Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-06, 22:44
  #1
Medlem
Jag ansökte och fick lånelöfte när jag var till Swedbanks kontor. Har inga erfarenheter när det gäller lån och ingen i familj för den delen.
Vill helst inte fråga vänner om råd.
Hur som helst så sa bank-"kvinnan" att när vi hittar ett hus så kontaktar vi henne för att kolla på hur vi lägger upp lånet och titta på Pensionen.

Det jag undrar är varför ligger förhandlingstadiet så långt fram. Jag har för mig att man ska sätta lånegivare mot varandra. Jag förväntade mig att veta mer av henne än att bara få ett godkännande av det framtida lånet, så att jag kan gå till en annan bank och se vad jag kan få bättre.

Om det är så nära inpå köpet av boendet så är det väll banken som har överhanden. Brukar det vara så?
Citera
2020-05-06, 22:50
  #2
Medlem
De baserar sitt lån på bostaden.
Du får inte låna lika mycket pengar till ett hus på obygden som du får låna till en lägenhet i Stockholms kärna.

Det handlar om att de vill ha en säkerhet.
Citera
2020-05-06, 22:54
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyFlashbackaren
Jag ansökte och fick lånelöfte när jag var till Swedbanks kontor. Har inga erfarenheter när det gäller lån och ingen i familj för den delen.
Vill helst inte fråga vänner om råd.
Hur som helst så sa bank-"kvinnan" att när vi hittar ett hus så kontaktar vi henne för att kolla på hur vi lägger upp lånet och titta på Pensionen.

Det jag undrar är varför ligger förhandlingstadiet så långt fram. Jag har för mig att man ska sätta lånegivare mot varandra. Jag förväntade mig att veta mer av henne än att bara få ett godkännande av det framtida lånet, så att jag kan gå till en annan bank och se vad jag kan få bättre.

Om det är så nära inpå köpet av boendet så är det väll banken som har överhanden. Brukar det vara så?

Ett lånelöfte är bara en indikation på att banken kan tänka sig att låna ut si och så mycket åt dig om du köper en bostad som dom kan ställa sig bakom ett lån på.

Förhandlar gör du när du har vunnit en budgivning.
Citera
2020-05-06, 22:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyFlashbackaren
Jag ansökte och fick lånelöfte när jag var till Swedbanks kontor. Har inga erfarenheter när det gäller lån och ingen i familj för den delen.
Vill helst inte fråga vänner om råd.
Hur som helst så sa bank-"kvinnan" att när vi hittar ett hus så kontaktar vi henne för att kolla på hur vi lägger upp lånet och titta på Pensionen.

Det jag undrar är varför ligger förhandlingstadiet så långt fram. Jag har för mig att man ska sätta lånegivare mot varandra. Jag förväntade mig att veta mer av henne än att bara få ett godkännande av det framtida lånet, så att jag kan gå till en annan bank och se vad jag kan få bättre.

Om det är så nära inpå köpet av boendet så är det väll banken som har överhanden. Brukar det vara så?

Jajjemän bara köra på. Du väljer själv vem du ska bli kund hos. Bra att jämföra olika för sin egen skull. Sen alltid bra att sprida dina tillgångar på olika banker tycker jag. Men de tyckte inte Swedbank så de gjorde jag slut med för länge sen. Vissa banker lånar ut för mycket pengar och rekommenderar att man aldrig ska amortera vilket kan jag tycka är ett jävla sätt.


Är du ensamstående och ungefär vad kommer boendet landa på?
Citera
2020-05-06, 23:11
  #5
Medlem
Jo jag förstår det du säger och så tänker jag också. Att banken inte gillar det pga av diverse anledningar. Banken har ingen som helst skyldighet att hålla "löftet" vilket jag också helt och hållet förstår.

Det jag syftar på är upplägget på lånet. Ränta....o.s.v.
Citera
2020-05-06, 23:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ett lånelöfte är bara en indikation på att banken kan tänka sig att låna ut si och så mycket åt dig om du köper en bostad som dom kan ställa sig bakom ett lån på.

Förhandlar gör du när du har vunnit en budgivning.
Så det sker efter jag vunnit budgivningen. Men hur ska jag då kunna sätta Swedbank mot en annan? Jag vet ju ingenting. Om det inte går att förhandla så är jag tvungen att ta det eller så får jag strunta i huset. Säljaren lär ju inte vänta på att jag ska ordna med en ny bank.

Eller är det meningen att jag redan nu ska gå till andra banker och göra samma sak. För att senare efter ett vunnet budgivning bestämma mig för den "bästa" banken?

Jag är helt lost
Citera
2020-05-06, 23:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mengudf0rbannat123
Jajjemän bara köra på. Du väljer själv vem du ska bli kund hos. Bra att jämföra olika för sin egen skull. Sen alltid bra att sprida dina tillgångar på olika banker tycker jag. Men de tyckte inte Swedbank så de gjorde jag slut med för länge sen. Vissa banker lånar ut för mycket pengar och rekommenderar att man aldrig ska amortera vilket kan jag tycka är ett jävla sätt.


Är du ensamstående och ungefär vad kommer boendet landa på?
När ska man jämnföra?
Det är både jag och min sambo som ska stå på lånet. Boendet kommer förhoppningsvis var runt 1 800 000

Ang. spridning. Varför är det bra?
Citera
2020-05-06, 23:34
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyFlashbackaren
Så det sker efter jag vunnit budgivningen. Men hur ska jag då kunna sätta Swedbank mot en annan? Jag vet ju ingenting. Om det inte går att förhandla så är jag tvungen att ta det eller så får jag strunta i huset. Säljaren lär ju inte vänta på att jag ska ordna med en ny bank.

Eller är det meningen att jag redan nu ska gå till andra banker och göra samma sak. För att senare efter ett vunnet budgivning bestämma mig för den "bästa" banken?

Jag är helt lost

Du kan antingen söka lånelöfte hos flera banker, eller prova att söka lån utan lånelöfte hos andra banker efter vunnen budgivning.
Citera
2020-05-07, 23:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyFlashbackaren
När ska man jämnföra?
Det är både jag och min sambo som ska stå på lånet. Boendet kommer förhoppningsvis var runt 1 800 000

Ang. spridning. Varför är det bra?


Nu innan du tar lånet. Kolla vad deras aktuella ränta är på nätet brukar även stå i tidningen och sen ska du ju ha kundrabatten på den räntan. Försök hitta också en personlig bankman. Alltså du går till samma jämnt.

Ok kommer ni ha hela handpenningen eller kommer ni låna till den också?

Om någon av er dör vem ska ärva den avlidnes del? Jävligt oromantisk att snacka om men inte självklart att sambos ärver varandra. Har ni barn?

Sen då du tagit lånet om du låser de ett antal år ska du alltid förhandla om ränta då lånet förnyas.

Amortera alltid lite räcker med en femhundring i månaden så sparar ni pengar och säg att badrummet går sönder och har inte pengar att laga de finns det utrymme för nya lån.

Spridning är bra för att:
Nr1 ger en tillgång olika aktier och fonder

Nr2 om banken går i konkurs finns de pengar på annat håll

Nr3 är man köptokig är det alltid bra ha pengar på en annan bank där det är jobbigt att få ut de får då ligger de alltid kvar i krisfall
__________________
Senast redigerad av Mengudf0rbannat123 2020-05-08 kl. 00:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback