2020-05-07, 04:06
Bannlyst
Är nyfiken på vad som händer med vattnet rent kemiskt.

Det normala brukar ju vara att skära upp frukten för att sedan pressa ut juicen
och sen kasta skalet.
Brukar blanda utt juicen med vatten och använda det som rengöringsmedel, det funkar kanonbra till
det mesta, deo, hårvård, hudvård osv.

Lime är ju antibakteriellt så det finns väldigt många användningsområden.

Iallafall, nu har jag börjat att förvara limen i ett vattenkar under natten och ibland även dagen -
och märker att vattnet markant påverkats av detta. Det räcker bara med att lukta på det.
Om jag förvarar frukten i varmt eller hett vatten antar jag att det kommer att påverka
vattnet ännu mer.

Men vilket kemisk skillnad har den här formen av vatten i förhållande till det andra vattnet?

Skulle jag tex kunna dricka det?
Kan det till och med vara ännu nyttigare eller minst lika nyttigt som det andra vattnet?

Det har handlat om 10-15 normalstora limefrukter i ett kar med ca 7 liter vatten.

när jag har blandat juicen i vattnet har det varit 1 eller en halv limefrukt i antingen 7 liter vatten eller
tillsammans med ca 1 dl vatten.
Citera
2020-05-07, 06:47
Medlem
borrizs avatar
Blandar du lime-juice med vatten har du fått saft. Naturligtvis bör du förvara saften i kylskåp.
Citera
2020-05-09, 21:39
Medlem
Vad som händer rent generellt är detsamma som vid alla extraktioner: de lösliga ämnena kommer att fördela sig efter sin löslighet i de båda medierna (i detta fall frukten och vattnet).

Vad som händer efter extraktionen är att diverse mikroorganismer kommer att livnära sig på extraktet, och åstadkomma mer eller mindre omfattande kemiska förvandlingar. Fast ett par dygn i rumstemperatur gör knappast någon större skillnad..!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in