2020-05-22, 21:23
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taamid
Många saker stör mig med fallet:
Den totala förvirring som råder om dessa väskor och mammans agerade inledningsvis efter försvinnandet. Inledningsvis som i flera dagar. Men hey; om hon är en aktiv missbrukare blir det genast mer logiskt. Om än mer sorgligt.

Polisens agerade, och brist på agerade:
Ingen handlingskraft vad gäller ta försvinnandet på allvar innan spåren kallnat och hoppet finna Hannes vid liv närmast är ute.

De varken kan eller ska lägga ner stora resurser i ett tidigt skede när någon som lever i samhällets skuggsida inte varit kontaktbar på 1-3 dygn. Skälen till att hålla sig undan frivilligt är för många.

I Hannes fall, precis som i fallet med Emilia i Tollarp, kom man igång försent. Tråden om Emilia låg länge i detta forum, nu ligger den i Aktuella Brott och Kriminalfall.
Och tråden om Alexander från Uddevalla ligger kvar i detta forum. Finns många gemensamma nämnare mellan dessa tre unga personer som tyvärr påverkar intresset för att ta reda på vad som hänt dem. Ska man gå upp i rök, ska man inte ha varit i närheten av droger om man vill väcka stort engagemang.
Väskorna är det väl utrett med, nån (LL) sa att dom var där, men det var inte sant. Frågan är om hon sa det för att jävlas med mamman eller om det fanns nån annan avsikt.
Ja det är väl lite svårt att avgöra när nån är försvunnen eller om den bara dragit nånstans, helst om det finns droger med i bilden.Sen kanske det var svårt att avgöra utifrån första utsagorna vad som egentligen hänt däruppe.
Folk kan ju dra iväg ibland och skulle ju bli ohållbart med värsta pådraget dag 2 i alla såna ärenden. Men när man sitter med facit i hand önskar man förstås att det gått mycket snabbare
Citera
2020-05-22, 21:28
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnor02
Det är inte rimligt för oss som har ett hem och inte drogar att dom bara söker efter vanliga väskor som innehåller bland annat kläder kanske, (men det kan vara så om hon inte äger så mycket så är det viktigt )dom kan lika gärna letat efter droger. Är det någon som vet vad väskorna innehöll som dom leta efter?

Väskorna innehåll är viktigt att veta för polisen.
Allt, med de där väskorna både före och efter Hannes försvann är relevant.

Jag hoppas Hannes mamma inser att hon oavsett kommer få sitta av de månader hon är dömd för, de hon gjort sig okontaktbar för att slippa, och berättar precis rubb och stubb. Om det så medför att erkänna nya brott som innehav av narkotika, stöldgods eller gud vet vad.

Jag köper att polisen bedömer de letat färdigt efter fler spår där man fann jacka, väska och mobil och nu gått över till att hålla just förhör.
Citera
2020-05-22, 21:29
Medlem
Kill bills avatar
Om det hade varit en samhällsbidragande mamma mamma med vårdnad om sina barn, som inte knarkat hela sitt liv. Där barnet också var rent. Tror ni inte både polisen och MP agerat snabbare och med större resurser?
Citera
2020-05-22, 21:38
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Om det hade varit en samhällsbidragande mamma mamma med vårdnad om sina barn, som inte knarkat hela sitt liv. Där barnet också var rent. Tror ni inte både polisen och MP agerat snabbare och med större resurser?
Gissar att man tar med alla omständigheter i beräkningen kring huruvida man bör sätta in sök snabbt eller avvakta lite. Tror inte nödvändigtvis det måste handla om att man inte tycker det är värt det, utan mer att vissa människor är mer benägna att försvinna några dagar än andra
Citera
2020-05-22, 21:46
Medlem
Citat:

Om man jobbar inom polis, psykiatri, vård, skola, barn osv. så resonerar man inte i dom termerna!
Utan har man "vigt" sitt liv till att hjälpa andra så gör man det oavsett yttre omständigheter!
Citera
2020-05-22, 22:09
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Väskorna är det väl utrett med, nån (LL) sa att dom var där, men det var inte sant. Frågan är om hon sa det för att jävlas med mamman eller om det fanns nån annan avsikt.
Ja det är väl lite svårt att avgöra när nån är försvunnen eller om den bara dragit nånstans, helst om det finns droger med i bilden.Sen kanske det var svårt att avgöra utifrån första utsagorna vad som egentligen hänt däruppe.
Folk kan ju dra iväg ibland och skulle ju bli ohållbart med värsta pådraget dag 2 i alla såna ärenden. Men när man sitter med facit i hand önskar man förstås att det gått mycket snabbare

Med facit ja, men åtminstone i de två andra fallen har jag varit mäkta irriterad i trådarna före facit. Inte i den här, pga missade/hann inte med denna och den var så snurrig. Jag läste till sida 20 för att börja om på sida 1 och då anteckna. Klicka på "visa alla inlägg från denna användare i tråden" och se mina äldsta inlägg - jag läste hela och försökte sammanställa pga ingen hade gjort.

Men min irritation skiner igenom även här.
Citera
2020-05-22, 22:11
Medlem
taamids avatar
Citat:

100% säkert. Ja.
Citera
2020-05-22, 22:11
Medlem
Eller så har mamman varit helt med på noterna, och fått Hannes att följa med henne dit...
Nån eller några råttor sitter på informationen, hur svårt ska det vara att åtminstone ge PAPPAN ro i detta, och berätta var han finns det finns ÅTSKILLIGA sätt att göra det anonymt, men nej,i denna äckliga stad går man istället och håller riksäckel om ryggen, även om det är INDIREKT, genom att hålla käft om vad man vet...
Måtte dom hitta grabben, och få ett avslut på detta helvete.....
Citera
2020-05-22, 22:18
Medlem
taamids avatar
Citat:

Citat:
100% säkert. Ja.

Som sig bör. (Jag citerar mig själv).

Allt annat vore slöseri med resurser och gå emot evidens.

Avvakta mer än 3 dygn, eller den försvunnes personliga gräns för när ett avvikande beteende inträder, när den bevisligen tillhör en högriskgrupp för komma i fara, och nu på individnivå - att då FORTSÄTTA vara passiv från myndigheternas sida?!

Det är ju något av en personlig kamp från mig på Flashback senaste halvåret att fördöma detta.
Citera
2020-05-22, 22:22
Medlem
Citat:
Som sig bör. (Jag citerar mig själv).

Allt annat vore slöseri med resurser och gå emot evidens.

Avvakta mer än 3 dygn, eller den försvunnes personliga gräns för när ett avvikande beteende inträder, när den bevisligen tillhör en högriskgrupp för komma i fara, och nu på individnivå - att då FORTSÄTTA vara passiv från myndigheternas sida?!

Det är ju något av en personlig kamp från mig på Flashback senaste halvåret att fördöma detta.

Om inte annat så är det rätt fint(?) av mänskligheten att inte se skillnad på folk och folk. Jag menar när t.o.m. polisen och säkerligen andra myndigheter gör det.
Citera
2020-05-22, 22:37
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garnier
Om inte annat så är det rätt fint(?) av mänskligheten att inte se skillnad på folk och folk. Jag menar när t.o.m. polisen och säkerligen andra myndigheter gör det.

Ja, jag tycker verkligen det!

I Hannes fall lutar jag inte åt att en mördare kommer gå fri, som i fallet Lena Wesström i Örebro, Emilias i Tollarp och så vidare.

Men. MEN. Det var inte logiskt anta det dag 1-3 efter att Hannes försvann. Brott var mest troligt då.

Så även dag 4-8.

Ponera man fann Hannes dag 12, ihjälskjuten i skogen. Det hade inte varit lika osannolikt som att Nils Nilsson vars värsta brott var gå mot röd gubbe hade återfunnits styckad, eller hur?!

I detta fall TROR jag inte en GM har ett ointagligt försprång - men bara för att jag inte sniffar mord - NUUUU. En mördare hade haft det försprånget.

Och jag utesluter i princip kidnappning helt, lämnar glänt för mord, men min kritik är lika hård ändå. För NUUUU vet vi 97% pekar på vilse och förfrusen, vilda djur som tar bort spår.

Det var INTE känt dag 1-10.
Citera
2020-05-22, 22:46
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ja, jag tycker verkligen det!

I Hannes fall lutar jag inte åt att en mördare kommer gå fri, som i fallet Lena Wesström i Örebro, Emilias i Tollarp och så vidare.

Men. MEN. Det var inte logiskt anta det dag 1-3 efter att Hannes försvann. Brott var mest troligt då.

Så även dag 4-8.

Ponera man fann Hannes dag 12, ihjälskjuten i skogen. Det hade inte varit lika osannolikt som att Nils Nilsson vars värsta brott var gå mot röd gubbe hade återfunnits styckad, eller hur?!

I detta fall TROR jag inte en GM har ett ointagligt försprång - men bara för att jag inte sniffar mord - NUUUU. En mördare hade haft det försprånget.

Och jag utesluter i princip kidnappning helt, lämnar glänt för mord, men min kritik är lika hård ändå. För NUUUU vet vi 97% pekar på vilse och förfrusen, vilda djur som tar bort spår.

Det var INTE känt dag 1-10.
Tycker inte du det är konstigt att inte Hannes återfinns i relativ närhet till fynden?
Vore han så förvirrad och trött att han kastar av sig det "viktigaste i världen" (telefon) så tycker jag inte att han borde orka ta sig så vansinnigt långt efter det heller. Nu har dom sökt av ett 150 fotbollsplaner stort område kring fynden, men ingen Hannes. DET är konstigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in