2020-05-10, 21:11
Medlem
Tsanwhalars avatar
Hej!

Jag har länge velat köpa hus då jag inte har möjlighet att spara ihop till kontantinsatsen. Min mormor har en lägenhet som är värd ca 1,2 miljoner och utan lån. Finns möjligheten att hon går i borgen med sin bostad som kontantinsats?
Citera
2020-05-10, 21:14
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Hej!

Jag har länge velat köpa hus då jag inte har möjlighet att spara ihop till kontantinsatsen. Min mormor har en lägenhet som är värd ca 1,2 miljoner och utan lån. Finns möjligheten att hon går i borgen med sin bostad som kontantinsats?

Be din mormor sälja den och flytta in på ett ålderdomshem.

Din enda chans!
Citera
2020-05-10, 21:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej!

Kan du inte ens spara ihop till kontantinsatsen så har du inte råd med hus. Fixa din ekonomi.

Och nej, man kan inte göra som du föreslår.
Citera
2020-05-10, 22:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Hej!

Ja, det är möjligt. De har den som säkerhet.
Citera
2020-05-11, 07:10
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ja, det är möjligt. De har den som säkerhet.

Antagligen så finns det redan lån på lägenheten där lägenheten används som säkerhet.
Citera
2020-05-11, 09:33
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Antagligen så finns det redan lån på lägenheten där lägenheten används som säkerhet.

Om jag inte minns fel nu, sa en bank till mig att det inte räcker med 15% om de ska ta en bostadsrätt som säkerhet. Utan det behövs 20%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in