2020-05-07, 22:05
Medlem
Hade tidigare ett medlemskap i en träningsförening via autogiro. Gick in i receptionen i slutet på 2017 och pratade med en ganska okunning receptionist och bad henne säga upp mitt medlemskap. Fick till svar att jag skulle säga upp mitt autogiro och abonnemanget skulle i samband med detta upphöra.

Några månader senare fick jag veta att jag fått hem till min fars adress en hög med post från företaget där dem tagit ut månadsbeloppet + 49 kr per pappersfaktura. Tänkte att det blivit ett fel i systemet och lät det tyvärr fortsätta. Dem gamla fakturorna kom ner i brevlådan med påminnelseavgifter och sen ett halvår senare tog det äntligen slut. Nu 3 år senare har jag fått via ett okänt inkassoföretag ett sjuhelvetes belopp att betala in "omgående".

Tog genast kontakt med inkassobolaget och sa att jag bara följt de instruktioner jag fått av en anställd där och inte satt min fot sen den dagen på anläggningen. Dem säger att jag fått hem brev och inte betalat dessa. Motargumenterade om att jag inte erhållit dessa brev och ställde frågandes hur ett företag kan fortsätta skicka ut fakturor i 3 års tid utan en enda inbetalning och varför jag inte fått något rek brev så att de försäkrar sig att jag mottagit informationen. De säger bara att jag ska vända mig till föreningen vilka ej är särskilt tillmötesgående i frågan (surprise).

Det är 5 separata fakturor på mellan 1000-3000kr styck av ännu okänd anledning. Finns det något i världen jag kan göra juridiskt för att bestrida dessa fakturor?
Citera
2020-05-07, 22:19
Medlem
Cabenstones avatar
Du kan och ska alltid bestrida fakturorna. Men, det som talar mot dig är du ska ha bestridit dom från första början.
Nu kommer nog inkasso företaget gå vidare och ansöka om ett betalningsförläggande hos kronofogden då det handlar om pengar. Dom kanske låter vänta lite för att dra på en del ränta så du i slutet måste betala ännu mera till dom.

Det som dock talar mot föreningen är ju varför dom envisas med att låta ditt abonnemang fortsätta vara aktivt efter att du inte varit där på flera år och låtit fakturor förfalla. Jag skulle gissa att du har 50/50 chans att faktiskt vinna. Går det till kronofogden har du möjlighet att bestrida skulden (vilket du ska göra). Då kommer dom titta på den, ta in ett utlåtande från dig och prata med föreningen.

Vet inte hur du kommunicerat med föreningen, men du bör göra det via e-post så du har sparat allt för bevisning. Lycka till.
Citera
2020-05-07, 22:27
Medlem
glajarns avatar
Misstaget du gjorde var att inte kolla upp när fakturena kom och du valde att inte göra något i tron att det var fel. Hade jag fått hem fakturor på något jag hade sagt upp skulle jag ringt omgående till företaget. Men detta hjälper dig inte dig dags läget då olyckan redan är skedd.

Fick du inget skriftligt på att ditt abonnemang var uppsagt? Annars blir det svårt för dig att bevisa något om du inte kan kontakta henne som tog imot din uppsägning. Men tiden på 3 år gör det förmodligen svårt. Förmodligen så har detta misstag hjälpt dig att inte göra om samma misstag igen.
Citera
2020-05-07, 23:14
Medlem
Som Cabenstone skriver kommer de troligen be om ett betalningsföreläggande. Det betyder inte att du behöver bli rädd och betala. Däremot kommer du behöva masa dig till domstol och förklara din sak. Du kommer knappast undan din betalningsskyldighet helt, däremot troligt att du får fakturan jämkad.

Du kan vända dig till konsumentvägledningen i din kommun för att få rådgivning. Alla kommuner ska ha sådant stöd (om du bor i en liten kommun och inte upplever att du får bra hjälp, är ett fult tips att du ringer till en större kommun och låtsats att du bor där)
Citera
2020-05-08, 07:59
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogen09
Hade tidigare ett medlemskap i en träningsförening via autogiro. Gick in i receptionen i slutet på 2017 och pratade med en ganska okunning receptionist och bad henne säga upp mitt medlemskap. Fick till svar att jag skulle säga upp mitt autogiro och abonnemanget skulle i samband med detta upphöra.

Några månader senare fick jag veta att jag fått hem till min fars adress en hög med post från företaget där dem tagit ut månadsbeloppet + 49 kr per pappersfaktura. Tänkte att det blivit ett fel i systemet och lät det tyvärr fortsätta. Dem gamla fakturorna kom ner i brevlådan med påminnelseavgifter och sen ett halvår senare tog det äntligen slut. Nu 3 år senare har jag fått via ett okänt inkassoföretag ett sjuhelvetes belopp att betala in "omgående".

Tog genast kontakt med inkassobolaget och sa att jag bara följt de instruktioner jag fått av en anställd där och inte satt min fot sen den dagen på anläggningen. Dem säger att jag fått hem brev och inte betalat dessa. Motargumenterade om att jag inte erhållit dessa brev och ställde frågandes hur ett företag kan fortsätta skicka ut fakturor i 3 års tid utan en enda inbetalning och varför jag inte fått något rek brev så att de försäkrar sig att jag mottagit informationen. De säger bara att jag ska vända mig till föreningen vilka ej är särskilt tillmötesgående i frågan (surprise).

Det är 5 separata fakturor på mellan 1000-3000kr styck av ännu okänd anledning. Finns det något i världen jag kan göra juridiskt för att bestrida dessa fakturor?

Blir nåt fel ska man omedelbart reagera. Det gjorde inte du. Du gjorde fel.

Begärde du inte nåt bevis av tjejen i kassan att du avslutat ditt medlemsskap? Hon verkade ge dej rådet att bli utstraffad. Det fungerar inte så. Betalar du inte, för att inte autogiro fungerar, så kräver dom dej på annat sätt. Har du inget bevis för att du sagt upp ditt medlemsskap lär du få svårt att hävda just detta.

Så du har dragit på dej problem, egen förskyllan. Du lär få det svårt att rätta till detta. Ledsen, du har gjort fel från dag ett.
Citera
2020-05-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogen09

Du ställer frågan lite fel, bestrida går alltid, om det sedan ger något önskvärt resultat är en annan sak. Som flera i tråden redan anmärkt så bör varje form av faktura eller motsvarande som inte av gl anses vara korrekt omgående bli föremål för bestridande, underlåtande att så göra har, som du märkt, även gjort att fler fakturor skickats.
Du skriver "skickats till din fars adress", är det inte din adress? För avtalet är väl inte tecknat med din far?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in