2020-05-10, 03:38
Medlem
Det finns väl människor som är allergiska och dör av ett enda, men generellt, vad tror ni? Runt 30 - 40 st så är man stendöd vad jag förstått.
Citera
2020-05-10, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Det finns väl människor som är allergiska och dör av ett enda, men generellt, vad tror ni? Runt 30 - 40 st så är man stendöd vad jag förstått.

Allt du vill veta i saken här: https://wacopest.com/how-many-bee-st...-kill-a-human/
Citera
2020-05-10, 04:34
Medlem
Beror på arten. Av asiatisk jättebålgeting har jag för mig att någonstans mellan två och fem stick räknas som direkt livshotande..!
Citera
2020-05-10, 06:45
Medlem
Jag fick ett endaste getingstick precis bakom örat och blev snurrig och höll på att svimma, så det är nog även beroende på vart man blir stungen
Citera
2020-05-10, 07:10
Medlem
lemonzhellos avatar
Man överlever iaf 28.
Fick för några år sedan 28 jordgetingstick, lätt räknade eftersom vart och ett såg ut som en liten böld, och det var ingen lek.

Fortsatte jobba i trädgården ett tag men sen tog det stopp. Kräktes, tappade synen helt, mådde riktigt illa och hamnade till slut på akuten.

Har någon sorts märkliga kvarvarande men - tror jag iaf - i form av eksemliknande klåda på överarmarnas baksida samt på magen, något som jag aldrig hade innan. Och som kom direkt vid händelsen.
Citera
2020-05-10, 09:01
Medlem
Man kan jobba upp en tolerans mot sticken.
Som mest har jag nog fått fem bistick på en o samma gång.
Blev lite darrig om jag inte minns helt fel.

Finns de som fått 1000 stick av bin men ändå överlevt. Så det varierar.
Citera
2020-05-10, 10:33
Medlem
johanjosefssons avatar
Hur långt är ett snöre?
Svar: Det beror på mängder av faktorer, det finns inget slutgiltigt övergripande svar.
Citera
2020-05-10, 11:23
Medlem
Antalet stick som avgör hur pass allvarligt det blir beror helt och hållet på individen. Finns exempel där folk blivit totalt invandrade av arga bin som skyddar sitt nybyggda bo mellan dina golvplankor och överlevt. Det finns även dom som vandrat mitt inne i centrum och blivit stuckna en gång åh därmed fått åka akut till sjukhus.

En ”magisk” gräns på stick finns alltså inte.

Förövrigt så är de många personer som anser sig allergiska som igentligen inte är det utan ”bara” har en väldigt kraftig lokal reaktion vilket är en stor skillnad till att faktiskt vara allergisk.

Är själv biodlare, har blivit stucken 2-4ggr i samma bigård på halsen, kinden, under ögat etc. Dock är jag ej allergisk och får ej kraftiga lokala reaktioner. Så för mig kliar det bara lite ^^

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in