag som tänkande läsare efterfrågar av böcker som säger sig berätta om historiska skeenden.

EDIT: Får tacka Provokatör för den utmärkta sammanställningen tidigare i tråden som jag inte hade sett när jag skrev ovanstående. Den besparar mig en del av det jag tänkt göra i samband med min läsning av MMM.
Citera
2007-12-18, 23:30
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Ja God Jul min Gosse..

Rauscher hade ingen annan anledning än att vara en duktig flicka och god journalist.
Hon har lyckats bra.

Och vem vet...kanske jag inte är en Gosse..

God Jul Junker!
Gott så & jag bara tänkte på Karl Bertil Jonssons pappa på julaftonen. Alltså inget försök att vara nedsättande i tonen. Tro inte det.
Det är en mycket skrämmande och god julläsning. Dessutom skriven med de bästa av föresatser.
Citera
2007-12-18, 23:38
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonieZ
Har precis idag börjat läsa Makten, Männen, Mörkläggningen och kommer så småningom kommentera den här i tråden, eftersom så många andra verkar ha läst, läser eller ska läsa den.
Måste vara trevligt för bokförlaget så här i juletid med allt "nytt" intresse för boken...

En sak jag noterat direkt efter första påsyn och lite bläddrande är dock att boken gör anspråk på att avslöja "sanningen" men gör det svårt för läsaren att få snabb överblick över personer, dokument och böcker som nämns, citeras och/eller refereras i texten. Det saknas källförteckning, noter och personregister bland annat som åtminstone jag som tänkande läsare efterfrågar av böcker som säger sig berätta om historiska skeenden.
Vår vän Provokatör publicerade en kronologisk uppställning tidigare i tråden.
Jag limmar in den här och instämmer att det hade varit bra med dessa uppgifter i boken av Rauscher & Mattsson.
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Liten tidsaxel och persongalleri

--------------------------------------------------------------------------------

1976-05-10 Doris Hopp grips, Utredningen mot Doris leddes av chefsåklagare Erik Östberg som denna dag sjukskriver sig och lämmnar över till kammaråklagare Torsten Wolff . Utredande polis var även Ove Sjöstrand. Samma dag säger sig polisindendent Kurt Nyblom ha fått besök av Ebbe Carlsson som försöker lägga locket på. Ytterligare en polis deltar det är kriminalinspektör Morgan Svensson, som förhör kunderna. Länkt till
bild från gripandet av D.H: http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00217/BORDELLH_RVAN_217461w.jpg

1976 FÖRSOMMAREN, Totte Wallin får info och namn på kunder från en minderårig flicka.

1976-06-22 Leif Silbersky (D.H:s advokat) och Torsten Wolff når en uppgörelse inför rättegången (T.W:s uppgift, som Silbersky ej kommer ihåg))

1976-06-26 Rättegång mot Doris Hopp inleds.

1976-08-17 Huvudförhandling i Svea Hovrätt.

1976-08-20 C.P överlämmnar PM:et till Thage G Pettersson för vidare befodran till Palme.

1976-08-22 Möte med Palme, Thage G Pettersson, Carl Persson och Åke Magnusson angående PM:et.

1976-09-19 Riksdagsval.

1976-10-08 Fälldin får PM:et av Palme.

1977-11-17 DN säger att dom nås av uppgifterna, G-W bekräftar till Peter Bratt.

1977-11-17 Ebbe Carlsson känner till att DN är på väg att publicera ett avslöjande, en dementigrupp bestående av Ebbe, Palme, Hans Dahlgren och Hans Holmér sätts ihop. http://www.politiken.biz/geijeraffaren.htm

1977-11-18 DN publicerar artikeln.

1977-11-20 DN dementerar sin egen artikel.

1977-11-22 Sigvard Hammar döms för koppleri.

1978-05-02 Studio S granskar bordellverksamheten.

1978-05-17 PM:et blir diarefört.

1978-05-09 T.Fälldin avfärdar historien i Riksdagen.

1978-05-10 C.P anmäler sig själv till JK.

1978-06-01 JK kommer med sin rapport om C.P handlat rätt eller fel och hittar inga fel.

1991 PM:et släpps och bekräftar att Palme ljög.

2007-12-05 Eva Bengtsson som vid tidpunkten 1976 var 14-år framträder tillsammans med D.H's syster Margareta Lidner (Stockholms socialförvaltning).

Böcker
1978 Grisfesten, Leif G-W
1990 Utan omsvep, om ett liv i maktens centrum, Carl Persson & Anders Sundelin
2004 Makten Männen Mörkläggningen, Deanne Rauscher och Janne Mattsson
1984 Nya berättelser. Från Geijer till Rainer, Jan Guillou
2005 Hinsehäxan, Lillemor Östlin

Journalister / Redaktörer
1976-05-10 Per Wendel (Expressen)
1976 Sigvard Hammar (SVT) (i denna historia ej i egenskap av journalist)
1977 Peter Bratt (DN)
1977 Hans-Ingvar Johnsson (Chefredaktör DN)
1977 Ebbe Carlsson (Västgöta Demokraten
1977 Jan Guillou (Aftonbladet)
1978 Jan Mattson (Studio S)
???? Deanne Rauscher (Frilans)

Polisväsendet
1976 Ove Sjöstrand
1976 Kurt Nyblom
1976 Morgan Svensson
1976 Hans Holmér (Säpo)
???? Karl-Hugo Jansson (Säpo)
1976 Olof Frånstedt (Säpo)
1976 Åke Magnusson (Överdirektör RPS)
1976 Carl Persson (C RPS)
1977 Leif G-W Persson

Jurister
1976 Erik Östberg åklagare
1976 Torsten Wolff åklagare
1976 Leif Silbersky advokat (D.H)
1977 Ingvar Gullnäs JK
2007 Niclas Karlsson advokat
2007 Göran Lambertz JK

Politiker
1976 Thage G Pettersson (s)
1976 Olof Palme (s)
1976 Thorbjörn Fälldin (c)
1977 Hans Dahlgren (s)

Övriga
1976 Doris Hopp, Bordellmamma
1976 Eva Bengtsson, f.d prostituerad
1976 Totte Wallin (f.d vårdare) Artist
2007 Margareta Lidner (Doris syster)

Personligen tycker jag några namn är mer intressanta än andra, Eric Östberg, åklagare, Thage G Pettersson, statsråd (s) och inte minst Hans Dahlgren, regeringskansliet (s) som satt i den dementigrupp som leddes av Ebbe Carlsson, han var bara 29 år 1977. Jag saknar även PM:et i sin helhet, och artiklarna från DN samt JK:s utredning från 1978.
Citera
2007-12-18, 23:38
Medlem
Provokatörs avatar
Själv läser jag just nu Grisfesten, alla vet ju vem G-W är och jag vet även vem Mattsson är, men vem är egentligen Rausche, vad har hon gjort tidigare?
Citera
2007-12-18, 23:44
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Själv läser jag just nu Grisfesten, alla vet ju vem G-W är och jag vet även vem Mattsson är, men vem är egentligen Rausche, vad har hon gjort tidigare?
Det var lite så jag tänkte också...
Lite bakgrundsfakta skulle ge bättre tyngd och trovärdighet.
Jag hörde när hon "debatterade" med Silverfisken på radio..
Leifi kopplade på advokatyren och så var den diskussionen avslutad.
Citera
2007-12-18, 23:55
Medlem
Taipehs avatar
Myten om drunkning

Minns ni vad vi..iaf jag, lärde oss om drunkning förr i tiden. Tre gånger skulle man flyta upp innan man sjönk.
Detta gäller mycket, kanske i synnerhet obehagliga historier från forntiden som utmanar makten, ifrågasätter den.
När MMM kom för ca 3 år sedan tystnade hela medieuppbådet efter Olof Johanssons framträdande där han sa han varit i NY (tror jag) vid det tillfälle dom DR och JM påstått i boken. Så misstänkt likt Fälldins brandtal i riksdagen på 70-talet. Men likväl tystnade media återigen.

Samma, liknande saker händer nu, fokus förflyttas från det saken IDAG gäller:
- Gjorde åklagare missen att inte åtala högt uppsatta män för utnyttjande av minderåriga för att männen hade maktpositioner?

Ska frågan få sjunka en tredje gång för att för alltid drunkna?
Citera
2007-12-18, 23:56
Medlem
Citat:

MMM var av vad jag har förstått Rauschers debut, viket inte på något sätt förtar det rena uppsåtet eller sanningshalten i boken.

Ja alla vet vem GW är.
Dock finns frågetecken och jag vill poängtera just frågetecken kring den mannen.

Såvitt man vet är hans enda insats i detta att lyfta på luren och vitsorda det redan Peter Bratt visste.
Hur detta gått till och av vilka anledningar kan man spekulera i.

Fakta är dock att GW mycket snart efter att fått sparken av den politiska makteliten fick en ny skräddarsydd tjänst i form av en nyinrättad Polisprofessur med hög lön.
Att han inte sen om man får tro hans antagonister gjort mer än att rullat tummarna undandrar sig min bedömmning.
Jag har i vart fall inte själv hört den mannen säga något direkt intelligent vare sig i tidningsintervjuer eller i Efterlyst.
Men jag har kanske inte den förmågan.
Sen har Bonnier kort efter Bordellhärvan hjälpt denne man att lansera en rad böcker som ur litterär synvinkel knappast höjer sig över nivån billig kioskdeckare från 60-talet.
Varför?
Han hade lika gärna kunnat skriva en bok om matlagning eller en banal barnbok och håvat in storkosingen med den uppbackningen.
Som sagt frågetecken men inte mer.

Nu God Jul.

Återkommer i mellandagarna

'

Rattelsnake
Citera
2007-12-19, 00:11
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taipeh
Minns ni vad vi..iaf jag, lärde oss om drunkning förr i tiden. Tre gånger skulle man flyta upp innan man sjönk.
Detta gäller mycket, kanske i synnerhet obehagliga historier från forntiden som utmanar makten, ifrågasätter den.
När MMM kom för ca 3 år sedan tystnade hela medieuppbådet efter Olof Johanssons framträdande där han sa han varit i NY (tror jag) vid det tillfälle dom DR och JM påstått i boken. Så misstänkt likt Fälldins brandtal i riksdagen på 70-talet. Men likväl tystnade media återigen.

Samma, liknande saker händer nu, fokus förflyttas från det saken IDAG gäller:
- Gjorde åklagare missen att inte åtala högt uppsatta män för utnyttjande av minderåriga för att männen hade maktpositioner?

Ska frågan få sjunka en tredje gång för att för alltid drunkna?
Man skulle kunna tro att de medier vi känner inte har förmågan att omfatta det sprängstoff som finns i denna historia. Möjligen skulle samhället rämna om sanningen kom ut. I så fall bedriver den samlade journalistkåren bara ett sorts kulissbygge där man avhandlar ämnen som inte kan verka stötande eller som kan skada samhällsbygget.
Låt oss tala om köttfärsen...
Citera
2007-12-19, 00:21
Medlem
Taipehs avatar
Varför inte fastighetsskatterna

eller den dåliga valmöjligheten på ...EL?

Om vi har rätt att välja måste vi ju få välja horor som vi vill i ett fritt samhälle ....eller

usch så cynisk jag blev..
Citera
2007-12-19, 00:34
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
MMM var av vad jag har förstått Rauschers debut, viket inte på något sätt förtar det rena uppsåtet eller sanningshalten i boken.

Ja alla vet vem GW är.
Dock finns frågetecken och jag vill poängtera just frågetecken kring den mannen.

Såvitt man vet är hans enda insats i detta att lyfta på luren och vitsorda det redan Peter Bratt visste.
Hur detta gått till och av vilka anledningar kan man spekulera i.....

Leif G-W, uppger att han bara bekräftade uppgifterna till Bratt, isf måste det finnas en läcka som kände till PM:et. Fäöljande personer vet vi hade kännedom om dokumentet: Karl-Hugo Jansson, Carl Persson, Thage G Pettersson, Åke Magnusson, Thorbjörn Fälldin, Åke Magnusson, Palme och följdaktligen G-W.

Karl-Hugo Jansson, var författare till del 1 och 2 i PM:et
Carl Persson författade del 3 den med förslag om en kommision.
Thage G Pettersson tog emot PM:et
Palme, läste det
Vid ett möte var även Thage G Pettersson och Åke Magnusson närvarande.
T.Fälldin fick ärva PM:et

Att Palme, Thage G, Fälldin eller Åke Magnusson skulle läcka detta tror iaf inte jag. Då återstår C.P, K-H Jansson och GW. Efter att ha läst det jag läst om fallet så tror jag inte heller C.P var läckan.

Då har vi bara G-W och K-H Jansson kvar. K-H J som eventuellt kan (borde) haft en medförfattare, det var ju rätt viktiga saker som avhandlades och han hade sannolikt inte all information själv.

Jag tror det var någon under K-H J som läckte. Tror faktiskt inte G-W hade vad som krävdes för att läcka en sån här sak. Nu är detta rätt vilda spekulationer från min sida, men det kanske är ett uppslag för någon att spinna vidare på. Det vore intressant att höra vad K-H Jansson och hans närmaste har att tillföra i ämnet.

Prioriterade namn just nu: Karl-Hugo Jansson-Säpo, Erik Östberg-Åklagare, Hans Dahlgren-dementigruppen
Citera
2007-12-19, 19:42
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Leif G-W, uppger att han bara bekräftade uppgifterna till Bratt, isf måste det finnas en läcka som kände till PM:et. Fäöljande personer vet vi hade kännedom om dokumentet: Karl-Hugo Jansson, Carl Persson, Thage G Pettersson, Åke Magnusson, Thorbjörn Fälldin, Åke Magnusson, Palme och följdaktligen G-W.

Karl-Hugo Jansson, var författare till del 1 och 2 i PM:et
Carl Persson författade del 3 den med förslag om en kommision.
Thage G Pettersson tog emot PM:et
Palme, läste det
Vid ett möte var även Thage G Pettersson och Åke Magnusson närvarande.
T.Fälldin fick ärva PM:et

Att Palme, Thage G, Fälldin eller Åke Magnusson skulle läcka detta tror iaf inte jag. Då återstår C.P, K-H Jansson och GW. Efter att ha läst det jag läst om fallet så tror jag inte heller C.P var läckan.

Då har vi bara G-W och K-H Jansson kvar. K-H J som eventuellt kan (borde) haft en medförfattare, det var ju rätt viktiga saker som avhandlades och han hade sannolikt inte all information själv.

Jag tror det var någon under K-H J som läckte. Tror faktiskt inte G-W hade vad som krävdes för att läcka en sån här sak. Nu är detta rätt vilda spekulationer från min sida, men det kanske är ett uppslag för någon att spinna vidare på. Det vore intressant att höra vad K-H Jansson och hans närmaste har att tillföra i ämnet.

Prioriterade namn just nu: Karl-Hugo Jansson-Säpo, Erik Östberg-Åklagare, Hans Dahlgren-dementigruppen
Vad grundar du dessa påståenden och resonemang på?
Citera
2007-12-19, 21:58
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vad grundar du dessa påståenden och resonemang på?
allt som provokatör påstår skall tas med en nypa salt...han behöver inte grunda sina påståenden på något. Det räcker med några uppskattande ord från husse (FG)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in