• 1
  • 2
2020-05-10, 20:14
Bannlyst
Nu säger jag inte att jag saknar empati, snarare säger jag något annat, en fråga...

Vad tror ni?

Empati är jätte härligt, eller, är det verkligen det? Oftast mår man ju bara skit av empati?

Ni som ifrågasätter eller tillrättavisar mig och inte själva frågan, kan ju tänka till lite...
Senast redigerad av Men.vafan.kolla... 2020-05-10 kl. 20:34.
Citera
2020-05-10, 20:18
Medlem
Finns inget bra med empati.
Citera
2020-05-10, 20:21
Medlem
Asmodeusvults avatar
Empati är att förstå en annan personens känslor.

Medkänsla är att känna med en person.

Som sadist är empati ytterst väsentligt för att jag ska förstå hur den jag har i mitt våld lider av det jag utsätter denne för.
Citera
Medlem
En förutsättning för hjärntvätt är väl snarare att du har lägre intelligens än den som påverkar dig?
Citera
Medlem
Tarrous avatar
Godtrogenhet är sannolikt en mer sannolik förutsättning för att bli hjärntvättad.
Citera
2020-05-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Godtrogenhet är sannolikt en mer sannolik förutsättning för att bli hjärntvättad.

Där sa du något jävligt sant!
Citera
2020-05-10, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
En förutsättning för hjärntvätt är väl snarare att du har lägre intelligens än den som påverkar dig?

Nah, jag tror snarare kunskap och en gnutta förståelse rent känslomässigt är förutsättningen för att kunna hjärntvätta som en mästare...
Senast redigerad av Men.vafan.kolla... 2020-05-10 kl. 20:37.
Citera
2020-05-10, 20:30
Medlem
Triplefaces avatar
Jag tror också att det är betydligt lättare att bli hjärntvättad för en person som har mycket empati. Människor med mindre empati har lättare för att se världen som den är. De filtrerar bort mindre av informationen som är tillgänglig för dem.

Empati bidrar nog också ofta till dåligt mående. Ju mindre man bryr sig desto mindre påverkad blir man av händelser. Dock kan man förstås må dåligt på andra sätt, ens psykiska hälsa påverkas av mycket mer än bara känslor.

Jag anser dock att det även finns stora fördelar med att ha mycket empati. Det kan bidra till att man är en mer omtyckt person. Det kan även bidra till att man har lättare att forma meningsfulla relationer. Sen är det förstås även mycket annat som bidrar till hur omtyckt man är och hur många nära relationer man har, men empati är definitivt en viktig faktor.
Citera
2020-05-10, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Jag tror också att det är betydligt lättare att bli hjärntvättad för en person som har mycket empati. Människor med mindre empati har lättare för att se världen som den är. De filtrerar bort mindre av informationen som är tillgänglig för dem.

Empati bidrar nog också ofta till dåligt mående. Ju mindre man bryr sig desto mindre påverkad blir man av händelser. Dock kan man förstås må dåligt på andra sätt, ens psykiska hälsa påverkas av mycket mer än bara känslor.

Jag anser dock att det även finns stora fördelar med att ha mycket empati. Det kan bidra till att man är en mer omtyckt person. Det kan även bidra till att man har lättare att forma meningsfulla relationer. Sen är det förstås även mycket annat som bidrar till hur omtyckt man är och hur många nära relationer man har, men empati är definitivt en viktig faktor.

De e fan sant...

Samtidigt så e empati totalt meningslöst om man är en ensamvarg...

En gnutta empati är som sagt bra om du kan använda det på rätt sätt...

Mycket empati bör nog ses som en "svaghet" i det Svenska samhället där allt endå bara handlar om självförteoendet...

De med minst självförtroende verkar vara förlorarna.
De med hög och okontaktbar självkänsla är nog de potentiella vinnarna...

För att öka sitt självförtroende så är nog empati en jävligt dålig affär...
Senast redigerad av Men.vafan.kolla... 2020-05-10 kl. 21:37.
Citera
2020-05-10, 23:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Finns inget bra med empati.

Hela mänsklighetens framgång bygger på empati. Så du kan dra åt helvete, tuffing!
Citera
2020-05-11, 10:42
Medlem
nonameds avatar
Vara känslig och ha för mycket empati är inte en bra kombination.
Citera
2020-05-11, 13:03
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Intressant frågeställning TS" Är empati en förutsättning för att bli hjärntvättad?"

Jag tror att det är svårare att hjärntvätta en empatisk person eftersom jag tolkar en sån person som mera tänkande, reflekterande o ifrågasättande rent allmänt sett.

Det är svårt att hjärntvätta någon som kommer med motfrågor, nyfikenhet o har en stor förmåga till introspektion.

Empati är en uteslutande något bra o nödvändigt o önskvärt är att många flera jobbar på att bli empatiska tills dess vi alla blivit empatiska individer.

Empati är inte detsamma som att va lättledd o jagsvag!!!!!!!
Empati är att va stark.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in