Man överlever iaf 28.
Fick för några år sedan 28 jordgetingstick, lätt räknade eftersom vart och ett såg ut som en liten böld, och det var ingen lek.
Fortsatte jobba i trädgården ett tag men sen tog det stopp. Kräktes, tappade synen helt, mådde riktigt illa och hamnade till slut på akuten.
Har någon sorts märkliga kvarvarande men - tror jag iaf - i form av eksemliknande klåda på överarmarnas baksida samt på magen, något som jag aldrig hade innan. Och som kom direkt vid händelsen.
Antalet stick som avgör hur pass allvarligt det blir beror helt och hållet på individen. Finns exempel där folk blivit totalt invandrade av arga bin som skyddar sitt nybyggda bo mellan dina golvplankor och överlevt. Det finns även dom som vandrat mitt inne i centrum och blivit stuckna en gång åh därmed fått åka akut till sjukhus.
En ”magisk” gräns på stick finns alltså inte.
Förövrigt så är de många personer som anser sig allergiska som igentligen inte är det utan ”bara” har en väldigt kraftig lokal reaktion vilket är en stor skillnad till att faktiskt vara allergisk.
Är själv biodlare, har blivit stucken 2-4ggr i samma bigård på halsen, kinden, under ögat etc. Dock är jag ej allergisk och får ej kraftiga lokala reaktioner. Så för mig kliar det bara lite ^^
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!