• 1
  • 2
2020-05-13, 08:19
Medlem
Jag står under utredning internt hos nordea pga ett misstag jag gjort i oförstånd. Jag har förklarat mig och de säger att många missförstår och gör samma men internutredningen pågår några veckor. Kan jag byta bank under tiden?

Trött på att de trycker dit småspararna medan de sysslar med Panama-oegentligheter.

Vi som kör vanliga kontotransaktioner används som en bricka i spelet för Nordea som utnyttjar oss som sköldar mot inspektioner. Typ -kolla vad duktiga vi är som stoppade 30.000 kr från att komma in på fel konto medan vi tvättar miljarder åt ryska oligoarker!

Och vad fan är det med svenska folket som låter sig toppridas av banker? De LÅNAR våra pengar men får oss att tro att de GER oss pengar, trots att det är våra egna och vi ska vara tacksamma! De ska ha reda på vart vi fått 15 000 kr från om vi vill sätta in kontanter och vill vi ta ut samma summa ska de veta vad vi ska göra med dem! Banker är AB och det är privatpersoner som ställer frågorna. Jag svarar gärna mot staten men inte en kassörska/säljare på bank.

Wake up and smell the coffee, folket!
Citera
2020-05-13, 08:25
Medlem
Vad är det för misstag du gjort?
Citera
2020-05-13, 08:25
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juniflickan
Jag står under utredning internt hos nordea pga ett misstag jag gjort i oförstånd. Jag har förklarat mig och de säger att många missförstår och gör samma men internutredningen pågår några veckor. Kan jag byta bank under tiden?

Trött på att de trycker dit småspararna medan de sysslar med Panama-oegentligheter.

Vi som kör vanliga kontotransaktioner används som en bricka i spelet för Nordea som utnyttjar oss som sköldar mot inspektioner. Typ -kolla vad duktiga vi är som stoppade 30.000 kr från att komma in på fel konto medan vi tvättar miljarder åt ryska oligoarker!

Och vad fan är det med svenska folket som låter sig toppridas av banker? De LÅNAR våra pengar men får oss att tro att de GER oss pengar, trots att det är våra egna och vi ska vara tacksamma! De ska ha reda på vart vi fått 15 000 kr från om vi vill sätta in kontanter och vill vi ta ut samma summa ska de veta vad vi ska göra med dem! Banker är AB och det är privatpersoner som ställer frågorna. Jag svarar gärna mot staten men inte en kassörska/säljare på bank.

Vad består ditt misstag som lett till utredningen av då?
Citera
2020-05-13, 08:29
Medlem
Tarrous avatar
Citat:

Även om bankerna gärna tvättar några stulna oljemiljarder är det bra att de håller koll på Svenssons potentiella skumraskaffärer.

Har du vitt mjöl i påsen har du intet att frukta, så varför gnälla?
Citera
2020-05-13, 08:40
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Även om bankerna gärna tvättar några stulna oljemiljarder är det bra att de håller koll på Svenssons potentiella skumraskaffärer.

Har du vitt mjöl i påsen har du intet att frukta, så varför gnälla?

Du kan ju börja med att lägga ut dina transaktioner här på Flashback, ifrån ditt konto på banken där du använder ditt kontokort. Har du rent mjöl i påsen så är det väl inga problem?
Kan vara bra att veta lite hur du tänker kring det, det kanske är okej för dig.
Citera
2020-05-13, 08:43
Medlem
15minFames avatar
Citat:

Jag är också nyfiken på vad det är som inte gick att förklara bort. Men byta bank tar tid så beroende på hur många veckor tills de bekräftar misstaget så kanske det inte är någon idé. Såvida du inte tror att de kommer att hitta något.

Annars håller jag med. Nordea har sysslat med skumraskaffärer mer än en gång och blivit utlöst av staten för att sen fortsätta. Vad jag vet blev ingen straffad eller ens av med jobbet...
Citera
2020-05-13, 08:43
Medlem
Klart du ska kunna byta bank. Det kommer ju dock inte trolla bort utredningen. Banken kan dock frysa ditt konto.
Citera
2020-05-13, 08:45
Medlem
Problemet banken har är ju att kassörskan kan åka i fängelse om hon tar emot olagliga pengar så det är inte svårt att förstå att de måste utreda det då kanske...
Citera
2020-05-13, 08:46
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Du kan ju börja med att lägga ut dina transaktioner här på Flashback, ifrån ditt konto på banken där du använder ditt kontokort.

Varför skulle jag göra det? Vill du se om jag oxå har minus på kontot?

Banken har såväl sekretess som kontrollfunktioner som gör att min kontoinformation inte sprids - den får de gärna kolla på.
Citera
2020-05-13, 08:52
Medlem
RedXs avatar
Alltid lika fascinerande att det finns så många som tror att bankerna gör dessa utredningar av egen fri vilja. Tro mig; det kostar snuskigt mycket pengar för bankerna att bekämpa penningtvätt och de skulle inte göra det om det inte fanns ett juridiskt hot från andra sidan.

Att gnälla på bankerna för att de ställer frågor och utreder varifrån dina pengar kommer är lite som att gnälla på kassörskan på bolaget som kräver legitimation om du vill köpa alkohol.
Citera
2020-05-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Varför skulle jag göra det? Vill du se om jag oxå har minus på kontot?

vad försöker du dölja egentligen???

håller du på med olagligheter?
Citera
2020-05-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag är också nyfiken på vad det är som inte gick att förklara bort. Men byta bank tar tid så beroende på hur många veckor tills de bekräftar misstaget så kanske det inte är någon idé. Såvida du inte tror att de kommer att hitta något.

Annars håller jag med. Nordea har sysslat med skumraskaffärer mer än en gång och blivit utlöst av staten för att sen fortsätta. Vad jag vet blev ingen straffad eller ens av med jobbet...

Jag har en verksamhet (enskild firma) Då firmans org nr och mitt pers nr är det samma samt att beloppet alltid är det samma och jag lämnar kvitton till alla trodde jag att det var i sin ordning. Att det bara handlar om att inte blanda ihop. Skatteverket hade inga synpunkter på vart mina pengar kommer in så länge jag skattar. Men det kan ju bero på att bankerna nu mer sköter jobbet åt dem.

Jag måste byta bank oavsett. De är inte kloka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in