2020-05-11, 06:03
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasiga.kondomen
Det beror naturligtvis vad du är intresserad av, fastigheter har varit och är fortfarande en bra investering, om det är något som passar dig, varför inte köpa en fastighet på landet. Du kan säkert dubbla pengarna på den på bara några få års sikt. Så här har jag gjort;
Fastighet 1 köptes för 560 000 för 13 år sedan, säljs nu för ca. 2 miljoner.
Fastighet 2 köptes för 2 750 000 för 8 år sedan, nu till salu för 4 995 000 kr.
Fastighet 3 köptes för 555 000 för 7 år sedan, nu värd 1,5 miljoner.
Fastighet 4 köptes för 1,3 miljoner för 4,5 år sedan, säljs nästa år för minst 3,5 miljoner.
Fastighet 5 köptes för 900 000 för ett år sedan, kommer att säljas om ca. två år för minst 2 miljoner.
Naturligtvis har jag fått kosta på lite underhåll & reparationer men det handlar bara om 100-200 000 kr per fastighet men jag har också fått in en del hyror under åren.
Det är bara tiden du inte räknar in. Som 59 år och ska investera i en fastighet på sikt så kanske jag kan köpa något, men blir sittande där. Är det rätt avkastning i livet?
Citera
2020-05-11, 08:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Hej på er, jag kommer inom kort att få ärva en halv miljon och jag vill fråga er vad ni tycker man ska göra med stålarna?
Kort om mig: Är 59 år och bor i bostadsrätt värd en miljon med skuld på 300kkr 1,3% ränta amorterar ej.
Arbetar som chaufför rullstolsbil sedan i höstas, inga övriga skulder och drar in ca 33kkr efter skatt i månaden. hyran är på 6800 och utgifterna är för övrigt små. Har en sex år gammal Polo som går 1000mil/år och en motorcykel för nöje.

Jag har under alla år slitit i industrin men kört taxi de sista femton åren men hamnat i gräddfilen i branschen nu. Rullstolsbilen går bara under skoltid så jag är ledig när barnen är lediga och ska unna mig samma ledighet under sommaren 9 veckor. Denna tid hade jag klarat ekonomiskt även utan arvet. Kort sagt nu går nöje före nytta.

Min tanke har alltid varit att kunna gå i pension så tidigt som möjligt. Har aldrig gillat att jobba och vara styrd/beroende av arbetsgivare, lite frihetsälskare är jag. Men nu fungerar det mycket bra med nuvarande yrke (så länge det varar) att jag kan tänka mig att fortsätta några år in i pensionen. Nu såhär i dessa tider med osäkra marknader känns det bra att ha en egen A-kassa. Det lockar naturligtvis med en nyare bil men samtidigt tänkte jag kuska runt i Europa med hoj vilket jag har gjort förr för 30 år sedan, men det blir nog inte i år av kända orsaker.

Så vad tycker ni man ska göra med pengarna?

Det är för lite pengar för att förändra ditt liv och du har ganska nära till pensionen. Inte lönt att betala av dina låga lån heller...

Allt hänger på vilken risk du vill ta och när du behöver pengarna?

Hyr en bil istället är mitt råd om du ska ut och resa i europa. Inte lönt att äga en bil för just det ändamålet.
Citera
2020-05-11, 10:49
Medlem
Med nio veckors ledigt kan du ju verkligen resa, flytta och komma in i ett lands leverne.

Hitta en bostad att hyra 1-2 månader, leva och bo i ett land ger ju heeeelt andra möjligheter att uppleva landet.

Har man en bostad så länge kan man lätt bjuda in vänner och släkt för "gratis" boende några dagar, om man vill ha sällskap....

Du har iaf råd att satsa på sådana här upplevelser.
Citera
2020-05-11, 14:15
Medlem
6800kr i hyra när du bor i bostadsrätt? Du svamlar, ta tidig pension.
Citera
2020-05-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
6800kr i hyra när du bor i bostadsrätt? Du svamlar, ta tidig pension.
Det låter ändå ganska rimligt. Vår fyra ligger på ca. 6500:- i månaden. Det kanske beror på var man bor, men i staden vi bor i säljs inga fyror med månadsavgift under 5800:- och då är insatsen på 2-3 miljoner.
Citera
2020-05-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plupp
Det låter ändå ganska rimligt. Vår fyra ligger på ca. 6500:- i månaden. Det kanske beror på var man bor, men i staden vi bor i säljs inga fyror med månadsavgift under 5800:- och då är insatsen på 2-3 miljoner.

Menar du avgiften?.... Hyra har hyresrätter, inte bostadsrätter.

Jag vet lägenheter värda 17 miljoner som har under 500-lappen i avgift. Avgiften har ingenting med värdet på lägenheten.

Men grattis, du är en av de korkade idioterna som köpt ett nybygge.
Citera
2020-05-11, 16:23
Medlem
Citat:
1,2 räcker inte till en ny bostadsrätt, allt jag kollat ligger på 1,7 för en tvåa. Och bränna alla stålarna på ett boende låter inte lockande. Hyresrätter är inte billigare heller var man än tittar, jag får leva med det jag har tills jag blir pensionär på riktigt och sen säljer, den stiger hela tiden i värde. Kanske skaffar mig et boende i något annat land då.

Ja, men du BRÄNNER inte stålarna, du INVESTERAR stålarna.

Herregud, du verkar ju vara dummare än tåget. Besök en revisor istället för att diskutera med andra idioter på Flashback.

Som användaren sa innan, 6800kr i avgift är bisarrt hög hyra och det är pengar som du faktiskt bränner på riktigt.

Edit: 500 000 är inga pengar alls, du verkar tro att det gör dig ekonomiskt oberoende...
Citera
2020-05-11, 18:38
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ja, men du BRÄNNER inte stålarna, du INVESTERAR stålarna.

Herregud, du verkar ju vara dummare än tåget. Besök en revisor istället för att diskutera med andra idioter på Flashback.

Som användaren sa innan, 6800kr i avgift är bisarrt hög hyra och det är pengar som du faktiskt bränner på riktigt.

Edit: 500 000 är inga pengar alls, du verkar tro att det gör dig ekonomiskt oberoende...
Du märker ord, investering är väl mer rätt men du låser pengarna iaf. Och visst 500 är väl inga stora pengar när man är mellan 20-50, men i gränslandet innan pension betyder det faktiskt lite och därför ville jag känna av vad andra tycker.
Citera
2020-05-11, 19:40
Medlem
WuMings avatar
Grattis till "vinsten", vad härligt med lite extra!

Skulle rekommenderat att du lägger runt 200000 på lyxkonsumtion (t.ex hojen inkl försäkringar etc..), 150000 på upplevelser som restaurang, resor, teater eller vad du gillar och slutligen 150000 för oförutsedda utgifter som kanske de där trista tandvårdsbesöken och ett besök till privatläkare när vårdkön är för lång etc.
Citera
2020-05-11, 21:50
Medlem
Citat:
Du märker ord, investering är väl mer rätt men du låser pengarna iaf. Och visst 500 är väl inga stora pengar när man är mellan 20-50, men i gränslandet innan pension betyder det faktiskt lite och därför ville jag känna av vad andra tycker.

Ja, jag märker ord och märker att jag även själv stod för en gråda.

Jag menade givetvis avgift och inte hyra. Du låser pengarna tills den dagen du låser upp de, och förmodligen fått pengarna att öka i värde.
Citera
2020-05-11, 22:42
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Menar du avgiften?.... Hyra har hyresrätter, inte bostadsrätter.

Jag vet lägenheter värda 17 miljoner som har under 500-lappen i avgift. Avgiften har ingenting med värdet på lägenheten.

Men grattis, du är en av de korkade idioterna som köpt ett nybygge.

Fattade du verkligen inte att han menade avgift?
Varför får du för mig att det skulle behöva vara en nyproduktion?
Citera
2020-05-11, 23:00
Medlem
Dom flesta som drömt om dagen de går i pension ångrar sig redan efter några veckor, när dom märker att ingen ringer längre och jättetråkigt att inte ha någonting att göra. Man känner sig inte behövd längre och det tära på humöret. Jobba kvar tills man inte orkar mer, med hänsyn till att tempot blir lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in