2020-05-13, 04:08
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
har aldrig köpt bil men vill undvika detta när jag väl gör det

vad gjorde du för fel så jag slipper göra samma misstag?
https://www.transportstyrelsen.se/sv...erade-skulder/
Citat:
Transportstyrelsens fordonskundtjänst
För att kontrollera om det finns obetalda fordonsrelaterade skulder på ett visst fordon kan du kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16. Telefonen är röststyrd. Om du till exempel säger "ägaruppgifter" så når du vår automatiska tjänst, där du får uppgifter om fordonsrelaterade skulder. Du når tjänsten dygnet runt, även när vår kundtjänst har stängt.

Om en obetald skatt eller avgift har överlämnats till Kronofogden tillkommer även deras avgifter för att hantera ärendet. Observera att Transportstyrelsen inte har uppgift om Kronofogdens tillkommande kostnader.
Citera
2020-05-13, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanja86
Det där stämmer inte. Skulden följer bilen.
Nej, skulden hör till den som ägde bilen när skulden uppstod. Men upplägget med brukandeförbud på en bil som häftar i skuld gör att indirekt stämmer det, i grunden kan man dock inte påstå det eftersom den nya ägaren om denne betalar får en fordran på den föregående. Att inte skulden följer bilen kan man också se på det som någon tidigare i tråden beskrev: Om den säljs i delar eller skrotas så har inte den som sålt detta någon skuld kvar, den ligger fortfarande på den tidigare ägaren.
Citera
2020-05-13, 06:29
Medlem
Bongomans avatar
Man kan fynda ibland, om man har råd. Köpa en bil skitbilligt som har skatteskulder och sedan ställa av den i två år. Då försvinner skulderna från bilen och det är bara att köra vidare. Mindre bra om man vill köra direkt. Om p-avgifter försvinner efter 2 år vet jag inte men skatten gör det.
Citera
2020-05-13, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, skulden hör till den som ägde bilen när skulden uppstod. Men upplägget med brukandeförbud på en bil som häftar i skuld gör att indirekt stämmer det, i grunden kan man dock inte påstå det eftersom den nya ägaren om denne betalar får en fordran på den föregående. Att inte skulden följer bilen kan man också se på det som någon tidigare i tråden beskrev: Om den säljs i delar eller skrotas så har inte den som sålt detta någon skuld kvar, den ligger fortfarande på den tidigare ägaren.

Nej då hävs skulden helt eftersom bilen inte längre finns.
Citera
2020-05-13, 07:01
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorfilip
Jag köpte en bil för en vecka sedan. Nu har jag fått brev hem om att det är användningsförbud p.g.a förfallen fordonsskatt samt en felparkeringsavgift. Det står att skulden står på förra ägaren.

Vad ska jag göra? Inte så sugen på att pröjsa 1800kr för detta.

Så vad gjorde du för fel? Hur tar man reda på om en skuld finns på en bil som man är på väg att köpa?
Citera
2020-05-13, 07:33
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Så vad gjorde du för fel? Hur tar man reda på om en skuld finns på en bil som man är på väg att köpa?
Går in på Transportstyelsen, sam ts skulder gäller denne eftersom...citat:
Vem är egentligen betalningsskyldig?
Generellt gäller att den som har varit noterad i vägtrafikregistret som ägare till fordonet när en skatt eller avgift uppkommit alltid är betalningsskyldig. Det förändras inte om fordonet byter ägare. slut citat

Så tror inte på denna tråd.
Citera
2020-05-13, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Går in på Transportstyelsen, sam ts skulder gäller denne eftersom...citat:
Vem är egentligen betalningsskyldig?
Generellt gäller att den som har varit noterad i vägtrafikregistret som ägare till fordonet när en skatt eller avgift uppkommit alltid är betalningsskyldig. Det förändras inte om fordonet byter ägare. slut citat

Så tror inte på denna tråd.

Hmm..Vad menar du med "Tror inte på denna tråd" ? Såklart är den som stod som ägare när skatten debiterades skyldig att betala på papperet.. Men går ju inte att åka runt lagligt i en bil med restförd skatt/brukandeförbud för ny ägare..Så är det ju..
Citera
2020-05-13, 07:53
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Hmm..Vad menar du med "Tror inte på denna tråd" ? Såklart är den som stod som ägare när skatten debiterades skyldig att betala på papperet.. Men går ju inte att åka runt lagligt i en bil med restförd skatt/brukandeförbud för ny ägare..Så är det ju..
Nä, förstår det. Missförstod, ja ts har problem
Citera
2020-05-13, 08:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Elac
Nej då hävs skulden helt eftersom bilen inte längre finns.
Nej så lätt är det inte att bli av med skulder, skulden kommer ligga kvar på den som drog på sig den från början, läs Bluebeast72:s citat från Transportstyrelsen.

Samma sak nu, för TS, men som konstaterat, det kan vara svårt att få nån som inte är så noga med saker att betala sin skuld, kontakt med skuldägaren är förstås ett första steg, ett andra är att bita i det sura äpplet för att få köra med bilen.
Citera
2020-05-13, 09:21
Medlem
Han kom hem till mig och bad om ursäkt samt Swishade hela summan. Ingen påminnelse från varken parkeringsboten eller skatten hade han sett.
Slutet gott, allting gott.
Citera
2020-05-13, 09:52
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktorfilip
Han kom hem till mig och bad om ursäkt samt Swishade hela summan. Ingen påminnelse från varken parkeringsboten eller skatten hade han sett.
Slutet gott, allting gott.
va skönt, o nästa gång du köper fordon går du in på Transportstyrelsens sida o kollar av kvarskulder INNAN köp tack.

Lycka till o njut nu av ditt vrålåk.
Citera
2020-05-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man kan fynda ibland, om man har råd. Köpa en bil skitbilligt som har skatteskulder och sedan ställa av den i två år. Då försvinner skulderna från bilen och det är bara att köra vidare. Mindre bra om man vill köra direkt. Om p-avgifter försvinner efter 2 år vet jag inte men skatten gör det.
Varför skulle de försvinna efter två år? Vanligen preskriberas skatter efter fem år, vad särskiljer dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in