• 1
  • 2
2020-05-11, 21:42
Medlem
Jag har förstått att ett konsultbolag behöver en ansvarsförsäkring. Dels har jag pratat med en försäkringssäljare på ett av de stora försäkringsbolagen, dels har jag googlat lite. Detta är några saker jag undrar:

Varför behövs det? Är det lagkrav eller är det för företagets bästa bara? Är det något som kunder ibland kräver att man har? Är det för att inte se oseriös ut?

Är det någon som varit i en situation där ansvarsförsäkringen behövdes? Vad var det för situation? Hur ser en typisk sådan situation ut?

Är det någon som har en rekomendation eller avrådan när det gäller försäkringsbolag? Är det någon som kan ge en hint om vad det är rimligt att betala i premie per månad eller måste man känna till ett företags verksamhet bra för att ens kunna säga det ungefärligt?

Tacksam för alla svar, kommentarer och diskussioner på temat ansvarsförsäkringar och konsultbolag.
Citera
2020-05-11, 21:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianoblivion
Varför behövs det? Är det lagkrav eller är det för företagets bästa bara? Är det något som kunder ibland kräver att man har? Är det för att inte se oseriös ut?

Är det någon som varit i en situation där ansvarsförsäkringen behövdes? Vad var det för situation? Hur ser en typisk sådan situation ut?

Om du inte har det, och gör ett misstag som gör att din kund blir lidande ekonomiskt, så får du bemöta skadeståndskravet ur egen ficka. Det är inte kul om man exempelvis stoppar tillverkningen på ett pappersbruk. (Det lyckades jag själv göra 1996.... Det kostade ungefär en halv miljon..). Då var jag väldigt glad att bara behöva betala en självrisk på ett halvt PBB.

Stoppet berodde egentligen på en otydlig flödesbeskrivning, men dels var det ju upp till mig att jag inte ifrågasatte det, och dels är det snyggare att inte börja tjafsa med en kund om saken utan bara lösa det. Det motsvarade ju ändå bara ett par dagars bruttofakturering.

Premien varierar väldigt mellan olika branscher och omsättningar.

Ja, alla större kunder kräver det.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-05-11 kl. 21:51.
Citera
2020-05-11, 21:48
Medlem
rutenskuts avatar
behövs brandförsäkring? Det har inte brunnit hos mig än.
Klart du ska ansvarsförsäkring, om du fuckar upp något hos en kund går du ju i värsta fall i konkurs.
Verkar också oseriöst om du inte har det. Man undrar ju vad fler för konstigheter du gör om du inte har det.
Citera
2020-05-11, 21:51
Medlem
Citat:
Jag har förstått att ett konsultbolag behöver en ansvarsförsäkring. Dels har jag pratat med en försäkringssäljare på ett av de stora försäkringsbolagen, dels har jag googlat lite. Detta är några saker jag undrar:

Är det någon som har en rekomendation eller avrådan när det gäller försäkringsbolag? Är det någon som kan ge en hint om vad det är rimligt att betala i premie per månad eller måste man känna till ett företags verksamhet bra för att ens kunna säga det ungefärligt?

Tacksam för alla svar, kommentarer och diskussioner på temat ansvarsförsäkringar och konsultbolag.

Ansvarsförsäkring behövs ifall felprojektering sker som leder till merkostnader eller andra olägenheter för beställaren.

Projekt som jag varit inblandad i har felprojekterats ett par gånger och då har projektören varit mycket glad att ansvarsförsäkringen funnits.
Citera
2020-05-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du inte har det, och gör ett misstag som gör att din kund blir lidande ekonomiskt, så får du bemöta skadeståndskravet ur egen ficka. Det är inte kul om man exempelvis stoppar tillverkningen på ett pappersbruk. (Det lyckades jag själv göra 1996.... Det kostade en halv miljon..). Då var jag väldigt glad att bara behöva betala en självrisk på ett halvt PBB.

Premien varierar väldigt mellan olika branscher och omsättningar.

Tack! Jag har inga planer på att stoppa några pappersbruk, men det hade ju säkert inte du heller. Mycket bra exempel. Motiverande.

Jag tänker att det egentligen kanske är konsultens kunders omsättning och verksamhet som borde vara styrande vad gäller storlek på premien? Om jag servar ett betaldosa hos Bosses Tobak eller om jag byter en komponent i Forsmarks säkerhetssystem är de möjliga konsekvenserna av om jag klantar mig ju kopplade till de respektive kundernas verksamhet och inte till min.

Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
behövs brandförsäkring? Det har inte brunnit hos mig än.
Klart du ska ansvarsförsäkring, om du fuckar upp något hos en kund går du ju i värsta fall i konkurs.
Verkar också oseriöst om du inte har det. Man undrar ju vad fler för konstigheter du gör om du inte har det.

Tack, jodå, jag tänker skaffa en försäkring. Är en seriös och okonstig person som tänker bedriva seriös och okonstig verksamhet. Tråden är dels för att jag är nyfiken, dels för att jag inte vill låta försäkringssäljaren utbilda mig helt själv när jag faktiskt vill teckna försäkringen. Känns som det kan bli onödigt dyrt.
Citera
2020-05-11, 21:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tack! Jag har inga planer på att stoppa några pappersbruk, men det hade ju säkert inte du heller. Mycket bra exempel. Motiverande.

Rent tekniskt sett var det exakt det vi skulle göra... Fast inte riktigt så abrupt.. Så kan man kanske sammanfatta den dagen.

Jag har räknat på det lite snabbt och konstaterat att under hela den tid jag hade "egen" ansvarsförsäkring så har jag fortfarande inte betalat in så mycket premier så att det motsvarar den där dagen.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-05-11 kl. 22:02.
Citera
2020-05-11, 22:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag tänker att det egentligen kanske är konsultens kunders omsättning och verksamhet som borde vara styrande vad gäller storlek på premien? Om jag servar ett betaldosa hos Bosses Tobak eller om jag byter en komponent i Forsmarks säkerhetssystem är de möjliga konsekvenserna av om jag klantar mig ju kopplade till de respektive kundernas verksamhet och inte till min.

Nja, det enda man kikar på i den ändan är vilket maxbelopp du vill försäkra. Vad dina kunder sysslar med struntar försäkringsbolaget i så att säga..
Citera
2020-05-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Ansvarsförsäkring behövs ifall felprojektering sker som leder till merkostnader eller andra olägenheter för beställaren.

Projekt som jag varit inblandad i har felprojekterats ett par gånger och då har projektören varit mycket glad att ansvarsförsäkringen funnits.

Aha, tack! Intressant att veta att det förekommer tillfällen då den verkligen behövs.

Felprojekteringar, låter som att kunden kanske fick kostnader som hade med förseningar att göra eller felbeställningar?
Citera
2020-05-11, 22:03
Medlem
Citat:
Rent tekniskt sett var det exakt det vi skulle göra... Fast inte riktigt så abrupt.. Så kan man kanske sammanfatta den dagen.

Hehe, låter som en story värd en egen tråd!
Citera
2020-05-11, 22:07
Medlem
Citat:
Nja, det enda man kikar på i den ändan är vilket maxbelopp du vill försäkra. Vad dina kunder sysslar med struntar försäkringsbolaget i så att säga..

Aha så det är jag som behöver ha en uppfattning om max skada jag skulle kunna lyckas ställa till med. Tänker jag klanta mig på Forsmark behöver jag ta höjd för de sammantagna sammhällskostnaderna för radioaktivt nedfall över norra Europa... ska nog hålla mig till Bosses Tobak alltså...
Citera
2020-05-11, 22:13
Medlem
Citat:
Jag har räknat på det lite snabbt och konstaterat att under hela den tid jag hade "egen" ansvarsförsäkring så har jag fortfarande inte betalat in så mycket premier så att det motsvarar den där dagen.

Mycket tänkvärt. Försäkringsbolaget, om du haft samma hela tiden, har gått back på dig.
Citera
2020-05-11, 22:19
Medlem
Citat:
Aha, tack! Intressant att veta att det förekommer tillfällen då den verkligen behövs.

Felprojekteringar, låter som att kunden kanske fick kostnader som hade med förseningar att göra eller felbeställningar?

Yes, kunden fick kostnader och förseningar. Beställningen var det inga problem med utan projektörer brast inom sin samordning. Är inte 100 insatt i alla dicipliner dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in