• 1
  • 2
2020-05-10, 11:05
Medlem
Hej Flashback,

Funderade på om jag skulle lägga tråden här eller i relationsforumet. Någon mod får gärna flytta om den inte passar här.

Till saken: Jag och min flickvän planerar att köpa bostadsrätt ihop. Vi kikar för närvarande på lägenhet i Stockholmsområdet med en maxkostnad på cirka 4-4,5 miljoner kronor. För tillfället bor vi tillsammans i hyreslägenhet på annan ort.

Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar och jag undrar hur man kan göra ett upplägg som blir rättvist för båda.
Jag tjänar 45 000 i månaden före skatt medan min flickvän tjänar 25 000. Däremot har hon en förmögenhet på cirka två miljoner, medan jag har cirka 300 000 till kontantinsatsen (och 300 000 i aktier). Jag har alltså möjlighet att betala lite mer per månad i ränta/amortering, medan hon har mer pengar till ev insats. Av olika anledningar vill hon inte spekulera i aktier utan kör med mer trygga placeringar. Hon är dock öppen för att pytsa in mer pengar i insats för att få ner belåningen.

Det kan inte vara helt ovanligt att folk att folk med olika ekonomiska förutsättningar flyttar ihop. Hur brukar folk lösa det?

Kan exvis min flickvän äga 2/3-delar av lägenheten? Eller kan man ha något annat upplägg där hon lägger in större insats i utbyte mot att jag tar amorteringen/lite större andel av räntekostnaderna? Hur har ni andra gjort?
Citera
2020-05-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Kling
Hej Flashback,

Funderade på om jag skulle lägga tråden här eller i relationsforumet. Någon mod får gärna flytta om den inte passar här.

Till saken: Jag och min flickvän planerar att köpa bostadsrätt ihop. Vi kikar för närvarande på lägenhet i Stockholmsområdet med en maxkostnad på cirka 4-4,5 miljoner kronor. För tillfället bor vi tillsammans i hyreslägenhet på annan ort.

Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar och jag undrar hur man kan göra ett upplägg som blir rättvist för båda.
Jag tjänar 45 000 i månaden före skatt medan min flickvän tjänar 25 000. Däremot har hon en förmögenhet på cirka två miljoner, medan jag har cirka 300 000 till kontantinsatsen (och 300 000 i aktier). Jag har alltså möjlighet att betala lite mer per månad i ränta/amortering, medan hon har mer pengar till ev insats. Av olika anledningar vill hon inte spekulera i aktier utan kör med mer trygga placeringar. Hon är dock öppen för att pytsa in mer pengar i insats för att få ner belåningen.

Det kan inte vara helt ovanligt att folk att folk med olika ekonomiska förutsättningar flyttar ihop. Hur brukar folk lösa det?

Kan exvis min flickvän äga 2/3-delar av lägenheten? Eller kan man ha något annat upplägg där hon lägger in större insats i utbyte mot att jag tar amorteringen/lite större andel av räntekostnaderna? Hur har ni andra gjort?
Enklast är väl att om hon nu går in med säg 700k o du med 300k i insats så räknas de posterna av först sen vid ev försäljning och därefter delar ni lika på resterande summa? Dvs ni säljer för 5milj och hon tar då först sina 700k och du dina 300k och de som är över efter att lån mm är betalt delas 50/50.

Lycka till med bostadsköpet!
Citera
2020-05-10, 11:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
He

Javisst kan man äga olika del.

När vi köpte senaste kåken (jag gick in med ungefär 3 x kontantinsats mot sambon) valde vi att upprätta ett avtal som sade ungefär

Vid försäljning så skall (naturligtvis) stålarna fördelas enligt ägandeandelarna. Därefter ska sambon ersätta mig för min ökade kontantinsats omräknat för värdeförändrig (oavsett upp eller ner).

Naturligtvis kan vi tekniskt sett blåsa varandra på den delen, men man får väl ha lite förtroende så att säga.

Så, det går att göra en massa upplägg.
Citera
2020-05-10, 11:18
Medlem
Citat:
Hej Flashback,

Har faktiskt en f.d kollega som hade i princip samma situation som er, flyttade ihop med en ny partner där deras ekonomiska situation skilde sig åt.
Upplägget de hade var att de la ett lån på samma belopp som mellanskillnaden mellan den kontantinsattsen de kunde lägga in var och en. Sen tog den parten som la in mindre kostnaden för det lånet.
På det sättet betalade de in lika mycket och om de skulle sepparera har de bra koll på skillnaden och får en enkel kalkyl.
Det kanske vore nåt för er?
Citera
2020-05-10, 11:27
Medlem
Tarrous avatar
Kanske även kan vara värt att ta in bankens synpunkter? Din flickvän har ingen överdriven inkomst, och i Stockholm är det lätt att bli blind för alla höga siffror.

Om din flickvän är beredd att satsa mer än dig kan ni komma undan amortering, om det är intressant.

Glöm bara inte att skriva papper på saken!
Citera
2020-05-10, 11:39
Bannlyst
Köp ingenting under dessa premisser.
Har int häxan 50% att pytsa in, så leta reda på en som har det.
Å finner du ingen, så bo i Blattnicksele med din nuvarande. Behövs int en krona i insats där.
Citera
2020-05-10, 13:07
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Jouni
Å finner du ingen, så bo i Blattnicksele med din nuvarande. Behövs int en krona i insats där.
Du verkar trevlig & rolig att leva med!
.....men jag förmodar att du är singel?
Citera
2020-05-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Jouni

Nu var det dock flickvännen som satt på lejonparten av likviden, han står för inkomsten så dom kan låna mer av banken.
Citera
2020-05-10, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Du verkar trevlig & rolig att leva med!
.....men jag förmodar att du är singel?
Aaaaa, men är tillgänglig....ifall du har ett litt intresse snyggo...
Citera
2020-05-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har faktiskt en f.d kollega som hade i princip samma situation som er, flyttade ihop med en ny partner där deras ekonomiska situation skilde sig åt.
Upplägget de hade var att de la ett lån på samma belopp som mellanskillnaden mellan den kontantinsattsen de kunde lägga in var och en. Sen tog den parten som la in mindre kostnaden för det lånet.
På det sättet betalade de in lika mycket och om de skulle sepparera har de bra koll på skillnaden och får en enkel kalkyl.
Det kanske vore nåt för er?

Tycker det är en dålig idé. Den med bättre ekonomiska förutsättningar bör aldrig sponsra den med sämre förutsättningar för ett lån som vederbörande annars inte skulle haft råd att ta. Säg en undersköterska med bruttolön på 20 tusen bör aldrig sponsras till att låna 4 miljoner. Galenskap.

Det ekonomiskt mest vettiga är att båda äger var sin del av bostaden beroende på storleken sin kontantinsats och sin lön. Eller att paret tar lånet gemensamt där den med bättre ekonomi bär en större del av kostnaderna och riskerna.
Citera
2020-05-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Tycker det är en dålig idé. Den med bättre ekonomiska förutsättningar bör aldrig sponsra den med sämre förutsättningar för ett lån som vederbörande annars inte skulle haft råd att ta. Säg en undersköterska med bruttolön på 20 tusen bör aldrig sponsras till att låna 4 miljoner. Galenskap.

Det ekonomiskt mest vettiga är att båda äger var sin del av bostaden beroende på storleken sin kontantinsats och sin lön. Eller att paret tar lånet gemensamt där den med bättre ekonomi bär en större del av kostnaderna och riskerna.
Nu var det inte så upplägget såg ut och inte i TS fall heller, i de fallen jag komenterade TS och min kollega är den som har lägre lön som har mest kontanta medel att stoppa in.
Ett litet exempel om de köper en fastighet för 4 miljoner TS lägger in 300 K samt tar ett extralån på 700 K som den betalar ränta och amortering på, partnen lägger in 1 M kontant, så har de ett gemensamt lån på 2 miljoner.
Det ger att TS tar en större löpande kostnad men de har i princip laggt in lika mycket i fastigheten.
Citera
2020-05-10, 16:09
Medlem
Pwnys avatar
Är knivigt det där med andelsägande. Imte sjysst mot henne att hon får lägga in merparten av pengarna utan att få en högre avkastning på instoppat kapital när ni väl säljer.

Förslagsvis så går hon in med exempelvis 1 miljon. Därefter tar ni 2 lån, varav ts lånar upp 700k (går att ha boendet som säkerhet för detta också) och på så sätt går in med motsvarande 1 miljon.

Därefter delas räntekostnader på bolånet och TS betalar ränta samt amorterar ner lånet på 700k. Ni äger då 50% vardera vilket gör det enkelt att dela eventuell vinst vid försäljning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in