2020-05-13, 22:30
Medlem
En 17-årig pojke från Nacka och en 15-årig flicka från Värmdö omkom i en tragisk olycka på Fridhemsplans tunnelbanestation på kvällen nyårsafton 1982. Initialt trodde man att de hade koppelåkt, men den teorin avfärdades senare. Jag undrar om någon kan redogöra för exakt hur olyckan gick till (helst utan att låta som riksdagsmannen C.J. Jonsson).

Källor:
Expressen 2 januari 1983
Aftonbladet 2 januari 1983
Svenska Dagbladet 2 januari 1983
Dagens Nyheter 4 januari 1983
Citera
2020-05-13, 22:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man kunde troligen aldrig säkert komma fram till exakt vad som hänt. Men alternativen är inte så många.

Antingen har de koppelåkt. Eller så har de tagit sig in i tunneln och blivit överkörda där utan att föraren av det tåget märkte det.

Man kan också tänka sig att de stod och tonårskramades på plattformen nära kanten och att de tätt omslingrade tappade balansen och båda föll ner mellan två vagnar. Dock känns det osannolikt att ingen såg det hända. Detta var ju innan smartphone. Idag skulle det inte förvåna mig om en halvfull perrong skulle missa att se sånt...
Citera
2020-05-14, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man kan också tänka sig att de stod och tonårskramades på plattformen nära kanten och att de tätt omslingrade tappade balansen och båda föll ner mellan två vagnar.

Möjligt, men det som inte mejkar sense för mig är varför han hittades mosad under plattformen 40 meter från tunnelmynningen och hon hittades 100 meter in i tunneln. Iofs står det bara "det förefaller högst osannolikt att dessa ungdomar skulle ha åkt på kopplingen mellan vagnarna" i DN-artikeln, så det går väl inte helt att utesluta. Fast varför skulle två ungdomar påväg till en nyårsfest (i Rinkeby, bara det är ju smått surrealistiskt med dagens ögon) plötsligt få för sig att ta en sväng fram och tillbaka till Thorildsplan i en tid när ingen hade mobiltelefon? Rena snurren. Jag tror jag hittade dödsannonsen för pojken här: https://imgur.com/a/FdeIKbv
Citera
2020-05-14, 08:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Möjligt, men det som inte mejkar sense för mig är varför han hittades mosad under plattformen 40 meter från tunnelmynningen och hon hittades 100 meter in i tunneln. Iofs står det bara "det förefaller högst osannolikt att dessa ungdomar skulle ha åkt på kopplingen mellan vagnarna" i DN-artikeln, så det går väl inte helt att utesluta. Fast varför skulle två ungdomar påväg till en nyårsfest (i Rinkeby, bara det är ju smått surrealistiskt med dagens ögon) plötsligt få för sig att ta en sväng fram och tillbaka till Thorildsplan i en tid när ingen hade mobiltelefon? Rena snurren. Jag tror jag hittade dödsannonsen för pojken här: https://imgur.com/a/FdeIKbv

MIn gissning att det bara var tjejen som koppelåkte och killen hann aldrig upp innan tåget gick och blev nog överkörd redan inne i stationen. Koppelåkning var vanligare förr då man skulle visa sig vara tuff. Sen dess har man ju bytt tåg/spårvagnar etc infört fler åtgärder för att minska koppelåkningen.
Citera
2020-07-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Menar du namnet som börjar på S längst ned?
Citera
2020-07-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Menar du namnet som börjar på S längst ned?

Dödsdatum, ålder och bostadsort stämmer.
Citera
2020-07-31, 21:50
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man kunde troligen aldrig säkert komma fram till exakt vad som hänt. Men alternativen är inte så många.

Antingen har de koppelåkt. Eller så har de tagit sig in i tunneln och blivit överkörda där utan att föraren av det tåget märkte det.

Man kan också tänka sig att de stod och tonårskramades på plattformen nära kanten och att de tätt omslingrade tappade balansen och båda föll ner mellan två vagnar. Dock känns det osannolikt att ingen såg det hända. Detta var ju innan smartphone. Idag skulle det inte förvåna mig om en halvfull perrong skulle missa att se sånt...

Vad innebär att "koppelåka"?
Citera
2020-07-31, 23:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Vad innebär att "koppelåka"?

Ursprungligen kommer uttrycket från att stå på kopplet mellan vagnar och åka. Men betydelsen har förskjutits något och betyder idag alla företeelser där någon olovligen åker på på utsidan av ett spårfordon, vare sig det är mellan två vagnar eller någon annanstans på utsidan.

Det har i många herrans år varit en syssla som, över tid varierande i popularitet, främst tonårspojkar och unga män ägnat sig åt på både tunnelbanan, järnväg och spårväg.

Det är en hobby som tycks vara spännande för många ungdomar. Kittlande, hemligt, förbjudet och farligt. Farligt på riktigt. Troligen är det farligare än vad utövarna tror.

Här en videosnutt på snorunge som koppelåker:
https://youtu.be/J9IE0QG8W7Y?t=41
Senast redigerad av Hurt-Åke 2020-07-31 kl. 23:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in