• 1
  • 2
2008-12-13, 20:02
Medlem
Godkväll. Kom att tänka på en sak innan när jag såg att Elton John och Billy Joel skulle ut på turné tillsammans att jag aldrig hört att Billy Joel varit i Sverige.
Googlade ett rätt bra tag men hittade ingen info om det, så nu vänder jag mig till er.
Har Billy Joel uppträtt i Sverige och när va senaste gången?
Citera
2020-05-06, 15:45
Medlem
Geomeisters avatar
Billy Joel - Officiell tråd

Var eller är han stor i Sverige?

Pianist / sångare inte helt olik Elton John som var aktiv främst under 1970-80 talet, men istället för att fortsätta konstant som många äldre musiker gjort så var det länge sedan han gjorde ett album. Dock varit aktiv som live-artist. Har du sett honom live?

Finns det någon låt eller ett album du gillar extra mycket?

// Ha en bra fortsättning på din dag, Geomeister.
Citera
2020-05-06, 16:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Pianist / sångare inte helt olik Elton John som var aktiv främst under 1970-80 talet, men istället för att fortsätta konstant som många äldre musiker gjort så var det länge sedan han gjorde ett album. Dock varit aktiv som live-artist. Har du sett honom live?

Han var väldigt stor ett tag.

Hans Glass houses är en av de bästa skivor som gjorts.
Citera
2020-05-06, 17:21
Medlem
Everybody loves you now!

https://m.youtube.com/watch?v=PKdcNz30alI

Kan spelas back to back med Carly Simons You're so vain.

https://m.youtube.com/watch?v=mQZmCJUSC6g

Dom är samtida, men handlar inte om varandra.
Texttemat har likheter, det är östkust och det är fruktansvärt bra.
Citera
2020-05-06, 17:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Han var väldigt stor ett tag.

Hans Glass houses är en av de bästa skivor som gjorts.

Sant, en underbar skiva. Skrev exakt det där i ett sms till en kompis för bara några veckor sedan.
Citera
2020-05-06, 17:59
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Har tyvärr aldrig sett honom live, men jag skulle säga att han var stor även i Sverige.

Denna liveinspelning av New York State of Mind är magnifik och visar en del av hans kvaliteter : Youtube
Citera
2020-05-06, 18:19
Medlem
Hans Glass houses är en väldigt bra skiva som ni skrev. Sedan gillar jag även Just the way you are, my life o the pianoman lite extra från andra plattor. Även an innocent man är en bra platta.
Citera
2020-05-07, 12:38
Medlem
proconsuls avatar
Vad jag vet har han skrivit en riktigt bra låt, "Moving Out". Tyvärr spelas aldrig den på mitt gym, där varvas tre skitdåliga låtar, "We didnt start the fire", "Uptown girl" och "Tell her about it".

Såg en dokumentär om honom och han verkar rätt osympatisk. Forna bandmedlemmar har inte så mycket gott att säga om honom.
Citera
2020-11-09, 23:24
Medlem
KmWs avatar
Har grottat ned mig ordentligt i Joels diskografi på senaste tiden. Tycker det finns väldigt mycket bra att hämta. Spelningen när han stängde Shea Stadium tycker jag är riktigt bra, man får dock VPN'a lite för att se hela från Sverige på YT. Håller också med om att Glass Houses är riktigt bra, dock tycker jag debutplattan Cold Spring Harbor och An Innocent Man toppar.

Som proconsul skriver så verkar han ju inte vara den bästa vännen, bara att se hur det exempelvis gick med DeVitto, även om det är överstökat numer.

Idag tycks han mest spela klassisk musik. Såg i någon intervju att han i princip har lämnat rock/pop-genren.
Citera
2020-12-17, 18:17
Medlem
Geomeisters avatar
Hörde debuten Cold Spring Harbor för första gången idag. Hade hört att det var en ojämn skiva, tre topplåtar i starten och resten svagare. Inga toppbetyg generellt. Var beredd på det värsta...

Mycket positivt överraskad. Inte många låtar över tre minuter. Hans röst är grym, pianospelandet är bra och det rockar till ibland också. Kanske inte lika välskrivna ut ett typiskt pop-perspektiv eller massa detaljer. Däremot inga direkta döda stunder, catchigt och bara bra. Definitivt en skiva jag kommer återvända till !
Citera
2020-12-24, 04:52
Medlem
KmWs avatar
Citat:
Hörde debuten Cold Spring Harbor för första gången idag. Hade hört att det var en ojämn skiva, tre topplåtar i starten och resten svagare. Inga toppbetyg generellt. Var beredd på det värsta...

Mycket positivt överraskad. Inte många låtar över tre minuter. Hans röst är grym, pianospelandet är bra och det rockar till ibland också. Kanske inte lika välskrivna ut ett typiskt pop-perspektiv eller massa detaljer. Däremot inga direkta döda stunder, catchigt och bara bra. Definitivt en skiva jag kommer återvända till !
Härligt att höra! Du din lycko-ost har ju förmodligen dock kvar, kanske ett av de bästa albumen någonsin (Ja, Beatles, Elvis & Rolling Stones existerar, jag vet.), att upptäcka. "The Stranger". Såväl A- som B-sidan är klockren i alla avseenden.
Citera
2021-03-10, 15:39
Medlem
Geomeisters avatar
Favoritlåt med Billy Joel?

Inte Billy Idol utan Billy Joel! Vilken är din favoritlåt med karln?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in