Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det säger du, men det tror jag inte ett dugg på. Inte intressant anser många i debatterna runt ämnet att om Palme inte va med så va det ingen film. Däremot massor av reklam för just Palme.
Det är väl snarare en typiskt svensk film och med politisk agenda och manus skrivet Von Baumgarten starkt engagerad i frågor som alla män med makt är lyxtorskar, och med research av Deanne Rauscher som lovade kungabilder genom MIlle Markovic. Och kungaskandalboken med noll källor.
Det säger väl allt i princip om den här filmen och temat hade inte lockat något annat land det är jag säker på det är inte riktigt samma intresse för just alla män med makt köper sex.
Ingen som bryr sig utanför Sverige på det sättet,. Lite inskränkt kanske vad vet jag.
Det är väl snarare en typiskt svensk film och med politisk agenda och manus skrivet Von Baumgarten starkt engagerad i frågor som alla män med makt är lyxtorskar, och med research av Deanne Rauscher som lovade kungabilder genom MIlle Markovic. Och kungaskandalboken med noll källor.
Det säger väl allt i princip om den här filmen och temat hade inte lockat något annat land det är jag säker på det är inte riktigt samma intresse för just alla män med makt köper sex.
Ingen som bryr sig utanför Sverige på det sättet,. Lite inskränkt kanske vad vet jag.
Jag vet inte om jag vill kalla det här en typisk svensk film på något sätt. Vi har länge varit dåliga på att göra dramatiseringar om svensk närhistoria. Det är ingen vanligt tema för svensk film på något sätt. Vi är snarare lite rädda för det för vi tror att det ska riva upp sår. I Sverige ska vi helst glömma. Kommer ihåg när Jan Troell gjorde Il Capitano. Det fick rätt mycket kritik och det var många som inte ville att den skulle göras.
Hur mycket politisk agenda den här filmen är vet jag inte för jag har inte hunnit se den än, men det har du eller? Marcimain har för övrigt varit influerad av amerikansk 70-talsfilm; Klute, French Connection och All the President's Men har nämnts. Jag tänker även på De Palmas Blow Out när jag läser om den. Politisk mörkläggning är inget ovanligt filmtema och inget speciellt för svensk film.
Jag är rätt säker på att många hade tyckt den här filmen hade varit intressant oavsett. Det är många som har väntat på Marcimains långfilmsdebut. Hans tidigare verk har rosats så varför skulle inte denna blivit hyllad. Vi har också den hyllade fotografen Hoytema som är en kommande världsfotograf. En av huvudrollerna spelas av Simon J. Berger som är en hyllad skådespelare och är aktuell på flera håll. Det hade funnits intresse för den här filmen oavsett. Det är rätt självklart.
Senast redigerad av mishima 2012-11-11 kl. 14:17.
Senast redigerad av mishima 2012-11-11 kl. 14:17.