• 1
  • 2
2020-05-09, 21:03
Medlem
Axel61s avatar
Hej på er, jag kommer inom kort att få ärva en halv miljon och jag vill fråga er vad ni tycker man ska göra med stålarna?
Kort om mig: Är 59 år och bor i bostadsrätt värd en miljon med skuld på 300kkr 1,3% ränta amorterar ej.
Arbetar som chaufför rullstolsbil sedan i höstas, inga övriga skulder och drar in ca 33kkr efter skatt i månaden. hyran är på 6800 och utgifterna är för övrigt små. Har en sex år gammal Polo som går 1000mil/år och en motorcykel för nöje.

Jag har under alla år slitit i industrin men kört taxi de sista femton åren men hamnat i gräddfilen i branschen nu. Rullstolsbilen går bara under skoltid så jag är ledig när barnen är lediga och ska unna mig samma ledighet under sommaren 9 veckor. Denna tid hade jag klarat ekonomiskt även utan arvet. Kort sagt nu går nöje före nytta.

Min tanke har alltid varit att kunna gå i pension så tidigt som möjligt. Har aldrig gillat att jobba och vara styrd/beroende av arbetsgivare, lite frihetsälskare är jag. Men nu fungerar det mycket bra med nuvarande yrke (så länge det varar) att jag kan tänka mig att fortsätta några år in i pensionen. Nu såhär i dessa tider med osäkra marknader känns det bra att ha en egen A-kassa. Det lockar naturligtvis med en nyare bil men samtidigt tänkte jag kuska runt i Europa med hoj vilket jag har gjort förr för 30 år sedan, men det blir nog inte i år av kända orsaker.

Så vad tycker ni man ska göra med pengarna?
Citera
2020-05-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Hej på er, jag kommer inom kort att få ärva en halv miljon och jag vill fråga er vad ni tycker man ska göra med stålarna?
Kort om mig: Är 59 år och bor i bostadsrätt värd en miljon med skuld på 300kkr 1,3% ränta amorterar ej.
Arbetar som chaufför rullstolsbil sedan i höstas, inga övriga skulder och drar in ca 33kkr efter skatt i månaden. hyran är på 6800 och utgifterna är för övrigt små. Har en sex år gammal Polo som går 1000mil/år och en motorcykel för nöje.

Jag har under alla år slitit i industrin men kört taxi de sista femton åren men hamnat i gräddfilen i branschen nu. Rullstolsbilen går bara under skoltid så jag är ledig när barnen är lediga och ska unna mig samma ledighet under sommaren 9 veckor. Denna tid hade jag klarat ekonomiskt även utan arvet. Kort sagt nu går nöje före nytta.

Min tanke har alltid varit att kunna gå i pension så tidigt som möjligt. Har aldrig gillat att jobba och vara styrd/beroende av arbetsgivare, lite frihetsälskare är jag. Men nu fungerar det mycket bra med nuvarande yrke (så länge det varar) att jag kan tänka mig att fortsätta några år in i pensionen. Nu såhär i dessa tider med osäkra marknader känns det bra att ha en egen A-kassa. Det lockar naturligtvis med en nyare bil men samtidigt tänkte jag kuska runt i Europa med hoj vilket jag har gjort förr för 30 år sedan, men det blir nog inte i år av kända orsaker.

Har du barn?

Om du inte har det skulle jag jobba till 61-62 och sedan gå i pension.
Citera
2020-05-09, 21:10
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Har du barn?

Om du inte har det skulle jag jobba till 61-62 och sedan gå i pension.
Vuxna barn, ja en tidig pension har alltid lockat mig.
Citera
2020-05-09, 21:11
Medlem
Citat:
Vuxna barn, ja en tidig pension har alltid lockat mig.

Gå i tidig pension då. Barnen ärver bostadsrätten när du dör så schysst mot dem också.
Citera
2020-05-09, 21:14
Medlem
torrenttobbes avatar
Hur drar du in 33k i månaden?
Citera
2020-05-09, 21:14
Medlem
Se det som pengar du vunnit. Unna dig allt det där du tittat på men tänkt fan vad dyrt. Spara inte i fonder eller aktietrams.

Köp ny motorcykel. Prio 1
Ta ledigt eller utnyttja jobbets lediga dagar under sommaren. Åk vart du vill med hojen och ta in på fina ställen. Ät ännu bättre. När semestern är slut så kommer du inse att du har pengar kvar att göra samma sak 3gånger till.
Citera
2020-05-09, 21:15
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Hur drar du in 33k i månaden?
Det var fel av mig, det är före skatt.
Citera
2020-05-09, 21:45
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Jag tycker du ska spara pengarna och ev gå i pension tidigare. Är ingen större idé att lägga in pengarna på börsen för det tar många år om det ska ge någon större utdelning så jag tycker det är bättre att du har dom lätt tillgängliga. Du har inte mycket i lån och du betalar ingen amortering så räntan kostar dig strax över 300 kr per månad så det är inte mycket. Har du möjlighet att gå i pension tidigare så tycker jag du ska göra det för dom pengarna så du har en buffert. Man vet tyvärr aldrig hur länge man lever eller får vara frisk så har man råd att gå tidigare så ska man absolut göra det. Livet är kortare än vad man tror. Vad du en väljer att göra så önskar jag dig lycka till😊
Citera
2020-05-09, 21:46
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Det var fel av mig, det är före skatt.
Ja jag tänkte väl det. Annars hade jag också börjat köra taxi.
Citera
2020-05-09, 21:58
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag tycker du ska spara pengarna och ev gå i pension tidigare. Är ingen större idé att lägga in pengarna på börsen för det tar många år om det ska ge någon större utdelning så jag tycker det är bättre att du har dom lätt tillgängliga. Du har inte mycket i lån och du betalar ingen amortering så räntan kostar dig strax över 300 kr per månad så det är inte mycket. Har du möjlighet att gå i pension tidigare så tycker jag du ska göra det för dom pengarna så du har en buffert. Man vet tyvärr aldrig hur länge man lever eller får vara frisk så har man råd att gå tidigare så ska man absolut göra det. Livet är kortare än vad man tror. Vad du en väljer att göra så önskar jag dig lycka till😊
Tackar man hör allt för många som snubblar vid målsnöret (pension) så som jag sa tidigare, nöje före nytta.
Citera
2020-05-09, 22:10
Medlem
lever du tills du är 75 år kan du ju alltid göra av med 2600kr mer i månaden så är du av med pengarna när du dör.
Citera
2020-05-09, 22:15
Medlem
Alternativ 1:
Investera pengarna i en ETF som ger utdelning. En bra sådan är XACT Högutdelande. Den investerar i stora stabila nordiska bolag och siktar på att dela ut 4% varje år. Det innebär att 4% av 500.000 är 20.000kr. Dessa 20.000kr gör du något roligt av varje år, utan att nalla av kapitalet. Kanske en resa utomlands varje år? Om pengarna växer så kommer du få mer än 20.000kr. På så vis nallar du inte av kapitalet utan endast utnyttjar utdelningen som den genererar.

Alternativ 2:
Du lägger pengarna på ett sparkonto som ger någon typ av ränta. Kanske på ett sparkonto på Avanza (tex collector). Sedan går du i pension något år tidigare än tänkt.

Alternativ 3:
Du gör en kompromiss. 1/3 går till konsumtion och nöje. 1/3 går till en investering i en bred indexfond som du använder senare i livet. 1/3 går till sparande för dina barn (bred indexfond)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in