2020-05-07, 10:12
Medlem
Strubbles avatar
Hej jag hittar inget på internett om vad växellådan till min bil heter. Jag har en 5 växlad Volkswagen Golf Mk3 med 1.8l Bensinmotor, Årsmodell 1997. Vilken låda sitter orginal på den? Och finns det någon låda som är bättre som ger bättre ”Preformance” Till bilen? Tack på förhand

Problemet: Jag är ju en bil entusiast. men håller mer på med ljud istället för motor och har aldrig varit med om detta tidigare, Jag skulle köra en längre sträcka nyligen och halvvägs kom jag till en backe så jag gick från 5 till 4 och efter backen skulle jag lägga i 5an en då hamna jag i 3an, så provade igen och fick samma resultat, tog i lite o provade banka i den men inget hände, så nu när man vickar på 3an är det som neutral typ om du förstår vad jag menar. i alla fall. så kom vi fram då och jag skulle lägga i 1an för att rulla in på uppfarten. då fick jag motorstopp. då har 1an "försvunnit" också. Det lukta lite konstigt men inte bränd växel låda och har inte hört att det skrapat eller något. När jag ska backa ut så läger jag i Backen då och då börjar den rulla framåt istället, Och för er som kört denna bi så vet ni om att man blandar inte ihop backen med 1an, För er som inte vet så måste man trycka ner växelspaken för att kunna föra den åt vänster och upp förbi 1an. men i alla fall vi knuffar golfen ut från uppfarten och ska köra iväg då och då är 1an även borta, så vi på lägga i 3an och knuffa den för att kunna ta oss där ifrån, sedan kommer vi till en korsning. Gissa vad, jo 2an är borta, så vi får köra 5 mil på bara 3an och 4an, det ligger fartkameror överallt och med tanke på att det är så låg hastighet o vi vela ta oss hem innan vi inte har några växlar kvar så röck vi plåtarna (till er äldre och er som tycker detta är ett idiot beslut, min golf är en Superfin bil för sin årsmodell med inte en enda fläck rost eller någonting, Den har aldrig någonsin fått en enda 2a. Därför vi gör följande idiot val) Så vi rycker plåtarna och lägger oss i dryga 140-160 hemåt för vill absolut inte lämna bilen efter väg kanten för detta område vi var i älskar folk o slå sönder bilar. min polare lämna sin bil i en driftvändplats över en kväll, kommer tillbaka 4 timmar senare och bilen ser ut som en folkrace kärra, därför gjorde vi det vi gjorde. Är inte en sån som kör som en idiot, det är kul när det går fort men man ska aldrig köra fortare en man hanterar. skitsamma jag har ingen jävla aning vad det är för fel på den och det knackar inte eller liknande när man kör så snälla nån som vet vad felet är, går det och laga eller blir det byta lådan? dvs, nu så har jag bara 3an och 4an, fjädern i spaken värkar va trasig eller något eftersom man inte känner skillnad på neutral och 3an eller 4an (men jag vet inte)
Senast redigerad av Strubble 2020-05-07 kl. 10:58.
Citera
2020-05-07, 10:29
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Växellådorna är bland det bästa med Golfarna, tycker åtminstone jag.
Det blir inte bättre "Preformance" så länge du har en liten otrimmad bensinare i ena änden.
Citera
2020-05-07, 10:58
Medlem
Strubbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Växellådorna är bland det bästa med Golfarna, tycker åtminstone jag.
Det blir inte bättre "Preformance" så länge du har en liten otrimmad bensinare i ena änden.

Mjo det är sannt, Tyska bilar brukar va bra överlag. Men tror inte den rasat.
Citera
2020-05-07, 11:09
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Ser nu i ditt tillägg att växellådan inte levererade 100%.
Problemet är väl att det troligen blir dyrare att byta/laga lådan, än vad hela bilen är värd i fungerande skick.
Känner du ingen som kan laga bilen billigt och svart, så är det inte värt priset.

Här finns lite priser på beg. växellådor.
Jobbet blir nog minst 5-6000 kr på en småverkstad.

Senast redigerad av Fioehlbaerth 2020-05-07 kl. 11:31.
Citera
2020-05-07, 11:48
Medlem
Det är nog inte fel i växellådan utan nåt med länkaget/vajrarna från spaken till lådan. Kan va nåt som lossnat eller en vajer som gått av.
Citera
2020-05-07, 12:04
Medlem
Strubbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Det är nog inte fel i växellådan utan nåt med länkaget/vajrarna från spaken till lådan. Kan va nåt som lossnat eller en vajer som gått av.

Hur löser jag det?
Citera
2020-05-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strubble
Hur löser jag det?

Hissa upp bilen, lägg dig under, fråga om någon kan dra runt spaken och så kollar du var det glappar.

Ska även gå att lägga i växlarna igenom att vrida,trycka och dra på pinnen som går in i lådan om du tycker att det hjälper med felsökningen.
Senast redigerad av 69Dragonlord.8008 2020-05-07 kl. 13:49.
Citera
2020-05-07, 13:58
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Tror man kan se om det är nåt fel på vajrarna genom att låta en medhjälpare manövrera växelspaken, medan du kollar vad som händer vid växellådan i motorrummet.
Två stycken vajrar från växelspak till växellåda syns under luftrenaren.
OM det är ungefär samma konstruktion som Golf 5, vill säga.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2020-05-07 kl. 14:03.
Citera
2020-05-07, 14:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Hej jag hittar inget på internett om vad växellådan till min bil heter. Jag har en 5 växlad Volkswagen Golf Mk3 med 1.8l Bensinmotor, Årsmodell 1997. Vilken låda sitter orginal på den? Och finns det någon låda som är bättre som ger bättre ”Preformance” Till bilen? Tack på förhand

Problemet: Jag är ju en bil entusiast. men håller mer på med ljud istället för motor och har aldrig varit med om detta tidigare, Jag skulle köra en längre sträcka nyligen och halvvägs kom jag till en backe så jag gick från 5 till 4 och efter backen skulle jag lägga i 5an en då hamna jag i 3an, så provade igen och fick samma resultat, tog i lite o provade banka i den men inget hände, så nu när man vickar på 3an är det som neutral typ om du förstår vad jag menar. i alla fall. så kom vi fram då och jag skulle lägga i 1an för att rulla in på uppfarten. då fick jag motorstopp. då har 1an "försvunnit" också. Det lukta lite konstigt men inte bränd växel låda och har inte hört att det skrapat eller något. När jag ska backa ut så läger jag i Backen då och då börjar den rulla framåt istället, Och för er som kört denna bi så vet ni om att man blandar inte ihop backen med 1an, För er som inte vet så måste man trycka ner växelspaken för att kunna föra den åt vänster och upp förbi 1an. men i alla fall vi knuffar golfen ut från uppfarten och ska köra iväg då och då är 1an även borta, så vi på lägga i 3an och knuffa den för att kunna ta oss där ifrån, sedan kommer vi till en korsning. Gissa vad, jo 2an är borta, så vi får köra 5 mil på bara 3an och 4an, det ligger fartkameror överallt och med tanke på att det är så låg hastighet o vi vela ta oss hem innan vi inte har några växlar kvar så röck vi plåtarna (till er äldre och er som tycker detta är ett idiot beslut, min golf är en Superfin bil för sin årsmodell med inte en enda fläck rost eller någonting, Den har aldrig någonsin fått en enda 2a. Därför vi gör följande idiot val) Så vi rycker plåtarna och lägger oss i dryga 140-160 hemåt för vill absolut inte lämna bilen efter väg kanten för detta område vi var i älskar folk o slå sönder bilar. min polare lämna sin bil i en driftvändplats över en kväll, kommer tillbaka 4 timmar senare och bilen ser ut som en folkrace kärra, därför gjorde vi det vi gjorde. Är inte en sån som kör som en idiot, det är kul när det går fort men man ska aldrig köra fortare en man hanterar. skitsamma jag har ingen jävla aning vad det är för fel på den och det knackar inte eller liknande när man kör så snälla nån som vet vad felet är, går det och laga eller blir det byta lådan? dvs, nu så har jag bara 3an och 4an, fjädern i spaken värkar va trasig eller något eftersom man inte känner skillnad på neutral och 3an eller 4an (men jag vet inte)
Be någon växla runt i allt som finns så öppnar du huven och titta ner på förarsidan och på baksidan växellådan så ser du massa reglage och stag som rör sej åt alla håll. Ett kort stag i plast på åvansidan lådan är ca 4 cm lång brukar gå sönder men lätt att byta. Det "kan" vara så enkelt fel
Citera
2020-05-07, 20:51
Medlem
Lillstarks avatar
Jag instämmer med övriga angående växellänkaget som är skit på dessa bilar, jag har själv bytt samtliga av länkagets slitdelar på min MK2:a och några delar på min MK3, ingen av dem har rullat 20k mil ens men var ändå slut i länkagen.

Dessa delar sitter på lådan (förutom plastkulan och skålen som är till spaken): https://www.skruvat.se/Reparationssa...m-P100499.aspx

Denna sitter också vid växellådan: https://www.skruvat.se/Avlankningsax...sm-P18035.aspx

Den här sitter på plåtlådan vid växelspaken: https://www.skruvat.se/Bussning-vaxelspak-P874058.aspx

Den här sitter närmast växellådan: https://www.skruvat.se/Reparationssa...m-P874087.aspx

Man måste ta bort avgassystemet efter katalysatorn och värmeplåten sen kommer man åt att byta dessa.

Ett specialverktyg som underlättar centreringen av växelspaken när man monterar ihop det: https://www.ebay.co.uk/itm/VW-Volksw...-/153448025460

Det finns även MK3:or med vajerlänkage men det är ovanligt, har bara sett det en gång i en 97:a diesel min svärfar hade.
Senast redigerad av Lillstark 2020-05-07 kl. 20:54.
Citera
2020-06-20, 15:46
Medlem
Strubbles avatar
Citat:
(LÖST NU)Hej jag hittar inget på internett om vad växellådan till min bil heter. Jag har en 5 växlad Volkswagen Golf Mk3 med 1.8l Bensinmotor, Årsmodell 1997. Vilken låda sitter orginal på den? Och finns det någon låda som är bättre som ger bättre ”Preformance” Till bilen? Tack på förhand

Löst, Det var en ”Ring” som satt o höll ihop ”Pinnarna” Från Spaken som hade gått av. Löst det med 2/3 strippor. Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in