2007-12-19, 22:36
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vad grundar du dessa påståenden och resonemang på?

Jag grundar det på vad jag läst i ämnet och lite vanlig logik.

Palme & Thage hade ingenting att vinna på en skandal.
Fälldin fick detta i knät och hade förmodligen fullt upp med att hålla ordning på sin egen regering.
Åke Magnusson var bara en chef förmodligen utan förståelse eller insikt i vanligt polisarbete.
C.P gjorde bara sin plikt med materialet och hade ingenting för att hänga ut vare sig den ena eller den andra. Återstår Jansson och G-W och G-W tror jag inte på. Ungefär så men det var väl vad jag sa tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
allt som provokatör påstår skall tas med en nypa salt...han behöver inte grunda sina påståenden på något. Det räcker med några uppskattande ord från husse (FG)

Ha Ha! Skrev ju att det var rätt vilda spekulationer, och ta det med en nypa salt.
Citera
2007-12-19, 23:24
Medlem
Klåd Junkers avatar
Ebbe Carlsson verkar ha varit en framåt snubbe. Kan man snacka om "cohones" i det fallet? Karln to m. styrde Geijer och kom och gick i regeringskansliet som det honom behagade.
Det är ju klart att för mycket framåtanda & cohones kan sluta med hiv.
Citera
2007-12-19, 23:28
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Det är ju klart att för mycket framåtanda & cohones kan sluta med hiv.
där fick du faan till det!

Ebbe Carlsson har väl beskrivts som det närmsta vi har kommit en äkta "Grå Eminens" och hade väl fingret med i (fniss) det mesta som behövdes tvistas eller förtigas för sossarna.
Citera
2007-12-19, 23:35
Medlem
Klåd Junkers avatar
Går lite OT här...
Hans läggning var väl av den mer agressiva sorten, eller?
Holmér, å andra sidan hade tydligen kvinnotycke. Viftade med 357 Magnum osv.

Grå eminens är ju en strålande beskrivning. Homosex kan ge komplex..

Varför kan inte en annan få lite att säga till i maktens korridorer.

Hans bror hette Hans men
Bror hans hette Bror..
Citera
2007-12-20, 10:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonieZ
En sak jag noterat direkt efter första påsyn och lite bläddrande är dock att boken gör anspråk på att avslöja "sanningen" men gör det svårt för läsaren att få snabb överblick över personer, dokument och böcker som nämns, citeras och/eller refereras i texten. Det saknas källförteckning, noter och personregister bland annat som åtminstone jag som tänkande läsare efterfrågar av böcker som säger sig berätta om historiska skeenden.

Om du är en "tänkande läsare" kan du säkerligen också föra anteckningar under läsandet gång.
Citera
2007-12-22, 03:58
Medlem
MoonieZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Om du är en "tänkande läsare" kan du säkerligen också föra anteckningar under läsandet gång.

Visst kan jag det, men mitt intryck av boken kvarstår.

Jag har för övrigt under läsandet av MMM noterat en del punkter som inte direkt minskat min tidigare skepsis i sakfrågan. Dessa kommer jag dock att återkomma till i ett separat inlägg när jag sammanställt mina anteckningar.
Citera
2007-12-22, 16:56
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonieZ
Visst kan jag det, men mitt intryck av boken kvarstår.

Jag har för övrigt under läsandet av MMM noterat en del punkter som inte direkt minskat min tidigare skepsis i sakfrågan. Dessa kommer jag dock att återkomma till i ett separat inlägg när jag sammanställt mina anteckningar.

Själv har jag valt att inte läsa MMM, utan läser jag just nu Grisfesten (går lite trögt) och Hinsehäxan, sen avser jag läsa C.P:s memoarer och valda delar ur Bratts senaste. Allt för att inte skaffa mig en förutfattad mening utifrån MMM.

Misstänker att man leds bort från objektiviteten om man läser MMM först, så det ska bli intressant att ta del av dina tankar kring detta.
Citera
2007-12-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Själv har jag valt att inte läsa MMM, utan läser jag just nu Grisfesten (går lite trögt) och Hinsehäxan, sen avser jag läsa C.P:s memoarer och valda delar ur Bratts senaste. Allt för att inte skaffa mig en förutfattad mening utifrån MMM.

Misstänker att man leds bort från objektiviteten om man läser MMM först, så det ska bli intressant att ta del av dina tankar kring detta.

Om du använder en GW roman som referens till att granska MMM opartiskt är du ute på mycket tunn is eller bättre; extremt djupt vatten.

Jag återkommer i detta ärende i mellandagarna då jag läst MMM.
Redan nu har jag dock hunnit plöja av hälften av den boken.

En ledtråd i detta sammanhang är att helt klart spionerade SÄPO på polisen som skötte utredningen om bordellhärvan.
På något sätt hade man till och med manipulerat fram en situation där SÄPO skötte avlyssningen och sedan efter redigering överlämnades banden till polisen.
Det här är jävligt anmärkningsvärt.
Holmer och Ebbe var radarparet som med alla medel sökte tysta ner hela affären.
Från SÄPOS sida har hävdats att det var de polska fnaskens kontakt med polska ambassaden som var huvudskälet till SÄPOS intresse.
Om det nu var så hemligt varför droppade då SÄPO denna info.
Nonsens. Polskorna användes som svepskäl.
Det var något annat som SÄPO med Holmer i spetsen ville dölja.

Återkommer som sagt.
Citera
2007-12-22, 23:28
Medlem
Taipehs avatar
Tror nog jag är OT

och kanske lite paranoid när jag ibland får undringen att hela den där tråden om CB och AF är ett mörkläggningsförsök till denna tråd.....
Jag kan verkligen ha fel,
och, ja, jag har sökt hjälp....
Citera
2007-12-23, 00:28
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
SÄPO skötte avlyssningen och sedan efter redigering överlämnades banden till polis

Det handlade inte om någon generell redigering av banden utan om att VISSA DELAR av vissa enskilda band redigerades innan de överlämnades.
Citera
2007-12-23, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Det handlade inte om någon generell redigering av banden utan om att VISSA DELAR av vissa enskilda band redigerades innan de överlämnades.

Just de delarna är väl vad som kan tänkas vara intressanta.
Gillar du inte ordet redigering kan man ju säga förhandsgranskning och censur.
Det vill säga SÄPO vilket i detta fallet betyder Holmer och gänget bluffade polisen i deras arbete.
Citera
2007-12-23, 01:47
Medlem
Klåd Junkers avatar
MMM är bara en inlaga i allt detta. Alla författare gör väl anspråk på sanningen men jag har svårt att se JK lusläsa just denna bok.
När det kommer till bandinspelningarna så brukar det ta tid för myndigheterna att släppa på sekretessen. Som vi sagt tidigare är dock snöbollen i rullning så något kommer att ske inom kort.
Jag har också kommit halvvägs i boken. Har haft problem att ta in hur mycket dessa flickor for illa. Mår fysiskt illa av det jag läser.
Som i så mycket annat finns det inte bara en sanning.. Frau Ask har signalerat en opartisk utredning. Dock inväntar hon JK.

Lite OT: Visst är väl Holmér avliden?
Det måste börja hända något nu innan hela personkretsen hinner trilla av pinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in