2020-05-11, 15:31
Medlem
liamss avatar
Hej! Jag har ett litet badrum hemma med endast toastol och handfat. Jag tänkte riva ut allt för att fräscha upp väggarna m.m. Men hur gör jag för att slippa stänga av vattnet i hela huset?
Citera
2020-05-11, 15:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liams
Hej! Jag har ett litet badrum hemma med endast toastol och handfat. Jag tänkte riva ut allt för att fräscha upp väggarna m.m. Men hur gör jag för att slippa stänga av vattnet i hela huset?

Bor du i villa eller lägenhetshus?
Citera
2020-05-11, 15:40
Medlem
yz44s avatar
Finns det inga ventiler på ledningarna av typ ballofix där du kan stänga av.
Kontrollera också att de är helt stängda innan du lossar något.
Tänk även på att arbetet behöver utföras av någon med formell kompetens
om försäkringen ska gälla vid en eventuell vattenskada i framtiden.
Citera
2020-05-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Finns det inga ventiler på ledningarna av typ ballofix där du kan stänga av.
Kontrollera också att de är helt stängda innan du lossar något.
Tänk även på att arbetet behöver utföras av någon med formell kompetens
om försäkringen ska gälla vid en eventuell vattenskada i framtiden.
Som sagt titta under handfatet och bakom toan om du kan se någon avstängning. Annars följ ledningarna längre bort. Mina ventiler till övervåningen sitter i källaren.
Alternativet är att planera noga så att du bara behöver ha huvudkranen avstängd några timmar eller någon dag.
Eller stänga av, kapa rören och montera proppar, och sätta på vattnet. Sedan renovera klart i lugn och ro.
Eftersom det är vattenledningar med tryck, och vattenskada är mycket vanligt och dyrt, kolla noga vad du gör, och tveka inte att ta hjälp!
Citera
2020-05-11, 16:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liams

Se till att ha ventiler för just de avstängda delarna alternativt plugga rören efter demonterad inredning.
Citera
2020-05-11, 16:38
Medlem
Kolla inkommande rör. Det måste finnas skarvar någon stans. Bara att plugga där och sedan ta bort rören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in