Resultat: Vilka nomineringar ska vara tillåtna.
Enbart de som faktiskt på heltid jobbar som vetenskapsmän (Frankenstein, Dr. Jekyll, Prof Frink etc)
41,18%
7 röster
De som på deltid ägnar sig åt vetenskap/forskning (Skalman, Dana Scully, Spock etc.)
52,94%
9 röster
Alla som är särskillt kunniga i vetenskap (Anakin, MacGuyver etc.)
5,88%
1 röster
Annat, kommentera
0%
0 röster
2006-03-31, 10:45
Medlem
dIRe_s avatar
Hmm... Jag är osäker om Anakin Skywalker och MacGuyver verkligen ska räknas till "Vetenskapsmän".

Anakin är väl mer en mekaniker/uppfinnare och MacGuyver är väl någon slags hemlig agent (om än väldigt händig)?

Vad säger ni andra? Var ska gränserna gå?

Skalman?

EDIT: Diskussion utbruten och omröstning skapad.
2006-03-31, 10:47
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Hmm... Jag är osäker om Anakin Skywalker och MacGuyver verkligen ska räknas till "Vetenskapsmän".

Anakin är väl mer en mekaniker/uppfinnare och MacGuyver är väl någon slags hemlig agent (om än väldigt händig)?

de är mer tekniker
2006-03-31, 10:52
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Filmen är rätt trogen boken, men själva tonen på filmen är (medvetet) lite "cheesy".

Som alltid när man ser ett filmatiserat verk så ska man göra sitt bästa för att se filmen som den är, och vänta med att jämföra dem till efteråt.

Nej, Anakin är ingen vetenskapsman. Han är som sagt bara 'händig.

Inte heller MacGyver borderäknas då han bara har lite vetenskaplig 'know-how.'

En vetenskapsman ska helst ha forskningen som heltidsyrke.
2006-03-31, 21:37
Medlem
dIRe_s avatar
Bump.
2006-03-31, 22:04
Medlem
evolutes avatar
Är Skalman bara deltidsvetenskapsman? Vad gör han resten av tiden?
2006-03-31, 22:12
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Är Skalman bara deltidsvetenskapsman? Vad gör han resten av tiden?
Det är svårt att veta vad skalman gör hela dagarna, jag tycker bara inte att han är en lika utpräglad vetenskapsman som t ex Frankenstein.

Allt Victor Frankenstein, Dr. Jekyll och Herbert West gör i sina respektive verk har med vetenskap att göra. Skalman drivs inte av sitt vetenskapliga intresse på samma sätt. Han använder det bara när det hjälper honom och hans vänner.

Svårt att göra en exakt uppdelning mellan de olika graderna av vetenskapsmän :P
2006-04-02, 14:10
Medlem
dIRe_s avatar
bump, eftersom det står lika så öppnar jag regeltolkningsomröstningen ett tag till för att få ett avgörande.
2006-04-03, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
En vetenskapsman ska helst ha forskningen som heltidsyrke.

Baserat på det kriteriet kan inte den excentriske Oliver Heaviside betraktas som vetenskapsman. http://en.wikipedia.org/wiki/Heaviside
2006-04-03, 12:16
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Baserat på det kriteriet kan inte den excentriske Oliver Heaviside betraktas som vetenskapsman. http://en.wikipedia.org/wiki/Heaviside

I den länken läser vi

In 1874, Heaviside left this position and researched in isolation at his parents' house. Here he helped develop transmission line theory (also known as the "telegrapher's equations").

Alltså satt han hemma på sin kammare och forskade. Även om han inte fick betalt får man väl se det som ett heltidsyrke. Fast vi kan säga att forskningen bör vara eller har varit en heltidssysselsättning istället.
2006-04-03, 14:48
Medlem
Caecigenuss avatar
Jag anser, efter en del eftertanke, inte att MacGuyver är en vetenskapsman, ej heller Anakin Skywalker. Det var snabbt avlaggda skurar av brainstorming som flödade ut genom mina fingrar och vidare till cyber-"jymden".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in