2020-05-08, 18:58
Medlem
Har tankat en fil (.img) till Pcn och den innehåller lite filer jag vill åt. Har dock inget SD kort eller SD läsare på datorn. Kan jag packa upp filerna på något sätt?

Meningen är att man ska använda Win32 Disk Imager och ha ett SD kort. Det är en img fil för Raspberry Pi, men jag vill bara åt emulator-filerna.

Måste ju gå att packa upp på Pcn med något program jag inte lyckas hitta? Har testat att Mounta med Daemon och även packa upp med winrar.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-05-08 kl. 19:02.
Citera
2020-05-08, 19:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Program som hanterar virtuella cd/dvd kan användas även winzip.
Citera
2020-05-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Program som hanterar virtuella cd/dvd kan användas även winzip.

Verkar inte fungera. Får samma fel som med andra program jag testat: Skivan kan inte användas. Skivan kan vara skadad. Kontrollera att skivan använder ett format som går att använda i Windows...

Kanske IMG filerna för Raspberry Pi inte är windows? Men känns som man borde kunna öppna ändå. Men jag är inte experten!
Citera
2020-05-08, 21:18
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Verkar inte fungera. Får samma fel som med andra program jag testat: Skivan kan inte användas. Skivan kan vara skadad. Kontrollera att skivan använder ett format som går att använda i Windows...

Kanske IMG filerna för Raspberry Pi inte är windows? Men känns som man borde kunna öppna ändå. Men jag är inte experten!
Är det en CD/DVD-image ska det ju inte spela nån roll, du ska kunna montera upp den i windows, mac eller linux eller vad som helst egentligen och kunna flytta filerna, även om du inte kan exekvera dem.

vilka program har du provat för att montera din image då?

Läser man på sidan https://fileinfo.com/extension/img finner man följande:

"IMG files created by different disc imaging programs may use different formats. Therefore, you should check the compatibility before using IMG files between programs."

Kan det vara så att den är programberoende trots allt alltså?
Citera
2020-05-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1

Jag kunde öppna FAT32 partitionen på en Raspbian avbild med WinImage.

http://www.winimage.com/
Citera
2020-05-09, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Är det en CD/DVD-image ska det ju inte spela nån roll, du ska kunna montera upp den i windows, mac eller linux eller vad som helst egentligen och kunna flytta filerna, även om du inte kan exekvera dem.

vilka program har du provat för att montera din image då?

Läser man på sidan https://fileinfo.com/extension/img finner man följande:

"IMG files created by different disc imaging programs may use different formats. Therefore, you should check the compatibility before using IMG files between programs."

Kan det vara så att den är programberoende trots allt alltså?

Det är nog så att man måste packa upp den till ett SD kort med ett visst program som du nämner. Men jag gick runt mitt problem nu istället med en annan lösning så behöver inte försöka längre. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag kunde öppna FAT32 partitionen på en Raspbian avbild med WinImage.

http://www.winimage.com/

Tack, lyckades öppna filen i det. Lyckades dock bara få ut 21MB av 59GB. Så allt kom inte upp där. Men jag gick runt mitt problem nu istället med en annan lösning så behöver inte försöka längre.
Citera
2020-05-09, 22:00
Medlem
Winrar tar det mesta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här