2020-05-11, 19:38
Medlem
rutenskuts avatar
Varför efterfrågas hela tiden diverse superdatorer till helt orimligt låga priser?
Väldigt många vill ha en billig superdator, men det finns ju inte, kan väl inte vara så svårt att fatta.

Det är väl lika orimligt som att få ny supersportbil för under 200 000:-
Eller att man ser ut som ett skogsmongo men tror man ska få värsta fotomodellen som flickvän.
Citera
2020-05-11, 19:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Vad är ett orimligt lågt pris?

Du kan få en superdator med ramminnen för 7.000 :-, moderkort för 8.000 :-, grafikkort för 15.000:- och processor för 10.000 :-

Du kan få en dator som presterar lika bra i spel med ett moderkort för 1.000 :- ramminnen för 1.500 :- grafikkort för 10.000 :- och processor för 5.000 :-

Så absolut går det att pressa priset och ändå få något man kan kalla superdator (vad det nu innebär?)
Citera
2020-05-11, 21:35
Medlem
rutenskuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vad är ett orimligt lågt pris?

Du kan få en superdator med ramminnen för 7.000 :-, moderkort för 8.000 :-, grafikkort för 15.000:- och processor för 10.000 :-

Du kan få en dator som presterar lika bra i spel med ett moderkort för 1.000 :- ramminnen för 1.500 :- grafikkort för 10.000 :- och processor för 5.000 :-

Så absolut går det att pressa priset och ändå få något man kan kalla superdator (vad det nu innebär?)

ja vad är orimligt lågt, en del tror att de ska få en gamingdator under 10000, jag undrar för de måste väl kunna se på dustin.se, inet.se och liknande den absolut billigaste budgetburken kostar 10000. Men det är kanske för att få det bekräftat att de kan köpa en kass dator och att det ändå är en ok burk (fast det inte är det och en ny tråd kommer snart, hur ska jag uppgradera min i3 med mekanisk disk så att den blir värsta gamingdatorn)
Citera
2020-05-11, 22:55
Bannlyst
Jag ser ändå hellre att folk frågar runt och försöker leta reda på vettiga delar inom sin budget, snarare än när okunniga ska pröjsa speldator och bara lägger sina 7000kr på någon färdigbyggd Jysk-burk.
Senast redigerad av bittergubbe 2020-05-11 kl. 23:00.
Citera
2020-05-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
ja vad är orimligt lågt, en del tror att de ska få en gamingdator under 10000, jag undrar för de måste väl kunna se på dustin.se, inet.se och liknande den absolut billigaste budgetburken kostar 10000. Men det är kanske för att få det bekräftat att de kan köpa en kass dator och att det ändå är en ok burk (fast det inte är det och en ny tråd kommer snart, hur ska jag uppgradera min i3 med mekanisk disk så att den blir värsta gamingdatorn)

Bygger man datorn själv räcker 10 tusen fint, som följande

https://komponentkoll.se/bygg/JNCrJ

Smärtgränsen går vid ca 9 tusen om man vill ha ett bygge med ett grafikkort som håller mer än ett par går man under det måste man kompromissa endel på prestanda och kvalite på nätaggregat, lagring, sämre grafikkort..
Citera
2020-05-12, 11:49
Medlem
rutenskuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Bygger man datorn själv räcker 10 tusen fint, som följande

https://komponentkoll.se/bygg/JNCrJ

Smärtgränsen går vid ca 9 tusen om man vill ha ett bygge med ett grafikkort som håller mer än ett par går man under det måste man kompromissa endel på prestanda och kvalite på nätaggregat, lagring, sämre grafikkort..

komponentkoll.se verkar ju bra men men ska man ha en vettig dator så börjar det ju på 25000 där också, det verkar som just med dator så ska många ha just den billigaste, så är det inte med bil tex, få frågar efter den absolut billigaste bilen med 4 hjul och en ratt
Citera
2020-05-12, 12:50
Medlem
Citat:
komponentkoll.se verkar ju bra men men ska man ha en vettig dator så börjar det ju på 25000 där också, det verkar som just med dator så ska många ha just den billigaste, så är det inte med bil tex, få frågar efter den absolut billigaste bilen med 4 hjul och en ratt

25k? Visst om man är full on streamer kanske och måste ha 1000 FPS i alla spel fram till år 2030 ^^
9k ger en rätt vettig performance för den vanliga användaren/gamern dock.
Citera
2020-05-12, 14:14
Medlem
Citat:

Vilken idiotisk kommentar du kan ju absolut inget om datorer.
Citera
2020-05-12, 23:58
Moderator
memymos avatar
PC: köpråd - stationärt --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem