• 1
  • 2
2020-05-10, 10:13
Medlem
Vad är det för fel på dom?

Även om man inte håller med personen så skrattar man inte åt folk.

Är detta ett dåligt beteende som beror på dålig uppfostran eller beror det på någon psykiskt sjukdom med tanke på det sjukliga beteende.
Citera
2020-05-10, 10:17
Medlem
BewilderedHulders avatar
Kan vara nervöst eller försök till avväpnande. Annars så kan det användas för att håna den hysteriska personen också. Svårt att veta utan att ha sett situationen.
Citera
2020-05-10, 10:20
Medlem
Triplefaces avatar
Jag tror att det beror på att de har drag av sadism/sociopati. Genetik, ibland kombinerat med livserfarenheter som gjort att de har hat i sig, vilket gör att de tycker att det är kul när andra lider.

Edit:

Jag skriver "drag av.." eftersom det är många som har det här beteendet, tror inte att alla är renodlade sadister/sociopater.
Citera
2020-05-10, 10:20
Medlem
butofcourses avatar
Kan du ge ett exempel på en sådan situation?

Om någon blir upprörd över en basal sak så kan man såklart skratta åt dem, men beror helt på situationen såklart. Man skrattar åt att den personen är omogen och överreagarer alltså.
Citera
2020-05-10, 10:22
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Även om man inte håller med personen så skrattar man inte åt folk.
Var har du nåtts av denna fascinerande fakta?

Det är väl snarast så att något av det vi alla skrattar mest åt är just folk.
Citera
2020-05-10, 10:27
Medlem
MrMadoffs avatar
Roligt att se personer bli helt obalanserat förbannad över någonting dom inte kan påverka.. Kan omöjligt vara nyttigt.
Citera
2020-05-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Kan vara nervöst eller försök till avväpnande. Annars så kan det användas för att håna den hysteriska personen också. Svårt att veta utan att ha sett situationen.

Tyvärr får man inte se, i detta klippet men efter när tjejen har gått så skrattar mamman och syster åt henne.
Storyline
Tjejen bor en liten lägenhet med sin utländska pojkvän för att pojkvännen skickar nästan alla pengar hem till sin mor och syster för att dom ska i dubbel så stor lägenhet.
Tjejen tycker det är inte rättvist och försöker tala med mamman och systern för att dom ska förstå, vilket dom inte gör och tycker tjejens åsikter är absurda. Så dom har ett stort bråk, dagen innan bröllopet. När tjejen är på väg därifrån så gapskrattar dom åt henne, vilket hon hör och stannar upp men väljer att gå vidare istället för att fortsätta bråka. Tyvärr får man inte se detta i klippet som bara visar bråket.

https://www.youtube.com/watch?v=b9Kd..._radio=1&t=169

För mig är det inget normalt beteende, hur absurt man tycker personen är. Jag ser det som sjukligt.

Sådant här beteende ser jag hela tiden på Facebook när man tar upp något som bekymra en och då får man skrattisar eller hånfulla meddelande.
Folk är fan omänskliga och har noll empati för människor som inte tycker som dom själva.
Citera
2020-05-10, 10:30
Medlem
Ducadreams avatar
Normalt skrattar jag åt en person som är upprörd om syftet är att provocera.
Citera
2020-05-10, 10:38
Medlem
holmiums avatar
Om det en person är upprörd över är banalt, grovt felaktigt eller så fånigt att kontexten därmed blir skrattretande så är det klar att en naturligt funtad person skrattar.
Allt förtjänar faktiskt inte att bli taget på allvar.

Det som är sjukt och fel skall man naturligtvis skratta åt, om det är roligt eller löjeväckande!

Ett exempel:
Den skattefinansierade och statsunderstödda förintelseindustrin vars skrönor en mängd organisationer påbjuder allmänheten att blint tro på, innehåller en mängd upprörda och hysteriska personer och mytomaner som berättar den ena mer osannolika historien än den andra.
Mytomaner är på en gång tragiskt och lustigt. Dessa kan man gärna belöna med ett gott skratt.
Citera
2020-05-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Jag tror att det beror på att de har drag av sadism/sociopati. Genetik, ibland kombinerat med livserfarenheter som gjort att de har hat i sig, vilket gör att de tycker att det är kul när andra lider.

Edit:

Jag skriver "drag av.." eftersom det är många som har det här beteendet, tror inte att alla är renodlade sadister/sociopater.

Tror du är samma personer som skrattar åt folk som råkar illa ut? Eller tror du det är annan form beteende.
Jag brukar kolla på youtube pranks ex Just for Laugh som gör i stort sett är harmlösa charmiga pranks.
Beteende hos folk som se andra råkar illa ut är olika, vissa blir chockade och reagera inte, vissa blir omtänksamma men vissa av dom skrattar åt människor som råkar ut för något som kan upplevas som hemskt.

Jag är fundersam på vilken typ av människor som är sista nämnda är det samma människor som skulle skratta åt folk som dom är oense med?
Citera
2020-05-10, 10:41
Medlem
johanjosefssons avatar
Empatistörning möjligen? Sadism...
Citera
2020-05-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Var har du nåtts av denna fascinerande fakta?

Det är väl snarast så att något av det vi alla skrattar mest åt är just folk.

Jag ser det ibland på reality såpor och ser det ofta på FB.
Hade någon gjort det till mig rakt i ansiktet i verkligheten så hade jag kokat av ilska, jag hade bokstavligen sett rött.

Man gör ju inte det när folk är ledsna och vill ta upp ett problem dom har med dig. Det är inget normalt beteende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in