2020-05-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Haha nej nej jag köpte den inte från amazon givetvis jag bara länkade dit.
Finns det någon här som gillar kolstålsstekpannor?
Jag använder enbart en stekpanna av kolstål när jag steker mat. Det var meckigt det första året då min spis var underdimensionerad för stekpannan vilket resulterade i ojämn uppvärmning. Nu har jag flyttat och har en spis med rätt dimensioner och jag har verkat passerat någon gyllene gräns där ingenting fastnar och allt är frid och fröjd - acceptabelt för mig åtminstone. Jag låter den i princip alltid stå på spisen också vilket underlättar en del, orkar fan inte skölja den efter varje användning när den ska användas om några timmar igen.

Så ja, jag gillar stekpannor av kolstål, skulle säkert kunna köpa en till!
Citera
2020-05-09, 11:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukKuksKlan
Du blir alltså förvånad över att en stekpanna för 400 spänn är dålig?
Du får en bättre panna på IKEA!
Jag köpte en utmärkt noname stålpanna för trehundra på en marknad.
Mer behövs inte.
Citera
2020-05-31, 15:11
Medlem
Köpte en redig rostfri stekpanna, traktörpanna och slängde bort allt vad kolstål och gjutjärn heter.
Bästa jag gjort. Har även en liten keramisk stekpanna för ägg och bacon.
Skönt att bara kunna diska ur det och inte bry sig om rost.
Kolstål var överkurs för mig.
Citera
2020-07-19, 00:01
Medlem
Köpte en De Buyer kolstålspanna för fem år sen och har använt den nästan dagligen. Funkar hur bra som helst. Läste bruksanvändningen och har följt dem. Räknar med att ha samma stekpanna livet ut. Har en wokpanna och ett par sauteser ytterligare.
Citera
2020-12-15, 11:39
Medlem
klimpenspappas avatar
Bumpar trådjäveln, köpte en kolstålspanna i julklapp och är nu lite nojig. Är ju ändå en hel del arbetet som jag framkallar med denna gåva. Vet även att det lönar sig i längden då den håller lääänge, med rätt skötsel såklart.

Hur ofta skulle ni säga att man behöver vårda pannan om man typ använder den regelbundet? Är det som med gjutjärn att det är lugnt så länge man håller den borta från diskmedel osv?
Citera
2020-12-15, 15:48
Medlem
klimpenspappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimpenspappa
Bumpar trådjäveln, köpte en kolstålspanna i julklapp och är nu lite nojig. Är ju ändå en hel del arbetet som jag framkallar med denna gåva. Vet även att det lönar sig i längden då den håller lääänge, med rätt skötsel såklart.

Hur ofta skulle ni säga att man behöver vårda pannan om man typ använder den regelbundet? Är det som med gjutjärn att det är lugnt så länge man håller den borta från diskmedel osv?

Äh, behåller den och köper en annan i julklapp. Men frågorna kvarstår.
Citera
2020-12-15, 17:06
Medlem
Vad är kolstål, är det inte kol i all stål?
Citera
2020-12-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad är kolstål, är det inte kol i all stål?

Kolstål är ett stål vars huvudsakliga beståndsdel i legeringen förutom järn är kol.[1] Utöver kol är det vanligt att mindre mängder kisel och mangan finns i legeringen. Kolhalten är vanligen 0,01%-0,8%, halten kisel under 0,3% och halten mangan under 0,8%. Kolstål används exempelvis för framställning av bilkarosser. I samband med att kolhalten stiger blir kolstålet hårdare och starkare med hjälp av värmebehandling, samtidigt som materialet blir mindre duktilt.
Citera
2020-12-20, 16:07
Medlem
Citat:

ja. skölj ur den med varmvatten o smörj med lite olja efter varje, varannan gång så är den fin. haft min i 15 år o den blir bara bättre o bättre. aldrig diskmedel. puritanerna har en egen diskborste till denna men jag skippar det. det funkar ändå
Citera
2020-12-20, 21:45
Medlem
Citat:

Använder du den regelbundet så behöver den vårdas exakt noll gånger per år, likt gjutjärn så är det bara bra att steka ofta och mycket med pannan. Sen så är det ingen fara med diskmedel heller, det är en myt som motbevisats många gånger. Däremot är ytan enligt min erfarenhet lite känsligare är gjutjärn när det gäller syror, så undvik längre kok med tomat, vin etc.
Citera
2021-01-08, 23:58
Medlem
Älskar mina två De Buyer-pannor. Ångrar dock lite att jag inte köpte modellen med handtag som pallar hög värme i ugnen, men vad tusan. Använder någon av dom varje dag.

Då jag inte har gasolspis hemma utan vanlig gammal gjutjärnshäll brände jag in dom med metoden där man använder potatisskal, salt och olja.

Fastnar INGENTING så länge man har lite fett, inga som helt problem att steka ägg etc.

Diskar ur med varmt vatten och torkar ur dom efter användning bara, ibland liiite olja med en trasa i dom.

Har en gjutjärnspanna också men har knappt rört den sedan jag skaffade kolstålen.
Citera
2021-01-18, 13:44
Medlem
don tonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Haha nej nej jag köpte den inte från amazon givetvis jag bara länkade dit.
Finns det någon här som gillar kolstålsstekpannor?

Jag har 2 st pannkakspannor i kolstål som jag älskar. Har man bränt in den och sköter den på rätt sett så är den grym. Använder en också till att steka rårakor :P

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...panna-kolstal/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in