2020-05-10, 18:21
Medlem
Mannen ska ha tagit emot 11 miljoner kronor från olika personer och företag i syfte att tvätta pengarna. Nu åtalas han misstänkt för grovt penningtvättsbrott.

Enligt åklagaren har mannen, som är bosatt i Borlänge kommun, tagit emot drygt 11 miljoner kronor från två olika personer och en rad företag i syfte att dölja att pengarna kom från brottslig verksamhet.

”Eller att främja möjligheterna för någon att tillgodogöra sig pengarna”, står det i åtalet.

Pengarna ska ha gått in på hans konton vid 335 olika tillfällen mellan 2016–2018. Han ska sedan ha flyttat dem mellan olika konton och bankdepåer och konsumerat dem.

”Brottet är grovt då det har ingått som led i en brottslighet som utövats systematiskt eller i stor omfattning, avsett mycket betydande belopp och varit av särskilt farlig art”, menar åklagaren.

Från DT.se

Någon som vet mer?
Citera
2020-05-10, 18:22
Medlem
jbswebecks avatar
Vad är det för skumma företag som som behöver tvätta pengar? Är det typ byggjobbare som arbetat svart?
Citera
2020-05-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vad är det för skumma företag som som behöver tvätta pengar? Är det typ byggjobbare som arbetat svart?

Läs föfan:
två olika personer och en rad företag i syfte att dölja att pengarna kom från brottslig verksamhet.
Citera
2020-05-10, 19:46
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Läs föfan:
två olika personer och en rad företag i syfte att dölja att pengarna kom från brottslig verksamhet.

Du svarar fortfarande inte på min fråga jag fattar också att företagen sysslar med nå skumt men jag vill ju vet vilka och vad det är de sysslar MED som gör att de behöver tvätta stålarna.
Citera
2020-05-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Du svarar fortfarande inte på min fråga jag fattar också att företagen sysslar med nå skumt men jag vill ju vet vilka och vad det är de sysslar MED som gör att de behöver tvätta stålarna.

Alla oskattade pengar klassas nog som att de kommer från kriminell verksamhet. Bygg, restaurang, frisörer Mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in