• 1
  • 2
2020-05-05, 22:02
Medlem
Så nu till frågan . Vissa säger att fytoestrogenet i soja sänker risken för prostatacanser . Behandling mot prostatacanser brukar vara hormonblockerare så om soja inte påverkar testosteron varför skulle det just motverka den typen av canser ?

Sen säger vissa att soja ska öka testosteronet för att fytoestrogenerna sätter sig i östrogenreceptorerna och hindrar vanligt östrogen från att sätta sig där , men om detta är fallet borde väl soja vara negativt för kvinnor ?

Kan någon snälla svara på frågan , är soja bra för män , bra för kvinnor eller båda ?

Mvh
Citera
2020-05-05, 22:11
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Så nu till frågan . Vissa säger att fytoestrogenet i soja sänker risken för prostatacanser . Behandling mot prostatacanser brukar vara hormonblockerare så om soja inte påverkar testosteron varför skulle det just motverka den typen av canser ?

Sen säger vissa att soja ska öka testosteronet för att fytoestrogenerna sätter sig i östrogenreceptorerna och hindrar vanligt östrogen från att sätta sig där , men om detta är fallet borde väl soja vara negativt för kvinnor ?

Kan någon snälla svara på frågan , är soja bra för män , bra för kvinnor eller båda ?

Mvh

På vilket sätt skulle det vara negativt? Undrar du ifall det är livsfarligt eller farligt? eller ifall det ger mer skada än positiva effekter i en diet?

Kolla på länder där dom äter mer soja, Japan och Kina till exempel , deras medellivslängd är höga ur ett globalt perspektiv, Vet inte ifall det stämmer men det var någon som sa till mig att Asiater har så fin hud på grund av all soja konsumption, och att det kan vara därför män i från Japn , kina, sydkorea inte har mycket kroppsbehåring, men det är sånt jag hört, men kanske intressant för dig i din spåing om soja.
Citera
2020-05-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buho
Dags att dra från detta skit forum bara idioter här
hålla på med denna atmostfärs är sjukT
Va ? Vad menas jag förstår inte riktigt ?
Citera
2020-05-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
På vilket sätt skulle det vara negativt? Undrar du ifall det är livsfarligt eller farligt? eller ifall det ger mer skada än positiva effekter i en diet?

Kolla på länder där dom äter mer soja, Japan och Kina till exempel , deras medellivslängd är höga ur ett globalt perspektiv, Vet inte ifall det stämmer men det var någon som sa till mig att Asiater har så fin hud på grund av all soja konsumption, och att det kan vara därför män i från Japn , kina, sydkorea inte har mycket kroppsbehåring, men det är sånt jag hört, men kanske intressant för dig i din spåing om soja.
Läste du det jag skrev ? Som sagt , vissa säger att soja blockerar östrogen eftersom att fytoestrogener bilder till receptorerna och blockerar det riktiga estrogenet . Om detta är fallet så skulle ju det vara väldigt dåligt för kvinnor som behöver en viss mängd i sin kropp .

Om fallet däremot är att fytoestrogenet i soja agerar som vanligt östrogen så skulle detta förklara varför det är så effektivt till att motverka prostatacanser eftersom att risken för den typen av chanser minskar med lägre testosteronnivåer . Båda dessa fallen påverkar antingen kvinnor eller mäns hormoner på ett negativt sätt . Finns det någon annan förklaring till dessa fenomen menar du ?
Citera
2020-05-05, 22:20
Medlem
Citat:

Höga nivåer av östrogen brukar ju också förknippas med fin hud , just saying . Jag säger inte att jag har något imot soja , men som sagt har hört många på vissa forum som säger att soja ska vara så bra för män eftersom att fytoestrogenet i soja blockerar det vanliga estrogenet . Men det är ju inte bra för kvinnor att äta soja om det stämmer för att kvinnor vill väl ändå inte sänka sina östrogennivåer eller ? Det leder ju möjligen till infertilitet och mindre kvinnliga drag .
Citera
2020-05-05, 22:27
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Höga nivåer av östrogen brukar ju också förknippas med fin hud , just saying . Jag säger inte att jag har något imot soja , men som sagt har hört många på vissa forum som säger att soja ska vara så bra för män eftersom att fytoestrogenet i soja blockerar det vanliga estrogenet . Men det är ju inte bra för kvinnor att äta soja om det stämmer för att kvinnor vill väl ändå inte sänka sina östrogennivåer eller ? Det leder ju möjligen till infertilitet och mindre kvinnliga drag .

Jag tror det beror på vad för typ av soja produkter vi snackar om, fermeterad soja sägs vara bra, den typen många äter i Indien, soja bönor, men den processade skiten i soja burgare, soja korv, konserverad soja mjölk går nog inte att jämföra. Jag tycker asiatiska kvinnor har kvinligare drag är europeiska, dom åldras inte lika mycket, jag har en kinesisk vän, som är 43 år och har barn dessutom, hon ser inte en dag yngre ut en 25, hon äter väldigt hälsosamt måste jag tillägga.
Citera
2020-05-05, 22:33
Medlem
Arsenikarsles avatar
Jag skulle fråga transpersoner om saken, om nu viss mat skulle kunna ändra på kroppens testosteron eller östrogennivåer skulle nog de ha upptäckt och brukat det för länge sen.
Citera
2020-05-05, 22:36
Medlem
Citat:
Jag tror det beror på vad för typ av soja produkter vi snackar om, fermeterad soja sägs vara bra, den typen många äter i Indien, soja bönor, men den processade skiten i soja burgare, soja korv, konserverad soja mjölk går nog inte att jämföra. Jag tycker asiatiska kvinnor har kvinligare drag är europeiska, dom åldras inte lika mycket, jag har en kinesisk vän, som är 43 år och har barn dessutom, hon ser inte en dag yngre ut en 25, hon äter väldigt hälsosamt måste jag tillägga.
Så fermenterad soja innehåller inte några fytoöstrogener ? För all soja innehåller väl fytoöstrogen eller ? Sen är det självklart att processat är sämre av andra anledningar . Men vilken typ av soja det är har väl inget med varken fytoöstrogeninnehållet eller eventuell hormonpåverkan att göra . Såklart att soja kan ha andra fördelar tex mycket med proetin . Men om någon av dessa två saker stämmer så är det ju väl negativt för om det blockerar riktigt östrogen som vissa sojaförespråkare hävdar - så blir det negativt för kvinnor . Och om fytoöstrogenet fungerar som vanligt östrogen i kroppen , vilket faktumet att det minskar risken för prostatacanser gör - ja då blir det ju negativt för killar .

Poängen är att argumenten från båda sidor pekar på att soja påverkar hormoner .

Mvh .
Citera
2020-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Jag skulle fråga transpersoner om saken, om nu viss mat skulle kunna ändra på kroppens testosteron eller östrogennivåer skulle nog de ha upptäckt och brukat det för länge sen.
Så du menar att soja inte påverkar hormoner ? Det är väl klart att en viss sänkning i hormoner inte kommer förändra dig så mycket som en behandling för ett könsbyte kommer . Tex att vara överviktig sänker också hormoner men det leder inte till sånna stora förändringar som den typen av behandlingar gör . Anledningen till att jag frågar är för att vissa kroppsbyggare som använder sig av soja hävdar att fytoöstrogen inte agerar som riktigt östrogen i kroppen och därför blockerar det . Medans många hävdar att fytoöstrogen agerar som vanligt östrogen i kroppen och därför är negativt för män . Men båda sidor är överens om att fytoöstrogen binder till östrogenreceptorerna . Om det stämmer så måste en av sidorna ha rätt . Så antingen så är soja något som blockerar östrogen = negativt för kvinnor . Eller så agerar det som östrogen = negativt för män . Men du menar kanske att fytoöstrogen inte binder till receptorerna alls ? Skulle gärna vilja se något bevis på det om så är fallet eftersom att båda sidor av argumentet har alltid varit överens om att det gör det .
Citera
2020-05-05, 22:45
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Så du menar att soja inte påverkar hormoner ? Det är väl klart att en viss sänkning i hormoner inte kommer förändra dig så mycket som en behandling för ett könsbyte kommer . Tex att vara överviktig sänker också hormoner men det leder inte till sånna stora förändringar som den typen av behandlingar gör . Anledningen till att jag frågar är för att vissa kroppsbyggare som använder sig av soja hävdar att fytoöstrogen inte agerar som riktigt östrogen i kroppen och därför blockerar det . Medans många hävdar att fytoöstrogen agerar som vanligt östrogen i kroppen och därför är negativt för män . Men båda sidor är överens om att fytoöstrogen binder till östrogenreceptorerna . Om det stämmer så måste en av sidorna ha rätt . Så antingen så är soja något som blockerar östrogen = negativt för kvinnor . Eller så agerar det som östrogen = negativt för män . Men du menar kanske att fytoöstrogen inte binder till receptorerna alls ? Skulle gärna vilja se något bevis på det om så är fallet eftersom att båda sidor av argumentet har alltid varit överens om att det gör det .

Jag har ett vagt minne att jag såg en video nån gång av en läkare som skulle debunka hela grejen med "soyboys" och menade på att hormonerna i soja inte var samma som hormonerna i en människokropp. Men det var hundra år sen och jag orkar inte leta reda på klippet.

Ändå högst tveksam på att det skulle vara på det viset, isåfall hade väl livsmedelsverket infört restriktioner på soja tänker jag.
Citera
2020-05-05, 22:51
Medlem
Citat:
Jag har ett vagt minne att jag såg en video nån gång av en läkare som skulle debunka hela grejen med "soyboys" och menade på att hormonerna i soja inte var samma som hormonerna i en människokropp. Men det var hundra år sen och jag orkar inte leta reda på klippet.

Ändå högst tveksam på att det skulle vara på det viset, isåfall hade väl livsmedelsverket infört restriktioner på soja tänker jag.
Det är det som frågan gäller , fyroöstrogen är inte riktigt östrogen nej . Men dianabol som ett exempel är inte riktigt testosteron heller men det påverkar kroppen på samma sätt som testosteron . Och båda sidor av soja diskussionen har alltid varit överens om att soja binder till receptorerna . Dom som förespråkar soja hävdar att eftersom det inte är riktigt östrogen så sätter det sig bara i receptorerna och blockerar vanligt östrogen så att det blir positivt för testosteronet . Men om det stämmer att fyroöstrogenet sätter sig i receptorerna utan att ha någon effekt blir det ju negativt för kvinnor eftersom att då blockerar det ju riktigt östrogen vilket kvinnor behöver . Så frågan är om fytoöstrogenerna i soja antingen blockerar östrogenet utan att verka som östrogen gör vilket betyder att det är negativt för kvinnor . Eller - att det faktiskt verkar som östrogen gör och då blir det negativt för män som inte ska ha hög östrogenaktivitet .
Citera
2020-05-05, 22:53
Medlem
Citat:

Om du undrar vad dianabol är så är det en steroid . Poängen är att självklart innehåller soja inte vanligt östrogen utan fytoöstrogen . Frågan är om detta östrogen har någon effekt eller inte . Oavsett om det har effekt eller inte så blir det negativt för antingen kvinnor eller män .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in