• 1
  • 2
2006-04-01, 01:28
Medlem
Grim_Reapers avatar
Hejsan!

Sökte lite men kunde inte hitta någon tråd där jag fick svar på den här frågan (fanns någon tråd, men där sades länken som gavs vara opålitlig), så jag provar att fråga här:

Jag ska snart över till Tyskland. Har läst att åldersgränserna där är 16 år för öl och vin men 18 år för sprit. Hur är det då egentligen med krogåldern? Ligger åldersgränsen på samma nivåer som vid köp i butik, dvs. att en 16-åring kommer in men får enbart köpa öl/sprit? Eller är krogåldern högre än då (även om 20 år låter lite i överkanten för Tyskland)? Vi har nämligen med några 17-åringar i gruppen, och det skulle vara tacksamt att veta om åldersgränserna innan vi drar ner.

Tack på förhand!
Citera
2006-04-01, 06:22
Medlem
Verves avatar
På krogen är det 16 för öl och 18 för sprit som gäller. Däremot var det inga problem för mig att beställa sprit vid 17. I matbutiken gäller samma tror jag, men det är heller inga problem att köpa sprit om du är under 18.
Citera
2006-04-01, 12:44
Medlem
Heinekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim_Reaper
Hejsan!

Sökte lite men kunde inte hitta någon tråd där jag fick svar på den här frågan (fanns någon tråd, men där sades länken som gavs vara opålitlig), så jag provar att fråga här:

Jag ska snart över till Tyskland. Har läst att åldersgränserna där är 16 år för öl och vin men 18 år för sprit. Hur är det då egentligen med krogåldern? Ligger åldersgränsen på samma nivåer som vid köp i butik, dvs. att en 16-åring kommer in men får enbart köpa öl/sprit? Eller är krogåldern högre än då (även om 20 år låter lite i överkanten för Tyskland)? Vi har nämligen med några 17-åringar i gruppen, och det skulle vara tacksamt att veta om åldersgränserna innan vi drar ner.

Tack på förhand!

Jag hade problem med några ställen när jag var yngre, om det var 16 eller 17 år jag var, jag kommer inte ihåg. Då hade jag iofs sagt att jag var under 18 när han (bartendern) lite oroligt frågade, men har ni några 17-åringar i gruppen så borde det inte vara några problem, dvs om andra är äldre. Då kan ni ju ge ett härligt svenskt 18-årsintryck. Det gillar tyskar!
Citera
2006-04-01, 13:42
Medlem
Hur är det med alkoholismen i Tyskland då?
Det måste ju finnas bra många fler alkisar, unga dessutom, i Tyskland än i Sverige procentuellt sett? Eftersom att alla vet, att om spriten är billig och lättillgänglig så blir många flera alkisar.
Citera
2006-04-01, 14:39
Medlem
flushdraws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verve
På krogen är det 16 för öl och 18 för sprit som gäller. Däremot var det inga problem för mig att beställa sprit vid 17. I matbutiken gäller samma tror jag, men det är heller inga problem att köpa sprit om du är under 18.

I affär är det 16 för öl, vin, champagne osv. medans det är 18 för starkare grejjer.

krogen däremot är det 18 för allt. Men det borde inte vara några problem att beställa om man är 16-17. Jag var där själv när jag var 17 och bara man ser ut att vara 18 så kommer man in. Dvs, ser du ut som 13 år så kan man glömma det.

EDIT: Sen tror jag att om man har med sig en vuxen, dvs 18+ så får man beställa om man är minderårig om man har "målsmannens" tillåtelse. Kan ha fel här men det tror jag stämmer.
Citera
2006-04-01, 15:53
Medlem
Kyparens avatar
Om du ska till Berlin kan jag rekomendera gamla östberlin då klubbarna i forna Västberlin är mycket hårdare på regler och sånt. Är ni en grupp på 10 killar är det kört på västklubbarna medans man i gamla öst kan komma 30 man utan problem.
Citera
2006-04-01, 16:26
Medlem
Så det är så låg ålder som gäller :P
Citera
2006-04-01, 17:03
Medlem
Zinkys avatar
Beställde öl där på krog när jag var 16
Citera
2006-04-01, 17:42
Medlem
Grim_Reapers avatar
....

Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Om du ska till Berlin kan jag rekomendera gamla östberlin då klubbarna i forna Västberlin är mycket hårdare på regler och sånt. Är ni en grupp på 10 killar är det kört på västklubbarna medans man i gamla öst kan komma 30 man utan problem.

Aha, jo, vi ska bo i västra Berlin, men eftersom vi kommer skaffa åkkort för lokaltrafiken så lär vi väl kunna ta oss till den östra delen hyfsat smidigt.

Tack för svaren allihopa!
Citera
2006-04-01, 18:18
Medlem
Charlemagnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Beställde öl där på krog när jag var 16

Ditto.
Citera
2006-04-01, 18:25
Medlem
Azzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyEr0n
Hur är det med alkoholismen i Tyskland då?
Det måste ju finnas bra många fler alkisar, unga dessutom, i Tyskland än i Sverige procentuellt sett? Eftersom att alla vet, att om spriten är billig och lättillgänglig så blir många flera alkisar.

Du har bara delvis rätt i det påståendet. Det hela har med dryckeskultur att göra. Jag har visserligen inga siffror att komma med men man dricker på ett helt annat sätt utanför norden/baltikum/Ryssland. Även om det är låg åldersgräns i exempelvis Italien (16) så super inte ungarna ihjäl sig där för det.
Men visst din teori skulle säkert stämma på Sverige.
Citera
2006-04-01, 18:44
Medlem
Heinekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdraw
I affär är det 16 för öl, vin, champagne osv. medans det är 18 för starkare grejjer.

krogen däremot är det 18 för allt. Men det borde inte vara några problem att beställa om man är 16-17. Jag var där själv när jag var 17 och bara man ser ut att vara 18 så kommer man in. Dvs, ser du ut som 13 år så kan man glömma det.

EDIT: Sen tror jag att om man har med sig en vuxen, dvs 18+ så får man beställa om man är minderårig om man har "målsmannens" tillåtelse. Kan ha fel här men det tror jag stämmer.

Är du säker? När trädde detta in? När jag var där, som sagt, så berättade bartendern att han bara fick servera öl och vin till mig om jag var under 18, men det var iofs några år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in