2020-05-08, 20:59
Medlem
jbswebecks avatar
Nu använder jag inte min fritös så där jätte ofta, utan det blir kanske några gånger i månaden. Jag har en Tefal där man kan tömma själva oljan i en tank och sedan återvinna samma olja vilket är skönt.

Smutsen samlas då i baljan som man sedan gör rent i disken för att sen hälla på oljan igen. Kanske att man hälller på lite ny olja då det försvinner lite på vägen.

Nu har jag använt fritösen 3 gånger sen förra rengöringen och det ser ut som att det behövs igen. Finns det nån regel om hur många gånger man ska göra det?
Citera
2020-05-08, 21:07
Medlem
4yoonlys avatar
Det enda jag vet är att det skall göras betydligt oftare än vad jag gjort... friterar kanske 1-2 gånger i veckan och en gång hade jag kört nästan 1 år med samma olja...

Innan har jag filtrerat med kaffefilter ungefär var tredje månad tills färgen inte blev bättre och kastat och köpt ny olja...

Men saken är den att (jag friterar inte fisk, utan mestadels kyckling, pommes) smaken även om oljan var kolsvart efter filtrering var helt OK... trots det hade jag sett detta på en restaurang hade jag troligen aldrig gått dit mer... sjukt knepigt...

Nu sist när jag köpte helt ny olja (4 liter, ICA's fritös olja) och friterade smakade det inte alls lika bra...

Så själv funderar jag (även om det ser äckligt, och borde vara det) om inte lite använd olja ger godare smak... skumt men...
Citera
2020-05-08, 21:22
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

Så själv funderar jag (även om det ser äckligt, och borde vara det) om inte lite använd olja ger godare smak... skumt men...

Jag har hört samma sak att det smakar bättre ju mer använd oljan blir därför undrar jag om det finns nån regel.
Citera
2020-05-08, 22:15
Medlem
zepofans avatar
Tja, hundra år verkar ju funka iaf.
http://thesouthernweekend.com/it-too...-cheeseburger/
Citera
2020-05-09, 01:56
Medlem
Yllevantars avatar
Du behöver nog inte göra rent den så ofta/byta olja. Det är så att pommes och liknande blir mycket krispigare i gammal olja. Ny olja gör det bara slemmigt. Sen är det ofräscht - absolut. Men det är ofräscht att fritera överlag så w/e!
Citera
2020-05-09, 03:49
Bannlyst
Närmast aldrig!

Just fritöser rengör sig själva!
Citera
2020-05-09, 12:21
Medlem
Sugminhalals avatar
När min farsa hade en "grillbar" (gatukök, 70-talsord) var det alltid jidder om vem som skulle jobba söndagar och torsdagar eftersom då skulle fritöserna rengöras. Har förstås ingen koll på hur många friteringar fettet tålde, men en sak har jag koll på: FRITERA INTE I OLJA! Använd istället kokosfett! Innan farsan övergick till kokosfett rengjordes fritöserna VARJE DAG, varannan om det var dålig snurr på försäljningen. Oljan börjar bli dålig när det skummar mycket (tänk att hälla upp varm cocacola i ett glas, beige skum som dröjer kvar). Kokosfett skummar inte lika tidigt, skummet är färglöst och smaken av gammalt fett dröjer mycket längre.

Ett skräckexempel på bristande fettbyte är Eriksdalsgrillen på Ringvägen i Stockhom: när den serbiska kvinnan (som fick medalj för "världens godaste tunnbrödsrulle") sålde grillen till heroinistiska araber upphörde oljebytena, heroinaraberna förpestade HELA KVARTERET med stanken av härsket fett och i trappuppgången i huset stank det sjukdom, död och skitig heroinarab. Så länge den serbiska kvinnan drev verksamheten (20år?) var trappuppgången helt luktfri TROTS att hon hade minst 10 gånger högre omsättning än heroinaraberna.

När de skitiga heroinaraberna gick i konkurs efter bara några månader jublade hela trakten. Det gick fort att köra Stockholms bästa grill i botten.
Citera
2020-05-09, 20:03
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennybruun
vi gör det varje dag och silA oljgan'

Vadå, rengör du fritösen och kör i gammal olja?
Citera
2022-02-06, 11:28
Medlem
fjolla666s avatar
Har kört samma frityrolja i 4 månader. Tycker resultatet blir bättre och bättre för varje gång jag friterar.
Det ligger ett lager med slam på botten men oljan luktar inte konstigt så jag kommer köra på så långe den luktar bra.
Citera
2022-02-06, 23:22
Bannlyst
Frågar du mig så svarar jag närmare aldrig. Jag rengör aldrig min gjutjärnsgrytor.

De goda smakerna sitter i sedan tider förr!
Senast redigerad av Bensindriven 2022-02-06 kl. 23:29.
Citera
2022-02-08, 14:16
Medlem
Mjälls avatar
En fritös kan man rengöra dygnet runt i ett helt liv utan att det blir hälsosamt
Citera
2022-02-14, 14:26
Medlem
Nu har jag inte friterat på ett tag men kom att tänka på serien breakin bad och los pollos hermanos.
Ägaren där var så nogran och fritöserna skulle rengöras efter stägning varje dag, inga undantag! Och så ska det ju givetvis vara men olja är inte gratis i vårt land

För den vanliga hemmasvensson, skulle nog varva med 4L ny olja var 3:e månad eller så.
Senast redigerad av fonzen 2022-02-14 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in