• 1
  • 2
2020-05-07, 16:08
Medlem
Skanova/telia, har uppfört ett fiberskåp på vår mark utan lov.

Vad kan jag få för detta? vad kan jag kräva dem på?

Deras jurist ringde mig och pratade och beklagade sig och bad så mycket om ursäkt om detta.
och att de såklart helst vill ha kvar skåpet och att de måste skriva markavtal med oss.

Vad för skadestånd kan jag kräva etc?

Det hela grundar sig i att jag fick en offert på 105.000kr för att få fiber till vår fastighet, då fråga satte jag priset då grannen fick de för 12000kr

så jag kollade runt på vår fastighet(rätt stor) så råkade jag hitta detta skåpet o frågade att de kan ju inte kosta mycket att dra ifrån det? fick då som svar att vart dem väljer att ansluta ifrån är deras ensak och det är priset som gäller ta de eller dra iprincip.

Så då råkade jag hitta detta skåp och det visade sig att de ej hade markavtal för det.
Senast redigerad av niclas123456 2020-05-07 kl. 16:11.
Citera
2020-05-07, 16:09
Bannlyst
Riv bort det bara.
Citera
2020-05-07, 16:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456

Ungefär "noll" i de flesta fall.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...Ledningsrätten

Sannolikt så finns det nån gammal ledningsrätt som ligger och skräpar. Eller så är det ett vägområdd?

Om det inte finns det så är det fel läge att bli girig, det allmännas nytta brukar vägs tyngre än markägarens besvär.

http://www.lantm.lth.se/fileadmin/fa...or_Dalbert.pdf

"Det står klart att markägare har en svag ställning vid upplåtande av ledningsrätt. Ledningsrättslagen är en expropriativ lagstiftning som är till för att allmänna intressen ska säkras på bekostnad av fastighetsägares äganderätt."
Senast redigerad av EckiEcki 2020-05-07 kl. 16:20.
Citera
2020-05-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ungefär "noll" i de flesta fall.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...Ledningsrätten

Tror inte telias jurist skulle ringa upp mig ifall dem hade rätten på sin sida.
Citera
2020-05-07, 16:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Skanova/telia, har uppfört ett fiberskåp på vår mark utan lov.

Deras jurist ringde mig och pratade och beklagade sig och bad så mycket om ursäkt om detta.
och att de såklart helst vill ha kvar skåpet och att de måste skriva markavtal med oss.

Det hela grundar sig i att jag fick en offert på 105.000kr för att få fiber till vår fastighet, då fråga satte jag priset då grannen fick de för 12000kr

så jag kollade runt på vår fastighet(rätt stor) så råkade jag hitta detta skåpet o frågade att de kan ju inte kosta mycket att dra ifrån det? fick då som svar att vart dem väljer att ansluta ifrån är deras ensak och det är priset som gäller ta de eller dra iprincip.

Så då råkade jag hitta detta skåp och det visade sig att de ej hade markavtal för det.

Du är 100 % säker på att skåpet står på din mark (det finns riktigt utsatta gränser från lantmäteriet, alternativt att den är såpass långt in på din mark att det inte råder något tvivel om saken?) och att det inte finns servitut på ledningsrätt eller annat samt att det inte är ett vägområde?
Citera
2020-05-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du är 100 % säker på att skåpet står på din mark (det finns riktigt utsatta gränser från lantmäteriet, alternativt att den är såpass långt in på din mark att det inte råder något tvivel om saken?) och att det inte finns servitut på ledningsrätt eller annat samt att det inte är ett vägområde?

Snälla, vi har över 100 hektar mark, och skåpet står vid vår gård, ungefär 350meter ifrån närmsta möjliga tomtgräns.
Citera
2020-05-07, 16:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Snälla, vi har över 100 hektar mark, och skåpet står vid vår gård, ungefär 350meter ifrån närmsta möjliga tomtgräns.

"Snälla", hur fan ska jag vet hur står er mark är och var skåpet står? Det skadestånd du kan förvänta dig är återställande, d.v.s att de tar väck skåpet och återställer marken om de skadat den. Vad de kan tänka sig betala för att få ha skåpet där är en ren förhandlingsfråga. Mer om de inte har något vidare alternativ, mindre om de kan sätta upp det någon annanstans. Ta bort det får de förstås gör om ni inte kan träffa avtal.
Citera
2020-05-07, 16:20
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Vad sade juristen på Telia?
Citera
2020-05-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
"Snälla", hur fan ska jag vet hur står er mark är och var skåpet står? Det skadestånd du kan förvänta dig är återställande, d.v.s att de tar väck skåpet och återställer marken om de skadat den. Vad de kan tänka sig betala för att få ha skåpet där är en ren förhandlingsfråga. Mer om de inte har något vidare alternativ, mindre om de kan sätta upp det någon annanstans. Ta bort det får de förstås gör om ni inte kan träffa avtal.

Ber om ursäkt, men varit lite upprörd pga deras kundtjänst vart idioter när jag fråga om varför priset var 105.000kr för fiber sitter kvar lite

Det råder inga tvivel att de har satt upp det olovligt, Försöker nu få reda på vad som är rimligt att man får, i ersättning, alltså tänker att kostnaden för skåpet + att de nångång grävt och sen att de stått på vår mark. = xxx
Citera
2020-05-07, 16:23
Medlem
Läge att förhandla om gratis fiberdragning till huset i utbyte mot markavtalet?
Citera
2020-05-07, 16:24
Medlem
Kräv gratis anslutning av fiber till huset mot advokaten så lovar du att de ska få ett markavtal för att få ha skåpet där.
Citera
2020-05-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vad sade juristen på Telia?

Han sa att de inte hade något markavtal för att sätta upp skåpet. och han beklagades sig ytterst för detta och jag sa att detta var ju bra för mig, ja det sa han att det var men inte bra för telia koncernen. och han sa att hans förhoppning är att få ha kvar skåpet och att göra ett markavtal och att de ska utreda hur det kan ha skett ifrån början. och han skulle kontakta mig.

Jag frågade han va jag kan göra vilket är dumt eftersom det är ju deras jurist liksom, han sa bara kronofogden avhysning etc
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in