Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-10, 23:55
  #1
Medlem
Canossas avatar
Hej. Jag fick nyss en panik-attack och skar mig så pass djupt i ovansidan av låret att det blev ett ca 1 cm djupt jack, sådär så att huden delar på sig och det blöder ganska mycket. Det var inte alls meningen, brukar rispa mig lite när jag mår dåligt men nu var jag jävligt full så det blev våldsamt. Har försökt sätta silvertejp för att hålla ihop det. Men jag funderar på ifall jag borde ringa 112 och få detta sytt. Inte för att jag kommer förblöda eller nåt. Men det kanske inte kommer sluta blöda på hela natten?
Citera
2020-05-10, 23:56
  #2
Medlem
ministryofdrugss avatar
Bild?
Citera
2020-05-10, 23:56
  #3
Medlem
Canossas avatar
Jag har förresten lite förband och sånt hemma. Ska jag dra åt såret så hårt jag kan?
Citera
2020-05-10, 23:58
  #4
Medlem
Canossas avatar
Jag skrev lite fel där. Inte 1 cm djupt, jag menade 1 cm brett. Tror inte det är så djupt, har väl bara gått in i fettet typ. Men sådär så att huden drar åt sig åt olika håll så det blir ett stort brett jack.
Citera
2020-05-11, 00:01
  #5
Medlem
rutenskuts avatar
håller du på så kanske du ska investera i kirurgtejp.

https://www.apotea.se/steri-strip-su...-7-5-cm-strips
Citera
2020-05-11, 00:04
  #6
Medlem
Canossas avatar
Jaja. Men ska jag binda om det ordentligt? Kommer det sluta blöda isåfall?
Citera
2020-05-11, 00:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canossa
Hej. Jag fick nyss en panik-attack och skar mig så pass djupt i ovansidan av låret att det blev ett ca 1 cm djupt jack, sådär så att huden delar på sig och det blöder ganska mycket. Det var inte alls meningen, brukar rispa mig lite när jag mår dåligt men nu var jag jävligt full så det blev våldsamt. Har försökt sätta silvertejp för att hålla ihop det. Men jag funderar på ifall jag borde ringa 112 och få detta sytt. Inte för att jag kommer förblöda eller nåt. Men det kanske inte kommer sluta blöda på hela natten?


Ja, det behöver sys, oavsett om du väljer att åka in nu i natt och få det gjort eller imorgon.
Du kommer dock antagligen inte att förblöda, då jag minns att det fanns en självskade-tjej som brukade lägga upp bilder på när hon skar än djupare och ända in till benet.
Dock kan du inte vara säker, då blödningsbenägenhet kan variera mellan människor.

Så oavsett så bör du rådfråga expert så snart som möjligt, ja.
Citera
2020-05-11, 00:13
  #8
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Ingen fara mer än att ärret kommer bli fult. Och ja du ska dra åt det. Ta inga blodförtunnande värktabletter!
Citera
2020-05-11, 00:17
  #9
Medlem
Brokenbacks avatar
Beror på hur djupt. Är det mer än 1 cm djupt så skulle det kanske behöva sys, mest för att det ska läka fint. Tejpa går också bra. Du behöver INTE ringa 112 för såret, möjligen för din ångest....

Såret bör sys inom 8 -10 timmar. Alltså kan du vänta tills i morgon.
Citera
2020-05-11, 00:21
  #10
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Helvete!
Om inte annat ring 1177 för råd. Det här låter inte bra. Jag vill inte måla fan på väggen, men det kan bli blodförgiftning. Hade en släkting som gjorde en liknande sak — hon dog efter fem dagar, ingen trevlig död.

Var rädd om Dig!
Citera
2020-05-11, 00:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canossa
Hej. Jag fick nyss en panik-attack och skar mig så pass djupt i ovansidan av låret att det blev ett ca 1 cm djupt jack, sådär så att huden delar på sig och det blöder ganska mycket. Det var inte alls meningen, brukar rispa mig lite när jag mår dåligt men nu var jag jävligt full så det blev våldsamt. Har försökt sätta silvertejp för att hålla ihop det. Men jag funderar på ifall jag borde ringa 112 och få detta sytt. Inte för att jag kommer förblöda eller nåt. Men det kanske inte kommer sluta blöda på hela natten?
Ta en taxi till akuten och få det sytt. Du behöver inte 112 och ambulans.
Citera
2020-05-11, 00:27
  #12
Medlem
Canossas avatar
Tack för råden. Nu jag jag snott åt det hård med gasbinda, vilket tyvärr bara var en liten bit som jag hade hemma. Så kompletterade med sårtejp och sedan har jag dragit åt bomullstyg så hårt jag kunde kring det. Har fan ingen lust att åka in till nån akut nu, tänkte iaktta det hela och sedan åka in till lokala vårdcentralen när de öppnar imorrnbitti.
Ganska dum känner man sig. Men man har iaf annat att tänka på nu, det är ju skönt på sätt och vis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback