2020-05-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
Läge att förhandla om gratis fiberdragning till huset i utbyte mot markavtalet?

Jag tänker det men jag tänker kanske något ännu mer? man kan trycka dem på?
Citera
2020-05-07, 16:25
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Han sa att de inte hade något markavtal för att sätta upp skåpet. och han beklagades sig ytterst för detta och jag sa att detta var ju bra för mig, ja det sa han att det var men inte bra för telia koncernen. och han sa att hans förhoppning är att få ha kvar skåpet och att göra ett markavtal och att de ska utreda hur det kan ha skett ifrån början. och han skulle kontakta mig.

Jag frågade han va jag kan göra vilket är dumt eftersom det är ju deras jurist liksom, han sa bara kronofogden avhysning etc
Riktigt bra förhandlingsläge m a o.
Citera
2020-05-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Riktigt bra förhandlingsläge m a o.

Precis, han beklagade sig så mycket så det var rätt obvious att det var en big fuckup, frågan är ju hur stor fuck up den är, vad jag vet så är det matarledningen för ett stort bostadsområde som går igenom där med.

fiber till vår gård ser jag som självklarthet men jag tänker på om man kan fixa lite kaffepengar också?
Citera
2020-05-07, 16:54
Medlem
Tripportreats avatar
Gratis indragning plus fritt bredband skulle jag försöka trycka på.

Indragning borde vara en självklarhet och att aktivera en bredbandstjänst på din adress innebär ingen jättekostnad för dem.

Sett till vad det skulle kosta dem att riva skåpet och dra om allt så borde det vara värt det för dem.

//Tripportreat
Citera
2020-05-07, 17:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ungefär "noll" i de flesta fall.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...Ledningsrätten

Sannolikt så finns det nån gammal ledningsrätt som ligger och skräpar. Eller så är det ett vägområdd?

Om det inte finns det så är det fel läge att bli girig, det allmännas nytta brukar vägs tyngre än markägarens besvär.

http://www.lantm.lth.se/fileadmin/fa...or_Dalbert.pdf

"Det står klart att markägare har en svag ställning vid upplåtande av ledningsrätt. Ledningsrättslagen är en expropriativ lagstiftning som är till för att allmänna intressen ska säkras på bekostnad av fastighetsägares äganderätt."
Så man får inte som markägare bygga bort detta skåp som illegalt placerats på ens mark?

Citat:
,

Jag gnäller därför att de har behandlat mig som skit, jag frågade om att få fiber installerat till vår fastighet fick då en offert på 105.000kr jag frågade varför den var så dyr, då sa de bara att det är så, finns inget du kan göra för de priset är va det är välj att ta det eller inte.

Medans min granne hade betalt 12000kr

Då forskade jag kring vart anslutningspunkterna låg osv och kom fram till att närmsta anslutningspunkt till huset låg 50meter bort jag fick då ännu mer funderingar kring hur fan det kan kosta 105.000kr.

Så hittade jag det här skåpet, på vår tomt och tänkte att här kan vi ju ansluta säkert, dem kanske missat att den finns. kanske kan få ner priset till 30.000kr då.

Sen visade det sig att de då inte har avtal eller tillstånd att ha skåpet där, det är ju olyckligt för dom.
Hitta någon IT-tekniker som kan det där med fiber och gräv kabel själv, sedan ringer du bolaget och säger att du har en kabel redan dragen till skåpet och begär att dem kopplar in dig. Alternativ två är ju att du inte ringer och ser om någon datakille kan göra det åt dig, d.v.s. tjuvkoppla in fiber till skåpet, lär inte vara många som har den kompetensen dock, fast att tjuvåka på andras nätverk är fullständigt möjligt har jag själv sett, dock har det handlat om bredband.
Senast redigerad av GoUoD 2020-05-07 kl. 17:09.
Citera
2020-05-07, 17:07
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
,

Jag gnäller därför att de har behandlat mig som skit, jag frågade om att få fiber installerat till vår fastighet fick då en offert på 105.000kr jag frågade varför den var så dyr, då sa de bara att det är så, finns inget du kan göra för de priset är va det är välj att ta det eller inte.

Medans min granne hade betalt 12000kr

Då forskade jag kring vart anslutningspunkterna låg osv och kom fram till att närmsta anslutningspunkt till huset låg 50meter bort jag fick då ännu mer funderingar kring hur fan det kan kosta 105.000kr.

Så hittade jag det här skåpet, på vår tomt och tänkte att här kan vi ju ansluta säkert, dem kanske missat att den finns. kanske kan få ner priset till 30.000kr då.

Sen visade det sig att de då inte har avtal eller tillstånd att ha skåpet där, det är ju olyckligt för dom.

Om jag skulle sitta i din sits skulle jag förhandla till mig detta:
  • Du gräver ett schakt enligt deras ritning och instruktioner (har du egen grävare?)
  • De lägger ner duct från skåpet till ditt hus och kopplar in
  • Du betalar anslutningsavgiften men givetvis ingen grävning (kanske 2-4000?)
  • Du skriver ett markavtal

Jag tycker det är lite konstigt att du inte visste att de grävde på din mark. En grävmaskin kan man inte gömma under en buske.
Citera
2020-05-07, 17:10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om jag skulle sitta i din sits skulle jag förhandla till mig detta:
  • Du gräver ett schakt enligt deras ritning och instruktioner (har du egen grävare?)
  • De lägger ner duct från skåpet till ditt hus och kopplar in
  • Du betalar anslutningsavgiften men givetvis ingen grävning (kanske 2-4000?)
  • Du skriver ett markavtal

Jag tycker det är lite konstigt att du inte visste att de grävde på din mark. En grävmaskin kan man inte gömma under en buske.
Om man har skogsmark på 100 hektar så är det lite svårt att dagligen (ens veckovis) göra en runda för att se över området.
Citera
2020-05-07, 17:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Skanova/telia, har uppfört ett fiberskåp på vår mark utan lov.

Vad kan jag få för detta? vad kan jag kräva dem på?

Deras jurist ringde mig och pratade och beklagade sig och bad så mycket om ursäkt om detta.
och att de såklart helst vill ha kvar skåpet och att de måste skriva markavtal med oss.

Vad för skadestånd kan jag kräva etc?

Det hela grundar sig i att jag fick en offert på 105.000kr för att få fiber till vår fastighet, då fråga satte jag priset då grannen fick de för 12000kr

så jag kollade runt på vår fastighet(rätt stor) så råkade jag hitta detta skåpet o frågade att de kan ju inte kosta mycket att dra ifrån det? fick då som svar att vart dem väljer att ansluta ifrån är deras ensak och det är priset som gäller ta de eller dra iprincip.

Så då råkade jag hitta detta skåp och det visade sig att de ej hade markavtal för det.

105.000 kr för att installera fiber? 🤔 Jag skulle be dom dra åt helvete med sin fiber. Har själv installerar fiber i huset och fick betala 19000 kr.
Citera
2020-05-07, 17:16
Medlem
Alltså det behövs inte ens grävas för o ge mig fiber finns stolpar som går använda grannens fiber är i luften tex därför ja tyckte 105.000 var dyrt till o börja med..

Vill mest få ut va ja ska yrka på för saker ja vill ha
Citera
2020-05-07, 17:18
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Om man har skogsmark på 100 hektar så är det lite svårt att dagligen (ens veckovis) göra en runda för att se över området.

Ja, det är sant. Men har de inte gått på en trafikerad väg? Bara rakt genom skogen?
Citera
2020-05-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ja, det är sant. Men har de inte gått på en trafikerad väg? Bara rakt genom skogen?

Privat väg vår privata väg och i vår skog. Det är inte alltid varje dag man ser saker om man e bortrest osv
Citera
2020-05-07, 17:29
Medlem
hippilis avatar
Be dom ta bort elendet eller slit bort det själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in