2010-11-10, 14:25
Medlem
Provokatörs avatar
Nä nu är det tid att posta en länk till rikspolischefen Carl G Persons berömda PM daterat 1976-08-20 som trots allt var startskottet för hela denna härva. Så vi får helt enkelt börja om.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/pm.pdf

/Provokatör
Citera
2010-11-10, 14:50
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflespecial
Tack För läsningen, det var enormt intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av MisterKlister
Tack igen Kalle för en mycket målande beskrivning av mina barndomskvarter!

Citat:
Ursprungligen postat av snattro
Men snälla Kalle, skriv en bok! Inte för pengar, inte för att bli känd.

Men för Martin, för att genuina gamla stockholmare inte riktigt syns & hörs längre, och för att du kan! Det är ett nöje att läsa dina texter.

Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Blir varm och nostalgisk när jag läser om gamla Sibirien. Kan inte tänka mig ett bättre ställe att växa upp på. Tyvärr har ju området idag gått åt samma håll som många andra i stan (Söder och nedre K-holmen tänker jag på framförallt). Har bott i exil på Söder de senaste 15 åren men har hela tiden tänkt att flytta tillbaka en dag, men när jag är i krokarna nu så är det endast byggnaderna som är sig lika.
Tack, alla ni som kommit med så positiv feedback! Känns allt litet speciellt när man förstår att det finns fler än jag som fortfarande har en bit av sitt hjärta kvar där.

Kanske skulle man starta en tråd om Sibirien här på FB? Men var gör man i så fall det?

OT: Håller med dig, terrece: Bara kåkarna är sig lika. Och knappt det. Ni har väl sett huset på Valhallavägen - hörnet Frejgatan - där dom satt upp plattor i glada färger på fasaden? Innanför har dom gjort borätter - rätt taskigt byggda för övrigt - som dom kallar för "Town Houses" som säljs till överpriser till landsortsbor och utlänningar som inte förstår vad det är dom betalar för...
Citera
2010-11-10, 14:59
Medlem
SibirienKalles avatar
[quote=Moralgubben]
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Åsa bad vidare Er alla i tråden, att ta hänsyn till att DH har ett barnbarn.
Absolut!

Tråkigt att höra om DHs sista år.

De nertecknade namnen, utkasten till en skandalbok, berättelserna i förhören. Hade inte en del varit så orealistiskt överdrivet (jag hoppas att jag visat på det i min berättelse) så hade man kanske kunnat köpa dem. Typ om hon hade nämnt en eller två politiker. Men man får ju känslan av att det är nån slags desperat akt eller hämnd. Hon levde väl ett rätt hyggligt liv och spelade en del så länge hon drev verksamheten. När nåt sånt plötsligt klipps av kan folk reagera på de mest oväntade sätt. När hon inte kunde spela på Valla började hon kanske spela med sin omgivning. Se hur långt hon kunde ta det. Skulle inte bli alldeles förvånad om det var så.

Och det var ju en och annan dumskalle som köpte...
Citera
2010-11-10, 15:07
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nä nu är det tid att posta en länk till rikspolischefen Carl G Persons berömda PM daterat 1976-08-20 som trots allt var startskottet för hela denna härva. Så vi får helt enkelt börja om.http://data.fuskbugg.se/dipdip/pm.pdf

/Provokatör
Ja, eller bara lägga ner. Fast då är väl PK-maffian där och säger att det bevisar att allt är sant.

Läste PM:et i sin helhet. Håhå jaja. Hörsägen och skvaller. Är det detta som man byggt alla vansinnesteorier på under alla år? Det som är intressant är väl i så fall det faktum att det fanns en koppling till Polskor, Polsk militär, Polsk underrättelsetjänst och samtidigt uppgifter om att en av polskorna träffade en ingenjör med särskilt känsliga arbetsuppgifter vid FMV. DET skulle jag också reagerat över om jag var Calle P. Om det nu var sant...

Jag fattar inte; har inte folk i ledande ställning nåt sunt förnuft som kickar in och säger stopp när historierna drar iväg borom rimlighetens gräns? Eller var det kanske så att en del folk inom (s) såg det här som en gyllene chans att kasta över skiten på borgerliga politiker så att de påstått inblandade (s)-politikerna hamnade i skuggan? Skulle inte bli ett dugg förvånad.
Citera
2010-11-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nä nu är det tid att posta en länk till rikspolischefen Carl G Persons berömda PM daterat 1976-08-20 som trots allt var startskottet för hela denna härva. Så vi får helt enkelt börja om.

http://data.fuskbugg.se/dipdip/pm.pdf

/Provokatör

Jag har personligen varit i kontakt med Ulla-Britt, den av de förhörda kvinnorna som nämns i PM II från den 20/8 1976, hon som skulle kunna "avslöja sin förnämnsta kund, kunde störta den sittande regeringen" just.minister L Geiger. Det har hon absolut aldrig sagt. Hon har heller aldrig nämnt någon Östberg, det är hon 100% säker på, för hon hade aldrig hört det namnet. Hon blev väldigt upprörd när jag förklarade att det stod i detta PM.
Efter en stund hörde hon av sig till mig och då hade hon talat med sin advokat. Denna hade upplyst henne om, att hon inte behövde står för något hon inte skrivit under på och det har hon absolut inte gjort. Hon menade att detta måste vara en missuppfattning, eller en förväling av något slag. Hon kände över huvudtaget inte till något om någon Geiger och har aldrig sagt det heller vare sig till polisens utredare eller till någon annan.
Citera
2010-11-11, 10:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralgubben
Jag har personligen varit i kontakt med Ulla-Britt, den av de förhörda kvinnorna som nämns i PM II från den 20/8 1976, hon som skulle kunna "avslöja sin förnämnsta kund, kunde störta den sittande regeringen" just.minister L Geiger. Det har hon absolut aldrig sagt. Hon har heller aldrig nämnt någon Östberg, det är hon 100% säker på, för hon hade aldrig hört det namnet. Hon blev väldigt upprörd när jag förklarade att det stod i detta PM.
Efter en stund hörde hon av sig till mig och då hade hon talat med sin advokat. Denna hade upplyst henne om, att hon inte behövde står för något hon inte skrivit under på och det har hon absolut inte gjort. Hon menade att detta måste vara en missuppfattning, eller en förväling av något slag. Hon kände över huvudtaget inte till något om någon Geiger och har aldrig sagt det heller vare sig till polisens utredare eller till någon annan.

Vad menar du nu? Skulle till och med Geijer varit en påhittad uppgift? Det låter inte trovärdigt. Att Lennart Geijer och Sigvard Hammar befann sig bland Doris Hopps kunder måste vid det här laget anses fastslaget bortom rimligt tvivel.

Har inte denna Ulla-Britt uppmärksammats på Carl Perssons PM förrän nu? Det skrevs som sagt 1976. Att prata med sin advokat och bli upprörd över det här 2010 verkar inte vara en vettig reaktion.

@SibirienKalle: skriv gärna mer, allt du kommer på som bakgrund. Mycket intressant att läsa. Tack.
Citera
2010-11-11, 11:47
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad menar du nu? Skulle till och med Geijer varit en påhittad uppgift? Det låter inte trovärdigt. Att Lennart Geijer och Sigvard Hammar befann sig bland Doris Hopps kunder måste vid det här laget anses fastslaget bortom rimligt tvivel.

Har inte denna Ulla-Britt uppmärksammats på Carl Perssons PM förrän nu? Det skrevs som sagt 1976. Att prata med sin advokat och bli upprörd över det här 2010 verkar inte vara en vettig reaktion.

@SibirienKalle: skriv gärna mer, allt du kommer på som bakgrund. Mycket intressant att läsa. Tack.
Tack för de vänliga orden!

I ärlighetens namn ska jag säga att jag hade gått och laddat upp mig en tid innan jag skrev. Och samlat ihop det viktigaste i skallen. Så jag tror jag fick med allt som var värt att skriva om. Har i alla fall inte kunnat komma på nåt mer i efterhand.

Som väl framgår av det jag skrev kände jag aldrig till nåt om DHs verksamhet medan den pågick. Jag var bara en av "the boys in the hood". Många och nyfikna var vi, och kul hade vi. Och det finns förstås andra historier att berätta. Men dom har ingenting med det här ämnet att göra.

Skulle jag mot förmodan komma på nåt mer så postar jag det. Men man ska nog inte ha alltför stora förväntningar på det.
Citera
2010-11-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ja, eller bara lägga ner. Fast då är väl PK-maffian där och säger att det bevisar att allt är sant.

Läste PM:et i sin helhet. Håhå jaja. Hörsägen och skvaller. Är det detta som man byggt alla vansinnesteorier på under alla år? Det som är intressant är väl i så fall det faktum att det fanns en koppling till Polskor, Polsk militär, Polsk underrättelsetjänst och samtidigt uppgifter om att en av polskorna träffade en ingenjör med särskilt känsliga arbetsuppgifter vid FMV. DET skulle jag också reagerat över om jag var Calle P. Om det nu var sant...

Jag fattar inte; har inte folk i ledande ställning nåt sunt förnuft som kickar in och säger stopp när historierna drar iväg borom rimlighetens gräns? Eller var det kanske så att en del folk inom (s) såg det här som en gyllene chans att kasta över skiten på borgerliga politiker så att de påstått inblandade (s)-politikerna hamnade i skuggan? Skulle inte bli ett dugg förvånad.

PM:et bygger på spaning (personliga iakttagelser av personer, foton) och telefonavlyssning. Därutöver samtal och förhör med olika inblandade.
Citera
2010-11-11, 13:15
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artwood
PM:et bygger på spaning (personliga iakttagelser av personer, foton) och telefonavlyssning. Därutöver samtal och förhör med olika inblandade.
Du vet, jag vara bara en kille som bodde i området.

Jag kan inget om själva härvan.

Jag har bara redogjort för mina iakttagelser.

Och sen behöver jag bara använda litet, litet grand av mitt sunda förnuft för att dra slutsatsen att det är näst intill orimligt att en stor del av Sveriges ledande politiker på den tiden skulle ha köpt sex. Och fullständigt otänkbart att allihopa skulle anlitat samma "mäklare".

Till alla som tror annorlunda säger jag bara: Kom ut ur hasch-dimmorna eller vad f-n det nu är ni dragit i er

Edit: Förtydligande: Jag tvivlar inte på ATT det förekommit sexköp. Men att man skulle hitta alla ledande snubbar hos en och samma "mäklare" känns bara för bra för att vara sant...som att Quick är skyldig till alla ouppklarade mord i Sverige senaste 30 åren, typ.
Senast redigerad av SibirienKalle 2010-11-11 kl. 13:30.
Citera
2010-11-11, 14:29
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralgubben

Det här är ganska uppseendeväckande information som du kommer med, dels pga tiden som förflutit sedan PMet skrev och dels på grund av dementin. Helt klart värt mer uppmärksamhet än att hålla på och jaga HMK.

/Provokatör
Citera
2010-11-11, 14:52
Medlem
Callass avatar
Citat:

Och sen behöver jag bara använda litet, litet grand av mitt sunda förnuft för att dra slutsatsen att det är näst intill orimligt att en stor del av Sveriges ledande politiker på den tiden skulle ha köpt sex. Och fullständigt otänkbart att allihopa skulle anlitat samma "mäklare".

Sunt förnuft är det ont om i dagens läge, uppskattar det därför extra mycket när jag får korn på det...

Jag reagerar på att man så ofta fått höra att "män som köper sex finns inom alla socialgrupper" osv.. med tanke på det känns det märkligt att ett sånt koncentrat av gräddan skulle återfinnas på ett och samma ställe. Hade hon inget "vanligt folk" som kunder den där Doris? Nej, det verkar inte så, idel ädel adel är det som omnämns.

Det kanske inte är lika lukrativt att hänga ut medelsvensons...

(Ungefär detsamma tänker jag för övrigt om den fd socialarbetaren numera skandalboks-författarinnan Rauscher.)

Snubblade just över en artikel om sexköpande män i allmänhet (i tråden om Kapten Klänning):
Senast redigerad av Callas 2010-11-11 kl. 15:08.
Citera
2010-11-11, 15:59
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Sunt förnuft är det ont om i dagens läge, uppskattar det därför extra mycket när jag får korn på det...

Jag reagerar på att man så ofta fått höra att "män som köper sex finns inom alla socialgrupper" osv.. med tanke på det känns det märkligt att ett sånt koncentrat av gräddan skulle återfinnas på ett och samma ställe. Hade hon inget "vanligt folk" som kunder den där Doris? Nej, det verkar inte så, idel ädel adel är det som omnämns.

Det kanske inte är lika lukrativt att hänga ut medelsvensons...

(Ungefär detsamma tänker jag för övrigt om den fd socialarbetaren numera skandalboks-författarinnan Rauscher.)

Snubblade just över en artikel om sexköpande män i allmänhet (i tråden om Kapten Klänning):
Skönt inlägg, alltså!

Ser fram emot skandalboken om svetsaren Putte, 47, från Rågsved som köpte sex 1983

Vad säger du, Callas, ska vi slå oss ihop och skriva den? Borde väl ge storkovan!
Senast redigerad av SibirienKalle 2010-11-11 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in